BMW F800S duurtest (deel 1)

Share Wie het onlangs gepubliceerde testverslag van de BMW F800S heeft gelezen, weet dat we niet alleen erg enthousiast over deze motor oordeelden maar er ook gedurende deze herfst een duurtest mee planden. Die duurtest is momenteel volop aan de gang. Dit zijn onze eerste bevindingen.
De F800S hebben we de afgelopen weken voor zowel dagdagelijkse verplaatsingen als voor tourtochten ingezet. Daarbij ondervondenwe al snel dat je als bestuurder moet opletten om niet hals over kop op deze motor verliefd te worden. Verdomd snel - en voor je het beseft - ga je de motor als een deel van jezelf beschouwen; er wordt een band gesmeed tussen mens en machine en dat die relatie binnen afzienbare tijd beëindigd moet worden heeft daarop geen invloed. Integendeel zelfs… De F800S krijgt dan ook nu, na enkele weken onze vaste kompaan te zijn geweest, nog steeds dezelfde lof toegezwaaid die we hem in het verslag van de rijtest reeds toebedeelden. Probleemloos, vol overgave en pretentieloos doet de motor zijn ding, en maakt daarbij geen onderscheid in wat we hem voorschotelen. Wat ons daarbij opvalt is dat de F800S, onder normale omstandigheden bereden, nog zuiniger met de brandstof omspringt dan we in eerste instantie berekend hadden. Tijdens onze eerste kennismaking noteerden we een verbruik van iets meer dan 5 liter benzine op 100 kilometer terwijl we nu reeds meerdere keren een tank leegreden met een gemiddeld verbruik van –schrik niet- slechts 4,3 liter! En dat terwijl we de F800S steeds sportief berijden, het gas niet sparen en niet extra opletten om hem zo zuinig mogelijk te laten rijden. De autonomie die deze motor in zich heeft is onder normale gebruiksomstandigheden dus werkelijk enorm. We reden steeds een gemengd parcours van zowel snelwegen, stadsverkeer als secundaire banen en moesten concluderen dat we gemiddeld slechts na 382 kilometer naar de pomp moesten. Ongehoord goedkoop rijdt de F800S dus wat betreft brandstofverbruik indien je je niet steeds Valentino Rossi waant die zijn laatste GP voor het seizoen moet winnen.
Spreekt het bovenstaande niet tot je verbeelding dan zal de onderstaande vergelijking dat wellicht wel doen. Rijd je met de F800S 10.000 kilometer dan zal de brandstofkost daarvoor –bij een prijs van bijvoorbeeld 1,323 euro per liter- ongeveer 582 euro zijn. Rijd je met een motor die gemiddeld 6 liter verbruikt –een gangbare waarde de dag van vandaag in motorland- dezelfde afstand, dan mag je op een benzinekost van +/- 793 euro rekenen. Met de F800S ben je dus wat betreft benzinekosten op 10.000 kilometer zo maar eventjes 211 euro goedkoper af. En dat terwijl de twin, wat betreft prestaties, beslist niets te wensen over laat.
Geïntrigeerd door het bovenstaande hebben we ons ook verdiept in de op voorhand te becijferen onderhoudskosten van deze motor. Die kosten slaan in regel -net als de brandstofkosten- flinke bressen in het motorbudget dus zijn ze zeker het berekenen waard. We waren benieuwd hoe dat bij de F800S zou uitpakken en documenteerden ons hierover dan ook uitvoerig. We vroegen niet alleen gegevens bij de importeur op maar belden ook met Piet Lievens, de zaakvoerder van Lievens Mechanics b.v.b.a, een BMW dealer uit het Zottegemse. De volgende feiten kwamen daaruit naar voor: Koop je een nieuwe BMW F800S dan moet je de motor na 1000 kilometer bij je dealer brengen voor een eerste onderhoudsbeurt. Daarbij wordt de gehele motor nagezien en de motorolie en oliefilter vervangen. Bij kilometerstand 10.000 kom je bij je dealer terug voor een tweede onderhoudsbeurt. Het enige dat daarbij vervangen wordt is de motorolie en oliefilter. De rest van de werkzaamheden zijn allemaal inspecties, kleine smeerwerken en het eventueel bijvullen of vervangen van de remolie. De werktijd daarvoor is door BMW vastgesteld op 1 uur en 5 minuten. De gemiddelde kostprijs van een uur werk is bij een BMW dealer om en bij de 49,50 euro dus kost het 10.000 kilometer onderhoud van een F800S –exclusief de gebruikte materialen- plusminus 55 euro. Daarna kom je pas elke 20.000 kilometer bij je dealer terug. De motorolie wordt dan ververst en samen met de oliefilter wordt ook de luchtfilter vervangen. Net als bij de éénmalige 10.000 kilometerbeurt wordt er verder enkel geïnspecteerd, worden kleine smeerwerkzaamheden uitgevoerd en wordt de remolie ververst of bijgevuld. Zo'n grote onderhoudsbeurt neemt 85 minuten in beslag en kost plusminus 70 euro aan werkuren. De gebruikte materialen moeten daar natuurlijk nog bijgeteld worden. Het stellen van de kleppen van de motor en het vervangen van de bougies wordt pas gedaan als de motor daarom vraagt en dit ongeacht het aantal kilometer dat de motor gelopen heeft. Bij het uitlezen met de computer van de staat van het motorblok –wat gebeurt bij elke onderhoudsbeurt- geeft het blok zelf aan wanneer deze werkzaamheden moeten gebeuren. Kostbare werkuren worden daardoor vermeden; de klepspeling controleren alleen al neemt bij de meeste motoren gemakkelijk enkele uurtjes sleutelen in beslag. Inderdaad, de technologie die BMW zich in de autowereld op dat punt heeft eigen gemaakt is nu ook tot hun motorafdeling doorgedrongen.
Wat betreft de eindoverbrenging van de F800S kunnen we kort zijn. De getande riem moet in regel om de 40.000 kilometer vervangen worden. De riemoverbrenging van de F800S draagt een prijs van 323,98 euro en de montagetijd van een nieuw exemplaar neemt amper een half uurtje in beslag. Ter vergelijking: een kettingset voor een motor met een vergelijkbaar vermogen kost al snel +/- 185 euro exclusief montage. Wie ervaring heeft met kettingaandrijvingen weet dat de gemiddelde kettingset +/- 20.000 kilometer meegaat en het vervangen ervan plusminus een half uurtje duurt. In cijfers vertaald betekent dit dat je, om 40.000 kilometer te rijden met een kettingset, voor materiaal alleen al een budget moet vrijmaken van +/- 370 euro en dat zonder de smeer- en kuismiddelen in rekening te brengen die je nodig hebt om het geheel te onderhouden. Ook op dit punt is de BMW F800S dus beslist niet duur in onderhoud, laat staan dat de eindoverbrenging veel aandacht vergt van zijn gebruiker. Afgaande op bovenstaande gegevens kunnen we stellen dat de BMW F800S in praktijk een goedkope motorfiets moet zijn in onderhoud. Ook is hij weinig milieubelastend, de motorolie moet na de eerste twee beurten slechts om de 20.000 kilometer vervangen worden. De bandenslijtage en de levensduur van remcomponenten hebben we in deze beschouwing buiten de rekening gehouden want die zijn niet alleen van motor tot motor verschillend maar ook onderhevig aan de manier waarop de motor bereden wordt en waarvoor die wordt gebruikt. In het geval van de F800S kan het daarmee dus alle kanten op, dit beestje is zowel geschikt voor woon-werkverkeer als voor tourtrips en circuitdagen. Zelfs een spannende racecup met F800S motoren moet tot de mogelijkheden behoren. Een veertigtal F800S motoren die voorzien van een Akrapovic uitlaatsysteem hun stem op het circuit laten horen… Als dat nog geen spektakel zou opleveren weten we het ook niet meer! Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4