X-Lite X-551 testverslag

Share

Niet alleen het aantal types motoren neemt toe, ook in de helmenwereld duiken geregeld nieuwe concepten op. Voor specifiek gebruik in combinatie met alle terrein motoren heeft men bijvoorbeeld helmen ontwikkeld die zowel geschikt zijn voor het gebruik op en naast de verharde wegen.
De X-lite X-551 is zo'n helm. Hij heeft een buitenschaal die wat betreft zijn vormgeving aan die van een pure crosshelm doet denken. Dat beeld word nog versterkt door het feit dat er standaard een zonneklep is gemonteerd. 't Is de aanwezigheid van een neerklapbaar vizier én een dito zonnevizier dat de helm geschikt maakt om in alle weer en wind gedragen te worden.
Dit concept is niet nieuw maar X-lite doet zijn naam eer aan door ook van dit type helm een licht exemplaar te maken. De X-511 die wij testten bracht 1594 gram op de weegschaal, een gewicht dat veeleer gebruikelijk is in het integraal helm wereldje dan in het crossover segment. Minstens even belangrijk is dat het zwaartepunt van de helm goed laag geplaatst is. Vermoeidheid van de nek en bij intensief gebruik slijtage aan de nekwervels worden door deze combinatie van een laag gewicht en een goed zwaartepunt vermeden. We reden probleemloos dagtrips van meer dan 800 kilometer zonder dat de nekspieren gingen opspelen; we hebben het al anders geweten.
Eerlijkheidshalve moeten we melden dat die kilometers gemaakt werden zonder de zonneklep. Raad X-lite aan de zonneklep voor straatgebruik op de hoogste stand te zetten, indien het sneller gaat dan pakweg 100 kilometer per uur is de negatieve invloed van die zonneklep op de aerodynamica duidelijk voelbaar. Bij gewoon rechtuit rijden gaat dat nog, maar eens je nog maar een beetje opzij kijkt vangt de zonneklep veel wind en bemoeilijkt de bewegingen. De zonneklep demonteren is echter écht een klusje die iedereen aankan. Bovendien is er ook geen gereedschap voor nodig. De drie speciaal gevormde schroeven laten zich gemakkelijk verwijderen waarna de zonneklep los komt van de helmschaal. De ontstane schroefopeningen opvullen met de bijgeleverde rubber dopjes en je bent klaar om met de X-551 de snelweg op te gaan.
Wat daarbij in de eerste plaats opvalt is dat de kijkopening van de helm bijzonder groot is. Zowel in de breedte als in de hoogte kijk je niet of nauwelijks tegen de helmranden aan, hoe hard je ook je best daarvoor doet. Ideaal niet alleen voor claustrofobisch aangelegde mensen maar ook voor diegenen die ervan houden om zoveel mogelijk van hetgeen om hen gebeurt te zien. Voor toerisme is deze helm dan ook perfect geschikt, ook al zou je hem die hoedanigheid in eerste instantie niet met meteen toedichten.
Een niet onbelangrijk voordeel van zo'n grote kijkopening is bovendien dat het de veiligheid zeer ten goede komt. Wat je ziet, daarop kan je anticiperen en in ons drukke verkeer is dat de dag van vandaag zeker een must. Om condensvorming tegen te gaan heeft X-lite trouwens het vizier standaard voorzien van het bevestigingsysteem voor een binnenscherm (type Pinlock) dat standaard bij de helm geleverd wordt. Handig is eveneens het neerklapbare zonnevizier. Dat bedien je met een grote schuifknop die aan de linker zijde van de helm ter hoogte van de slapen. De knop ligt goed in de hand en is gemakkelijk te vinden, de aanpassingtijd is dan ook kort en de bediening verloopt al heel snel geheel en al intuïtief.
Wat betreft comfort staat ook deze X-Lite zijn mannetje; de uitneembare en wasbare voering biedt een interieur waarin het heel goed toeven is –ook voor langere duur- en de ventilatie doet naar behoren haar werk. Het feit dat de kinriem middels een dubbele D sluiting wordt gesloten is beslist een voordeel. Eventjes de riem wat strakker zetten gaat moeiteloos waardoor steeds de juiste spanning van de kinriem bereikt kan worden. Een must niet alleen op gebied van comfort maar ook op het vlak van veiligheid; alleen een helm met een correct afgestelde kinriem zal voldoende bescherming bieden bij een val of ongeval. Dat niets aan het toeval is overgelaten tijdens het ontwikkelen van deze helm blijkt uit diverse feiten. Vooreerst is de buitenschaal van de helm uit composiet materiaal gemaakt. Daarnaast heeft men ervoor gekozen om drie verschillende maten buitenschalen te gebruiken. Deze dure productiemethode is echter volledig verantwoord daar men daardoor voor elke maat helm over een passende helmschaal beschikt. Wie een kleine helmmaat heeft zal dus niet met een oversized lijkende helm dienen rond te lopen.
Ook belangrijk is dat het vizier standaard met Pinlock bevestigingen is uitgerust én dat zo'n handig anti-condensscherm zich standaard bij de helm bevindt. Goed om weten is ook dat de helm moeiteloos kan voorzien worden van het N-Com X-Series communicatiesysteem. Onder de helmvoering zijn dan ook uitsparingen voorzien waarin de luidsprekertjes passen. Ook montage van andere communicatiesystemen lukt moeiteloos; wij monteerden bijvoorbeeld in een mum van tijd onze Sena SMH10. Ook het wisselen van het vizier hebben we voor jullie uitgeprobeerd. Gewoon de handleiding volgend en zonder gebruik te maken van welk hulpmiddel dan ook lukte dat niet alleen moeiteloos maar bovendien ook in een recordtijd. We hebben het eerlijk gezegd al anders geweten… Met een testperiode van verschillende duizenden kilometers achter de rug - waarbij dagritten tot 850 kilometer werden afgelegd - hebben we de X-551 echt wel zwaar op de proef gesteld. Het zegt dan ook veel over het product als we dit catalogeren bij de beste helmen die we ooit hebben gedragen. En dat terwijl je al een X-551 hebt vanaf 419,95 euro!