Garmin Zümo 500 DeLuxe testverslag

Share

Eind 2006 kondigde Garmin de komst aan van hun Zümo. Het ging om een GPS die speciaal voor de motorrijder ontworpen was. Vooral deze laatste mededeling deed veel GPS gebruikers de wenkbrauwen fronsen en dat is ook niet verwonderlijk. Tenslotte waren de GPS toestellen van Garmin al sinds jaar en dag heel populair bij de motorrijders en die waren er best tevreden over…
Maar alles kan beter lijkt men bij Garmin gedacht te hebben. Met de Zümo mikte men van bij het prilste stadium van het ontwerp van deze GPS op de motorrijders als doelgroep en daarvoor heeft men de specifieke eisen die deze potentiële klanten aan een toestel stellen onder de loep genomen. Dat men bij Garmin momenteel echt wel weet wat een motorrijder van een GPS verwacht is de Zümo aan te zien. Het toestel is compact, voorzien van een groot display, de bedieningsknoppen staan aan de linkerkant van het scherm opgesteld én kunnen moeiteloos bediend worden met handschoenen aan. Door touch screen technologie in het ontwerp te integreren heeft men er bovendien voor gezorgd dat er een intuïtieve bediening mogelijk wordt. Met andere woorden geen gezoek meer naar de juiste knop maar recht op je doel afgaan is zonder meer mogelijk, zelfs al ben je nog niet echt thuis in de bediening van de Zümo.
Dat de Zümo echt wel standaard wordt aangeboden als motor GPS wordt je duidelijk meteen nadat je de inhoud van de verpakking hebt uitgestald. Naast het toestel zit er een prachtige beschermhoes bijgesloten, een complete montagekit voor op de motor, de nodige bedradingen, een lader voor netstroom én last but not least de nodige handleidingen. Deze worden gedeeltelijk op papier meegegeven maar de volledige handleiding staat op een CD in verschillende talen waaronder het Nederlands. Een beetje jammer want wie geen computer heeft moet die informatie eventjes door een vriend laten afdrukken. Niet onoverkomelijk maar toch niet echt handig… Eveneens standaard bijgeleverd is een kabel om de Zümo met je computer te verbinden en de City Navigator NT Europe v9 software. Mooi is dat Garmin het wiel niet proberen heruitvinden heeft voor de montagekit. De bijgeleverde spulletjes zijn standaard Ram componenten en zijn dus compatibel met de rest van de producten van die leverancier. Wat meteen betekend dat je keuzes ten over hebt hoe je de Zümo op je motor wilt bevestigen.
Waar we echt wel over te spreken zijn is de ontvanger die in de Zümo wordt gebruikt. Die is zo krachtig dat je (meestal) zelfs binnenhuis met de benodigde satellieten verbinding kunt maken. Ook meegenomen is dat het toestel een ingebouwde batterij heeft waardoor je ermee kunt werken zonder dat de Zümo aan een externe stroombron is aangesloten. Een minpuntje is dan weer dat je om de stroomkabel volgens de regels van de kunst op de slede te bevestigen een klein schroevendraaiertje nodig hebt. Niet zo handig als je om diefstal van die slede te voorkomen het geheel gemakkelijk van de motor wilt kunnen losmaken. De stroomkabel doorknippen en er een stekker tussen aanbrengen is hier de oplossing, maar echt een elegante uitkomst is dit niet. De Zümo laat zich samen met zijn bevestigingskit gemakkelijk op de motor monteren. Indien de plaats waar de batterij zich bevind gemakkelijk bereikbaar is ben je er slechts een kwartiertje mee bezig om het geheel startklaar te maken. Dat je deze GPS –ondanks het feit dat hij ook op zijn ingebouwde batterij werkt- best toch aansluit op de batterij van de motor, wordt je duidelijk als je weet dat indien je dat niet doet je geen audio ondersteuning krijgt bij het navigeren. Ook de kunsten van de ingebouwde MP3 speler moet je dan ontberen, een service die op een lange, eentonige rit beslist het leven aangenamer maakt. Telefoneren via de koppeling tussen je Zümo en je GSM gaat in dat geval natuurlijk ook niet maar zo krijg je misschien eindelijk wel wat rust in je leven. Om de audio naar je oor over te brengen heb je de keuze uit twee systemen. Ofwel kies je voor het goede, oude, vertrouwde oortje of je gaat voor hip en modern door de Bluetouth mogelijkheden van de Zümo te benutten. Beiden zijn niet in het pakket inbegrepen en moeten dus apart aangeschaft worden. Goed gezien van Garmin, want zo betaal je niet voor iets wat je toch niet gebruikt en ben je vrij in je keuze.
Vrijheid heb je met de Zümo ook wat betreft zijn instellingen. Zoals gebruikelijk bij Garmin toestellen kan je je toestel helemaal naar je voorkeuren programmeren. De mogelijkheden zijn echt bijna oneindig op dat vlak, waardoor we hier moeten volstaan met de boodschap dat iedereen van deze Zümo een individueel perfect passende reisgezel kan maken. Lichten we toch even een tipje van de sluier op dan kunnen we vertellen dat je bijvoorbeeld door dit toestel aan te sluiten op een TMC ontvanger op de hoogte gehouden word van actuele verkeersproblemen. Ook het delen van routes is gemakkelijk gemaakt, evenals het opslaan van je favoriete muziek. Die worden namelijk indien je daarvoor kiest opgeslagen op een verwisselbare SD kaart. Deze kaart wordt niet bijgeleverd in het pakket maar dat heeft op zich zo zijn voordelen. Deze opslagmediums worden met de dag goedkoper waardoor je steeds een goede deal doet bij de aanschaf ervan. Rijden met de Zümo is een plezier. Het grote scherm geeft de details van de wegsituatie duidelijk weer indien het toestel onder de voor jou perfecte hoek is gemonteerd. Zoniet verstoren reflecties af en toe je zicht op het display, maar indien dit euvel zich voordoet kan je de stand van het scherm gemakkelijk en snel bijregelen door gebruik te maken van de stelmogelijkheden van de montagesteun. Zoals gebruikelijk bij Garmin toestellen heb je niet alleen de elektronische kaart ter beschikking maar ook een lijst met navigatieaanduidingen en een uitgebreide boordcomputer. Indien je dat wenst kan je zelfs van een virtuele brandstofmeter gebruik maken. Die berekend aan de hand van je vooraf ingegeven benzineverbruik uit over hoeveel actieradius je beschikt. Foutloos is deze optie natuurlijk niet maar ze geeft wel een goede indicatie van hoever je zonder tanken nog kunt rijden…
In de praktijk bleek weer maar eens dat Garmin kwaliteitsproducten maakt. Het gebruiksgemak van het toestel, de accurate kaarten en aanwijzingen, de mogelijkheid om die kaarten up te daten, om op de computer routes aan te maken en naar je toestel te transfereren, het zit er allemaal in én het bewijst je diensten daar en wanneer je dat het meest verlangt: op het moment dat je met je motor onderweg bent en een zorgeloze trip wilt maken. Heb je brandstof nodig, zoek je een restaurant, een slaapplaats of een ziekenhuis? Deze GPS zoekt dat allemaal in een wip voor je op en kan je nog veel meer gegevens verschaffen over je omgeving indien je dat van hem verlangt. Daardoor krijg je nooit het gevoel aan je lot overgelaten te zijn, je hebt als het waren steeds een team van specialisten aan boord die je zelfs in de meest benarde omstandigheden van dienst zullen zijn. Bovendien kan je diverse extra's downloaden. De plaatsen waar flitspalen staan bijvoorbeeld, een topografische kaart van België… via het internet en je dealer zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt op dat vlak. Voor de prijs van 649 euro koop je met de Zümo 500 een staaltje toptechnologie die altijd en overal van pas komt. De kaart van Europa is op dat toestel voorgeladen. Maar zoals steeds is niet alleen de kwaliteit van het toestel belangrijk maar ook de plaats waar je het aankoopt. Service en goede raad zijn zaken die niet in een doos gevat kunnen worden dus raden we iedereen aan om de Zümo aan te schaffen bij een zaak die bekend staat voor zijn specialisatie in deze sector. Heb je dan al eens een vraagje dan kan men je verder helpen waardoor je optimaal van je investering kunt genieten. En dat is bij bedrijven die aan "box-moving" doen echt niet gebruikelijk…