S100 smeersysteem testverslag


Alles moet snel gaan dezer dagen; 't is dan ook niet verwonderlijk dat bij veel motorrijders kettingspray de plaats heeft ingenomen van het kettingvet dat met een borstel dient aangebracht te worden. De kleine formaten waarin die spuitbussen te koop zijn maken bovendien dat je altijd en overal -dus ook op reis- je kettingtransmissie van de benodigde bescherming kunt voorzien. De te volgen procedure bij het smeren van je ketting met kettingspray is genoegzaam bekend; reinig eerst je ketting met een schone doek -pas daarbij op voor je vingers!- en spuit daarna de spray op de rollen van de ketting. Laat de spray minimum een half uurtje inwerken en opdrogen en je bent klaar. Neem je deze wachttijd niet in acht dan moet je niet verwonderd zijn dat het kettingsmeer van je ketting loslaat onder het rijden en de rest van de wereld van vettigheid voorziet. Wie echt de puntjes op de i wil zetten reinigt eerst de ketting met een daartoe speciaal ontwikkeld reinigingsmiddel en laat de motor -eenmaal de ketting gesmeerd- plusminus twaalf uur rusten. Maar zelfs deze laatste, doordachte werkwijze kan het grote nadeel van een kettingspray niet vermijden; door het feit dat het smeermiddel onder druk uit de bus ontsnapt komt een groot deel van het smeer niet op de ketting terecht maar op de grond en op de rest van de motor. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn: smeervet op remmen en banden brengt grote risico's met zich mee en op een ingevette garagevloer zit natuurlijk ook niemand te wachten. De motor en de ondergrond beschermen met een stuk karton brengt uitkomst maar toch voelde de fabrikant van S100 kettingspray zich geroepen dit probleem op een meer elegante manier uit de wereld te helpen. De gevonden oplossing is zowel eenvoudig als goedkoop; een kunststof beugel die zich op de bovenkant van de spuitbus laat schuiven moet het (te ver) wegvliegende smeermiddel tegenhouden. Het ei van Colombus? Misschien wel, dus probeerden we deze oplossing zelf uit.
Met de motor op de bok, de ketting schoongemaakt en de spuitbus goed geschud voor gebruik spoten we het smeervet op de ketting terwijl we met onze vrije hand het achterwiel ronddraaiden. De spray bereikte zoals verwacht kon worden ongehinderd de ketting maar dat het overgrote deel van het smeer voorbij de ketting spoot heeft ons toch verrast. Ondanks nauwkeurig mikken bleek dat er een naar verhouding zeer grote hoeveelheid aan de ketting voorbij ging en dus ongebruikt zou blijven.
Gelukkig bleek de spatbescherming heel goed werk te doen: letterlijk geen druppel kettingsmeer ontsnapte, alles werd netjes door het spatscherm tegengehouden en in het ingewerkte opvangbakje verzameld. Slechts enkele druppels kettingsmeer bereikten de grond, en die waren afkomstig van het smeer dat op de ketting terechtgekomen was.
Over het nut van de S100 kettingspray spatbescherming kunnen we dus positief berichten. Dit is een handig accessoire dat lange tijd zijn nut zal bewijzen. Na gebruik met een vod schoonwrijven en de spatbescherming is klaar om opnieuw gebruikt te worden. Komt daarbij dat investeren in dit systeem zeker niet onoverkomelijk ik: je koopt de S100 kettingspray spatbescherming bij RAD voor de prijs van 7,99 euro. Een bus S100 kettingspray van 300 ml kost 14,25 euro. Geef toe, voor die prijs kan je het toch moeilijk verantwoorden dat je ketting er verwaarloost bijloopt!? Meer info over dit product op de website van RAD. Het hieronder gemonteerde filmpje (met ietwat verrassende klankband ;-D ) brengt de bovenstaande uitleg in beeld.