Borgen met borgdraad

Share

Wie echte racemotoren als eens van heel dichtbij bekeken heeft, is het waarschijnlijk wel opgevallen dat heel wat onderdelen van die motoren voorzien zijn van borgdraadjes. Waarom de profs dat doen is blijkbaar nog niet voor iedereen duidelijk want op veel motoren van recreatieve circuitrijders schitteren deze borgingen door hun afwezigheid. En dat terwijl het degelijk borgen van onderdelen twee keer niets kost en daadwerkelijk een grote bijdrage levert aan de veiligheid.

Het primaire doel van door middel van borgdraad onderdelen te beveiligen ligt voor de hand. Indien een onderdeel –boutjes, vuldoppen en stuurgrips bijvoorbeeld- degelijk geborgd is bestaat het gevaar niet dat het tijdens het rijden kan loskomen. De kans daarop is op het eerste gezicht veel minder geworden omdat moderne motoren -in regel- nu eenmaal minder voelbare trillingen produceren dan de oldtimers en de echte racemotoren van weleer, maar hoog frequente trillingen –die soms nauwelijks voelbaar zijn door de piloot- zijn er echter altijd nog, en die kunnen als boosdoener gaan spelen terwijl de piloot niets vermoedend het beste van zichzelf en zijn motor eist op het circuit.
Een even goede reden om onderdelen te borgen is dat ze als controle dienst doen. Er wordt heel wat gesleuteld aan de motoren in de pitboxen –niet zelden tegen de klok- en of alles goed vast staat met het juiste aantrekkoppel wordt daarbij door amateurs wel eens over het hoofd gezien. Door de onderdelen van borgdraad te voorzien kan men altijd precies nagaan welke onderdelen los gemaakt zijn want de borgdraad zit niet meer op zijn plaats. Even de momentsleutel erbij nemen, de zaak met het juiste koppel vastzetten en een borgdraad monteren kost echt niet veel tijd en zo ga je altijd netjes voorbereid en veilig het circuit op.
Om onderdelen te borgen moet je geen grote investeringen doen. Een kolomboor machientje, een aantal boortjes, een rol borgdraad en enkele uurtjes van je kostbare tijd is alles wat je nodig hebt. Als je het helemaal professioneel wilt doen dan investeer je in een speciaal gereedschap waarmee je keurig de draad kunt torsen; kost de wereld niet en je krijgt meteen die superverzorgde look die van elke fabrieksracer afdruipt… Bouten vormen de hoofdmoot van de onderdelen die geborgd dienen te worden. Om de borgdraad vast te kunnen maken aan de kop van de bout dient die van een gaatje voorzien te zijn maar van de fabriek uit heeft men deze niet voorzien. De bout voorzichtig in de klemplaat van de kolomboormachine plaatsen en met een boortje van 1,5 millimeter diameter dwars door de kop van de bout boren is alles wat je te doen staat. Dat lijkt misschien eenvoudig, maar is het niet. Een boortje van die dikte breekt namelijk graag af indien je te veel druk zet bij het boren. Goed snijdende boren van goede kwaliteit gebruiken is dan ook de boodschap en de boor koelen met snijolie onder het boren scheelt ook een slok op een borrel. Ga natuurlijk eerst na of de borgdraad gemakkelijk door het gat wil en pas zo nodig de diameter van de boor aan aan de dikte van de gebruikte draad. Het is de bedoeling dat het borgen gemakkelijk gaat dus zorg ervoor dat de speling tussen draad en gat groot genoeg is.
Olievuldoppen van de motor en/of de versnellingsbak –en indien aanwezig die van de cardan- verdienen ook je aandacht. Als die loskomen onderweg zijn de gevolgen echt niet te overzien. Hetzelfde geldt voor de radiatordop; er zich echt niemand te wachten om kokend water over zich heen te krijgen onderweg en over een spoor water rijden dat een ander heeft achtergelaten vindt ook geen enkele deelnemer echt leuk. Het is trouwens aan te bevelen om de koelvloeistof van je motor te vervangen door gewoon water als je ermee op circuit gaat rijden. Als er om één of andere reden wat koelvloeistof uit het systeem ontsnapt en op je banden terechtkomt dan ben je nog niet thuis want die combinatie staat er om bekend om héél weinig grip op te leveren. Hoe één en ander geborgd kan worden kan je leren door echte racemotoren –of goed geprepareerde motoren van vooruitziende recreatieve circuitrijders- van dichtbij te gaan bekijken. Je moet echt geen ingenieur zijn om te zien wat je te doen staat; met gezond boerenverstand komt je ook in dit geval een eind ver. Zorg er echter altijd voor dat de scherpe uiteinden van de borgdraad nergens uitsteken; een prikje van zo'n draad is dan wel het einde niet maar toch kan je de kans daarop maar beter te vermijden. Natuurlijk heb je in je gereedschaptas altijd een verse rol borgdraad bij als je naar het circuit gaat. Alles wat losgemaakt wordt dient namelijk steeds terug geborgd te worden en daar gaat echt wel een metertje draad in zitten. Maar alles is beter dan voor verrassingen te komen staan terwijl je aan het rijden bent; ook op de omloop geldt namelijk de regel dat een goede voorbereiding het halve werk, terwijl de voorzichtigheid de moeder is van de porseleinkast. En in dit geval ben jij en je motor –en elke andere deelnemen- het porselein dat zich in die kast bevindt…