Scottish Borders (deel 2)

Share Toen we na ons avondmaal vanaf Greenhead terug naar Walltown Lodge wandelden, was het beginnen regenen. Het geluid van de regen tegen de ramen was een goed slaapmiddel gebleken, maar toen het dag werd, had het weer ons toch zorgen gebaard. Een felle wind had de regen zo hard tegen de ruiten gekletst dat we besloten om ons vertrek even uit te stellen.

Van de nood een deugd makend namen we ruim de tijd om te ontbijten. Daarna liepen we simpelweg de baan over om het Roman Army Museum te bezoeken. We staken er heel wat op over de Romeinse legervoering en de Muur van Hadrianus en toen we na een uurtje terug buiten stonden, had zowaar de zon het van de regen gewonnen! Mooi zo, konden we meteen de volgende etappe van onze reis aanvangen.
Met amper 90 kilometer rijden voor de boeg hadden we bewust voor een gezapig tempo gekozen. Puur genieten van het lenteweer, rijdend op goed onderhouden en verkeersluwe wegen door een schitterend landschap, ze mogen er ons elke dag weer mee straffen.
Met de Tigers ook, want die zorgden niet alleen voor een strakke rit maar ook voor heel wat comfort. 't Is geen wonder dat meer en meer motorrijders voor een Tiger kiezen, de zithouding welke die motoren opleggen, is moeiteloos uren aan een stuk uit te houden en de windbescherming is voortreffelijk.
Zelfs met een stop onderweg voor een natje en een droogje gaf de torenklok van Moffat amper drie uur in de middag aan toen we er afstapten voor het Buccleuch Arms Hotel, de thuisbasis van Motorcycle Scotland. In de herfst van het afgelopen jaar hadden we deze accommodatie leren kennen en we hadden ons toen voorgenomen er beslist nog eens terug te keren.
Dat we er nog niet vergeten waren, bleek uit de ronduit hartverwarmende ontvangst dat er ons te beurt viel. Dave en Clint Smith, de vader en zoon die het hotel en Motorcycle Scotland runnen, ontvingen ons als waren we familie. In de gezellige bar van het hotel dronken we samen een glas, waarna de motoren op stal werden gezet.
Wie zijn hoofd te ruste wil leggen in het Buccleuch Arms Hotel en met de motor komt aanrijden, zal een unieke service ervaren. Elke motorrijder krijgt er naast een kamer ook een afsluitbare privé-garage voor zijn motor en uitrusting. Die bevindt zich op de binnenkoer van het hotel welke 's nachts met een hekken wordt afgesloten. Zo kan iedereen op zijn beide oren slapen. Niet dat Moffat een oord van geweld en misdaad zou zijn, 't is veeleer om de motorrijders een gerust gemoed te bezorgen dat Motorcycle Scotland deze accommodatie heeft ontwikkeld.

Service en kwaliteit zijn de sleutelwoorden voor succes. In het Buccleuch Arms Hotel en bij Motorcycle Scotland kan men daarover meepraten. Men staat er altijd klaar om elke bezoeker met raad en daad bij te staan en dat heeft men in motormiddens weten te waarderen. Een gestage stroom van motorrijders maakt van deze poort naar Schotland gebruik en weet eenmaal ter plaatse de door Motorcycle Scotland uitgestippelde routes te waarderen. Dat ook aan het culinaire aspect van het verblijf veel aandacht wordt besteed, mochten we dag op dag ervaren. Een ontbijt om U tegen te zeggen en 's avonds warme maaltijden om je vingers van af te likken. Allemaal gemaakt met lokale kwaliteitsproducten. Wie beweert dat je in Schotland niet goed kan eten en drinken, is niet goed bij zijn hoofd of is er nog nooit geweest. Zo simpel is dat…
Een wandeling door Moffat, dat onder een stralend blauwe hemel lag mooi te wezen, had ons een ander stadje getoond dan dat wat we tijdens de vorige herfst hadden leren kennen. De oude gebouwen, opgetrokken uit zalmkleurige zandsteen en grijs graniet, leken veel vrolijker in het licht van de zakkende lentezon.
De bloemen in de tuintjes gaven het anders wat stuurs gezicht van de stad een ietwat frêle blik. De zwarte leien daken van de huizen hadden zich gewarmd in de zon die onvermoeibaar door de kruinen van de bomen scheen. Moffat mag dan wel een stadje zijn, als je enkele honderden meters loopt, sta je oog in oog met de pure natuur die deze leefgemeenschap omringt.
Met het avondeten achter de kiezen hadden we een gesprek met Dave en Clint. Zonder dat we daar expliciet op aanstuurden, kregen we de ontstaansgeschiedenis van Motorcycle Scotland te horen. En die was, zoals dat veel gebeurt, in realiteit nog mooier dan dat je het zou kunnen bedenken…
't Was op een zondag geweest dat Dave en Clint, uitkijkend op het plein dat het centrum van Moffat vormt, het aantal motoren hadden geteld dat er voorbij kwam. Ze telden er meer dan honderd op amper één uur. Zelf motorrijder zijnde wisten ze maar al te goed wat die motorrijders er kwamen zoeken; Moffat is het startpunt van een oude, nu toeristische weg die door prachtige landschappen helemaal tot in Edinburgh loopt. Naast motorliefhebber ook zakenman zijnde, hadden vader en zoon het idee gekregen om die motorrijders een op maat gemaakte formule aan te bieden. Een verblijf dat speciaal aan de noden van motorrijders zou voldoen én een bron van informatie zijn voor motortoerisme in Schotland.
Het idee werd uitgewerkt en bleek al snel succesvol. De dag van vandaag kan men nauwelijks aan de vraag voldoen, men is zelfs zinnens om een aanpalend gebouw om te vormen tot eenvoudige logementen om niemand teleur te moeten stellen. Het feit dat de internationale motorpers kind aan huis is bij Motorcycle Scotland is daar natuurlijk niet vreemd aan. Zowel Engelse als buitenlandse testrijders maken maar wat graag gebruik van de accommodaties en knowhow van Dave en Clint en steken dat in hun publicaties ook niet onder stoelen of banken. Of hoe mond-op-mond-reclame nog steeds de beste is… Voortbordurend op het succesverhaal van Motorcycle Scotland zijn we die avond naar bed gegaan. De wind was in het donker van de nacht weer verwoed komen opzetten, maar dat was ons een zorg geweest. Knus weggestoken in een oud maar heel comfortabel bed in een uit 1760 daterend hotel had niets ons kunnen raken, zelfs al was het een orkaan geweest…. Interessante links: P&O Ferries: http://www.poferries.be