Waarom staalomwonden remleidingen monteren

Share

Eén van de meest geplaatste accessoires op motoren zijn wellicht de staalomwonden of de Kevlar remleidingen. Waarom het nuttig is om juist die leidingen aan boord te hebben, gaan we hier uit de doeken doen, want laat ons eerlijk zijn: het eerste studiejaar wordt elk jaar opnieuw gegeven en er doen nog steeds heel wat indianenverhalen de ronde. De waarheid is dat staalomwonden- of Kevlar remleidingen monteren naast optische tuning, een pak voordelen oplevert, waardoor je veiliger op weg bent en nog meer van het motorrijden kunt genieten.
Om het nut van het monteren van staalomwonden- of Kevlar remleidingen ten volle te begrijpen moet je eerst en vooral beseffen dat een optimaal fungerend remsysteem het verschil kan uitmaken tussen een nipte ontsnapping uit een gevaarlijke situatie en een dramatische afloop. Ook moet je op de hoogte zijn van de werking van een hydraulische reminstallatie. Indien je alles daarover wilt weten, wordt het een knap ingewikkeld verhaal maar die uiteenzetting is hier niet op zijn plaats; in het kader van dit artikel volstaat het om in vogelvlucht de basisprincipes te kennen waarmee het remsysteem werkt. En dat proces is op de keper beschouwd knap eenvoudig. Als we uitgaan van een hydraulisch bediende schijfrem, herkennen we de volgende hoofdcomponenten: de remschijf, de remklauw, de remleiding, de rempomp en het remoliereservoir. Die werken allemaal samen op een heel gemakkelijk te verstane manier. De remolie die in het reservoir zit dat bij de rempomp hoort, wordt bij het remmen via de pomp door de remleidingen naar de remklauw geperst. Hoe hoger de druk op de olie, hoe sterker de remblokken tegen de remschijf wordt gedrukt. Wanneer de rem wordt gelost, valt de oliedruk terug in het systeem, komen de remblokken los van de remschijf en vloeit de olie terug in het reservoir van de rempomp. Dat is alles, meer komt er niet aan te pas, maar het spreekt vanzelf dat een aantal factoren in dit proces van cruciaal belang zijn wil men een optimale remwerking bekomen. De staat en samenstelling van de remschijf, de remblokken, de remolie en de rempomp spelen niet alleen een voorname rol, ook de specificaties van de remleidingen dragen een stevig steentje bij tot een optimaal werkende en gemakkelijk te bedienen rem. Dat laatste zal niet ingewijden een beetje overdreven in de oren klinken, want men kan als leek heel gemakkelijk concluderen dat die remleidingen tenslotte maar kanalen zijn waarlangs de remolie al dan niet onder druk van de rempomp naar de remklauw wordt getransporteerd. Bekijken we het remproces van dichtbij dan blijkt dat die remleiding heel wat in de pap te brokken heeft.
Van een goed werkende rem verwacht je niet alleen dat die goed remt, maar ook dat die perfect je wensen respecteert. Je verwacht met andere woorden dat die haarfijn de remkracht die je denkt nodig te hebben op dat moment, onverwijld tot stand brengt. De remkracht die je via de pomp aangeeft moet zich met andere woorden accuraat en snel vertalen in de vertraging die je vooropstelt en net daar speelt onder andere de remleiding een heel belangrijke rol. Laat ons eens kijken wat er bij een remsysteem gebeurt dat geen gebruik maakt van staalomwonden of Kevlar remleidingen… Op het ogenblik dat je de druk op de remolie via de pomp doet oplopen, drukt die eerst en vooral de remblokken tegen de remschijven. Omdat de wanden van standaard-remleidingen slechts bestaan uit een rubberen samenstelling, die versterkt is met een lichte bewapening, zet die leiding onder de druk van de remolie uit in alle richtingen. Die druk kan oplopen tot ongeveer 17 bar, en dat is bepaald niet gering. De expanderende remleiding fungeert op dat moment dus een beetje als een drukbuffer en dat is nu net niet wat we van die leiding verwachten. Het liefst zouden we hebben dat de kracht die we uitoefenen op de rempomp evenredig en lineair op de remblokken wordt overgebracht. Maar dat gebeurt bij een gewone remleiding duidelijk niet omdat een gedeelte van je kracht gebruikt wordt om de inhoud van de remleiding te laten toenemen. Een vervelend nevenverschijnsel van een dergelijke configuratie is dat je geen optimaal gevoel hebt in de rempomp. Zelfs de meest ervaren piloot kan met een dergelijk remsysteem het optimale maximale drukpunt niet aanvoelen, wat bij hard remmen niet zelden resulteert in het ongecontroleerd blokkeren van het afgeremde wiel. Tenminste als de reminstallatie daartoe in staat is, want via een standaard-remleiding gaat er heel wat remcapaciteit verloren. Ben je niet overtuigd van deze theorie dan neem je maar eens de proef op de som: neem de rubberen remleiding van je motor stevig vast en knijp ondertussen flink in de rem. Je zal verbaast staan welke oppompende reactie voelbaar wordt in de remleiding… Op nieuwe motoren valt het effect van een uitzettende rubberen remleiding nog mee. De wanden van de rubberen leidingen zijn nog niet verslapt door de duizenden remacties die zullen volgen en bieden daardoor nog een relatief goede weerstand tegen de opgebouwde remdruk. Na enkele duizenden kilometers is dat duidelijk al een ander verhaal en na pakweg 2 jaar gebruik, sta je met een motor met sterk verminderde remwerking. Ook begint de rubberen slang door de invloed van zonlicht te verouderen en verliest dus zijn oorspronkelijke technische eigenschappen. Bovendien loopt evenredig ook het gevoel dat je in je remmen hebt terug, waardoor je remacties steeds maar minder gecontroleerd gaan verlopen. Daar heb je jammer genoeg meestal geen erg in omdat het proces heel geleidelijk verloopt en je dus meegroeit met de situatie. Kom je op een nieuwe motor te zitten dan blijkt die echter plots veel beter te remmen, zelfs als is die van exact hetzelfde type als je eigen motor. Om dat fenomeen te vermijden raden diverse motorfabrikanten aan je remleidingen op gezette tijden te laten vervangen. Sla er je instructieboekje maar eens op na, dan weet je direct of dat ook voor jouw motor het geval is. Maar ook als deze ingreep niet is vermeld in het onderhoudsschema, heb je er zeker voordeel bij om toch je remleidingen op tijd te vervangen. Monteer je nieuwe remleidingen, dan is het een goed idee om niet terug voor de standaard- remleidingen te kiezen. Je wordt na verloop van tijd met dezelfde fenomenen geconfronteerd en dat terwijl er een veel betere oplossing op de markt is. Staalomwonden- en Kevlar remleidingen werden oorspronkelijk ontworpen voor gebruik in de luchtvaart- en de ruimtevaartindustrie. Daarna deden ze hun intrede in gewone industrie en de auto- en de motorsport en nu zijn ze alweer een hele tijd gemeengoed voor straatgebruik. Deze leidingen hebben namelijk door hun constructie nauwelijks last van uitzetting onder druk. De stalen mantel die rond de eigenlijke remleiding is gevlochten, is immers sterk genoeg om het oorspronkelijke inhoudsvolume van de remleiding te bewaren, zelfs onder een hevige arbeidsdruk die ontelbare keren wordt herhaald. Kevlar remleidingen zetten zo goed als niet uit, omdat het materiaal waaruit ze gemaakt zijn, dat niet toelaat. Daardoor genereren ze een perfect synchrone aanlegdruk tussen het remhendel en de remzuigers, waardoor je de effectieve remkracht veel beter kunt inschatten. De remafstanden worden daardoor korter waardoor je motor veiliger is af te stoppen. De staalomwonden remleidingen en Kevlar remleidingen hebben ook zo goed als geen last van verouderingsverschijnselen waardoor ze meteen een investering vormen die jarenlang blijft renderen. En dat allemaal voor een schappelijke prijs: een setje voor een gemiddelde sportmotor kost +/- 125 euro en dat voor een motor die voorzien is van 3 remschijven. Heb je interesse in een setje staalomwonden- of Kevlar remleidingen, dan kan je daarvoor eenvoudigweg bij je dealer terecht. Die bestelt de gepaste set bij de groothandel en zal vervolgens zonder moeite die set op je motor kunnen monteren. De gehele montage duurt nog geen uurtje, dus echt duur is deze ingreep niet. Weet echter dat enkel een speciaal voor jouw motor ontworpen set veilig zijn werk zal doen. Remleidingen verschillen namelijk onderling niet alleen wat betreft hun lengte, maar ook door de gebruikte koppelstukken. Die bestaan er te kust en te keur. De clou zit hem in de hoek waaronder de koppelingen staan tegenover de remklauw en de rempomp en tegenover elkaar. Enkel een specialist ter zake kan een passende remleiding samenstellen die zowel technisch als optisch perfect de job kan doen. Heb je iets aan je motor veranderd, bijvoorbeeld een ander stuur gemonteerd, dan is er nog geen man over boord. De échte specialisten maken ook voor specials remleidingen op maat… Bij het samenstellen van aftermarket remleidingen worden twee productiemethodes toegepast. Er bestaan zowel samengeperste als geschroefde remleidingsets. Bij de geperste leidingen worden de aansluitkoppelingen en de remleiding zelf in een speciale pers permanent verenigd. Bij geschroefde remleidingen worden de koppelingen met de remleiding verbonden door een schroefkoppeling. Voor beide systemen valt wat te zeggen. De geperste leidingen zijn foolproof en kunnen niet door onervaren handen per ongeluk onklaar gemaakt worden. De geschroefde leidingen laten na hun montage nog correcties toe indien deze nodig zouden blijken. Beide systemen worden best door een professionele monteur samengesteld en op lekken gecontroleerd. Dat controleren gebeurt onder hoge druk. Deze druk is vaak meer dan het tienvoudige van de oliedruk die normaliter in het remsysteem kan worden opgewekt. Een vakkundig gemonteerde remleiding is dus superveilig en zal nooit lekken. De meeste kits komen bovendien met een TÜV of gelijkwaardige goedkeuring en met een keuringcertificaat van de drukproef, zodat hun kwaliteit meteen bewezen is. Staalomwonden- en Kevlar remleidingen zijn niet alleen technisch aantrekkelijk, ook optisch mogen ze er zeker zijn. In de eerste plaats zijn ze veel slanker dan de originele rubberen leidingen en houd je niet van de hightech-look van een naakte, staalomwonden leiding, dan kan je nog altijd kiezen voor een ommantelde uitvoering. Die zijn in diverse kleuren verkrijgbaar en kunnen dus perfect samengaan met de kleurenstelling van de rest van je motor. Kevlar remleidingen hebben meestal een blauwe kleur. Ook de koppelstukken en de banjo-bolts (de speciale bouten waarmee de remleidingen op de rempomp en de remklauwen worden vastgezet) zijn dikwijls in verleidelijk ogende kleuren verkrijgbaar. Die kleurige stukken zijn meestal gemaakt uit geanodiseerd aluminium. Ook roestvrijstalen uitvoeringen zijn meestal probleemloos verkrijgbaar. Die zijn misschien wel een fractie zwaarder en minder kleurrijk, maar hebben een grotere slagvastheid en zijn beter bestand tegen corrosie. Wie aandachtig de uiteenzetting over staalomwonden- en Kevlar remleidingen heeft gelezen zal begrepen hebben dat deze eigenschappen ook heel interessant zijn om toegepast te worden op hydraulisch bediende koppelingen. Die werken namelijk op exact hetzelfde principe. Het effect van staalomwonden leidingen op de efficiëntie van de bediening zal iets minder spectaculair zijn dan bij de remmen, maar is zeker een niet te verwaarlozen detail. Pas je ook op de koppeling een dergelijke modificatie toe, dan zal je motor er ook uiterlijk bij winnen; de combinatie van een dikke originele leiding voor je koppeling en superslanke high tech remleidingen getuigt immers niet van een puntgave optische tuning… Opgelet! Sommige fabrikanten rusten hun motoren standaard uit met staalomwonden- of Kevlar remleidingen. Die zijn stuk voor stuk van de hoogste kwaliteit en dienen niet periodiek vervangen te worden. Het spreekt vanzelf dat dit gegeven een duidelijk verschil maakt in de kwaliteit van het aangebodene, wat jammer genoeg door de kopers maar al te vaak over het hoofd gezien wordt. Inderdaad, het zijn de details die het leven interessant maken…