Garmin StreetPilot 2820 testverslag

Share

Een mens is nooit tevreden. Terwijl we de Garmin Quest en de Garmin GPSmap 276C uitprobeerden, maakten we ons verschillende keren de bedenking dat deze toestellen –technische gesproken- gemakkelijk nog meer functies konden bevatten dan nu reeds het geval was. Ze zouden bijvoorbeeld muziek kunnen bevatten en afspelen om de gebruiker onderweg te plezieren…
Blijkbaar hadden we dat niet alleen gedacht want zie: toen we de StreetPilot 2820 in handen kregen werd er ons meteen bij verteld dat deze –onder andere- ook audio files kon opslaan en weergeven. Inderdaad, een mens is maar beter voorzichtig met wat men wenst. 't Lijkt de laatste tijd wel of de toverlamp van Aladin wel degelijk bestaat…
De Streetpilot 2820 is geschikt om op de motor te gebruiken, laat zich gemakkelijk monteren met een R.A.M. bevestigingsset maar is niet écht handig indien men het toestel regelmatig van de motor moet nemen. De StreetPilot 2820 vastzetten in zijn drager gebeurt namelijk op de volgende manier: eerst wordt de bedrading aangesloten worden op het toestel. Daarna word de unit in zijn wieg geklikt, waarna het systeem vergrendeld dient te worden door middel van een klein schroevendraaiertje. Dat schroevendraaiertje word door Garmin meegeleverd in de vorm van een klein, mooi sleutelhangertje. Het oogje waarmee je het kleinood aan je sleutelbos dient te bevestigen is jammer genoeg te klein om bruikbaar te zijn op de meeste sleutelringen. Komt daarbij dat een sleutelbos –of zo'n schroevendraaiertje- onherroepelijke schade aanricht in de buurt van het contactslot van de motor en je begrijpt dat we graag een andere oplossing hadden gezien. Zo, hebben we meteen de eerste aanzet gegeven voor een kritische test van de Garmin StreetPilot 2820…
Eenmaal op de stroom aangesloten en gemonteerd op de motor kan het toestel aangezet worden. De StreetPilot 2820 heeft geen ingebouwde stroomvoorziening en moet dus om te werken stroom krijgen van het voertuig waarop het is gemonteerd, of met de bijgeleverde unit aangesloten worden op de netstroom. Neem je de StreetPilot 2820 voor de allereerste keer in gebruik dan sta je best onder de blote hemel, dit is nodig om het eerste contact tot stand brengen tussen de GPS en de satellieten. Het duurde in ons geval enkele minuten om deze bewerking af te ronden waarna we met dit navigatiesysteem aan het werk konden.
De bediening van deze GPS gebeurt zowel via druktoetsen als door middel van het aanraken van bepaalde zones van het display. De knoppen zijn ruim van afmeting en staan ver uit elkaar, waardoor ze ook met zware handschoenen gemakkelijk te bedienen zijn. Hetzelfde geldt voor de gevoelige zones van het display. Die kunnen zelfs wat betreft hun afmetingen aangepast worden, waardoor ook mensen met heel dikke vingertoppen –of plompe handschoenen- zonder hinder te ondervinden daarvan, de gewenste instructies aan het apparaat kunnen geven. Via de bijgeleverde afstandsbediening kan dat ook maar we zien nog niet meteen een motorrijder met een afstandsbediening rondzeulen om zijn GPS te bedienen. Indien de GPS in een ander voertuig gemonteerd wordt kan dat wel handig zijn, maar over het gebruik van de StreetPilot 2820 in een auto gaan we het hier niet hebben…
Het display is heel goed af te lezen en kan op twee manieren de kaart weergeven: gewoon uit vogelperspectief is één mogelijkheid maar je kan ook voor een 3D weergave kiezen. In dat laatste geval lijkt de weergave van de kaarten een beetje op hetgeen je bij een videospelletje te zien krijgt. De wegen worden smaller en kleiner naarmate ze verder van jouw positie verwijderd zijn. Persoonlijk vonden we dat niet zo gebruiksvriendelijk maar dat is louter een individuele voorkeur. Naast de wegenkaart kan je ook enkele andere gegevens op het scherm toveren. Zoals steeds kan je daarbij kiezen uit een aantal mogelijkheden en zoals reeds aangegeven kan je de grootte van de weergave variëren naar eigen inzicht. Het gehele scherm exclusief gebruiken voor kaartweergave kan ook. De klant is koning lijkt men bij Garmin wat dat betreft gedacht te hebben… Wil je de gesproken instructies horen dan moet je natuurlijk gebruik maken van een oortje. Bij de StreetPilot 2820 kan je daarvoor kiezen tussen een gewone verbinding of voor een draadloos systeem. Met het draadloze systeem hebben we niet geëxperimenteerd. We hadden namelijk onze handen vol om alle andere mogelijkheden van dit toestel in kaart te brengen en uit te proberen. Het aantal mogelijkheden om dit toestel aan je persoonlijke wensen aan te passen is enorm. Om maar enkele voorbeelden te geven het volgende over de audio instructies: je kan de snelheid waarmee de gegevens gedebiteerd worden regelen, je kan kiezen om al dan niet een waarschuwingstoon te krijgen voor de instructies uitgesproken worden en je kan het volume afhankelijk van de snelheid waarmee je je voortbeweegt automatisch door het toestel laten aanpassen. Mooi is ook dat je een Vlaamse stem kunt downloaden op deze GPS, ben je meteen van het vreemde gevoel vanaf dat je er een buitenechtelijke relatie met een dame van een andere nationaliteit op na houdt… Kiezen tussen een vrouwen- of een mannenstem is er nog niet bij. De dames die een Garmin StreetPilot 2820 gebruiken blijven dus nog even op hun honger zitten indien ze geleid willen worden door een diepe, zwoele mannenstem…
De Garmin StreetPilot 2820 laat zich gemakkelijk programmeren. De menu's zitten logisch in elkaar. Bij het inbrengen van een zoekactie naar een bepaalde bestemming kan je het toestel automatisch de vraag laten stellen of je de kortste of de snelste route wilt gebruiken naar je bestemming. Handig want daardoor vermijd je dat je telkens weer naar de instellingen moet gaan om de juiste optie voor dat moment te gaan selecteren. Bij het navigeren van punt A naar punt B bleek de StreetPilot 2820 –net als zijn broertjes die we reeds aan de tand voelden- feilloos te werken. Ook op voorhand uitgestippelde routes volgen bleek geen probleem te zijn. Dat er wel enige gewenning nodig is om het samenspel tussen jouw brein en dat van de Garmin vlekkeloos te laten verlopen laat zich raden. Meteen op reis vertrekken nadat je een GPS hebt aangeschaft –zonder eerst een beetje te experimenteren- is dan ook niet aan te raden en niet meer dan normaal. Voor je een goed samenspel met een nieuwe partner bereikt moet er ook eerst wat water onder de brug door stromen. Of niet soms? We hadden het reeds over de extra mogelijkheden van dit toestel. Nu gaan we daar dieper op in. Zoals reeds aangegeven kan je je favoriete muziek in MP3 formaat naar deze GPS overbrengen en beluisteren. Gebruik je de Music Player optie dan zet je een systeem in werking dat even gemakkelijk te bedienen is als een doorsnee MP3 spelertje. Het volume van de audiovoorzieningen van de StreetPilot is sterk genoeg om zelfs op een motor met open sportuitlaten te voldoen. Door het scherm op de juiste plaatsen aan te raken kan je alle nodige handelingen uitvoeren en eenmaal onderweg kan je snel en gemakkelijk het volume van de weergave aanpassen of de audioweergave tijdelijk dempen. Handig, want in bepaalde omstandigheden bleek een streepje muziek in onze oren niet steeds zo aangenaam te zijn, ja, in sommige situaties vonden we dat zelfs ronduit storend. We maakten er al een opmerking over in het begin van dit artikel: een mens moet tegenwoordig opletten met wat hij zich wenst… Mooi is dan weer dat deze player ook audio boeken kan weergeven. Kan je onderweg meteen je Franse les eens doornemen of je kennis van je assertiviteitscursus opfrissen…
De StreetPilot 2820 kan ook verkeersberichten weergeven. Indien hij aangesloten is op een optionele FM ontvanger word je via dit toestel op de hoogte gebracht van anomalieën in de verkeerssituatie. Via je met Bluetooth uitgeruste mobilofoon kan je terwijl de GPS in werking is ook gesprekken voeren, zonder dat je daarvoor de gesproken instructies van de StreetPilot moet ontberen. Het telefoonboek van je mobile telefoon wordt elke keer je de GPS gebruikt naar zijn geheugen gekopieerd zodat de gegevens steeds up to date zijn en klaar voor gebruik. Gegevens over je gevoerde gesprekken slaat de StreetPilot 2820 ook automatisch op. Inderdaad, je kan het zo gek niet bedenken of dit toestel kan het aan… De communicatie tussen de StreetPilot 2820 en de pc verliep voortreffelijk. De in Mapsource en City Navigator NT+v8 gemaakte routes naar de GPS transporteren of gereden routes overbrengen naar de computer bleek vlekkeloos te verlopen. Ook MP3tjes vonden zonder problemen hun weg naar de GPS. In de Streetpilot 2820 kan je trouwens heel wat routes kwijt en kan je ook tal van tracklogs opslaan in het ingebouwde geheugen. Het toestel is voorgeladen met een volledige kaart van Europa, dus daar heb je geen omkijken meer naar. Het pakket bevat verder een DVD met City Navigator erop, een afstandsbediening, een externe microfoon, een kleefsteun voor montage op het dashboard, een beanbag montagesteun, een 12 volt kabel met geïntegreerde luidspreker, een 220 volt lader, een USB kabel en een beschermkap voor montage over het GPS scherm. Mooi is dat je via de website van Garmin heel wat interessante tools kunt downloaden. Onder andere die waarmee je in één klap alle flitspaallocaties in België op je GPS zet. Tijdens het rijden word je automatisch verwittigd als er zich eentje op je reisweg bevindt. Dat laatste alleen al is een héél goede reden om een Garmin GPS aan te schaffen… De Garmin StreetPilot 2820 weegt 411 gram en zijn scherm is +/- 45 bij 85 millimeter groot. Met de kaart reeds geladen heeft hij een vrij geheugen van +/- 600 megabite waarop je allerlei informatie kunt opslaan. Het toestel past nog net in een borstzak van een van ruime zakken voorziene motorjas en is dus goed transporteerbaar, zeker als je het display met het bijgeleverde afschermkapje beschermt. De aanbevolen verkoopsprijs van het toestel met alle standaard toebehoren is 1.199 euro, de R.A.M. bevestigingskit voor de motor niet inbegrepen. Gezien het gebodene geen onoverkomelijke prijs lijkt ons zo, zeker niet voor de muziekliefhebbers onder ons…