Lazer Breva testverslag

Share

De zomer is nog niet koud maar de 2010 collecties uit helmenland worden al voorgesteld. Meer zelfs, sommige ervan zijn zelfs al beschikbaar om door de pers getest te worden. Zo ook de Breva van Lazer die voor 2010 ook in Yellow Fluo en Red Fluo te koop is. En dat voor de prijs van 195 euro, wat gerust heel interessant mag genoemd worden.
Ondanks zijn democratisch prijskaartje kan de Breva beslist geen goedkoop design noch minderwaardige afwerking aangewreven worden. De +/- 1.550 gram wegende helm heeft een opklapbaar intern zonnevizier dat met een knop op de linker onderkant van de helmschaal bediend kan worden. Eens je de schuifschakelaar weet zitten, is intuïtief bedienen zonder meer mogelijk, zelfs met relatief zware handschoenen aan. De bediening van de ventilatieafdekklep op het kinstuk is andere koek maar die laat in zijn open stand geen nadelige gevolgen noteren en laat je dus makkelijkerwijze maar open staan. Om het Pinlock voorbereide vizier te bedienen moet je nauwelijks moeite doen; aan de linkerkant van het vizier is een gemakkelijk te vinden klepje ingewerkt dat je na enige gewenning moeiteloos bedient.
De kinriem is voorzien van een snelsluiting die de naam Micrometric draagt. In tegenstelling tot de traditionele snelsluitingen is de spanning van de kinriem wel met dit systeem snel en gemakkelijk aanpasbaar aan de noden van het moment. Door aan een lipje te trekken open je de kinriem bovendien zonder problemen. We hadden door de goede werking van het geheel bijna vergeten dat we nog altijd voorstander zijn van de goeie oude dubbele D-sluiting... Voor diegenen die degelijke, eenvoudige oplossingen nog altijd weten te appreciëren, is er goed nieuws: om het vizier van de Breva te kunnen verwijderen moet je geen cursus volgen. Met een muntstukje of een schroevendraaier maak je gemakkelijk de twee schroeven los waarna het vizier los komt van de helm. Een zegen voor wie regelmatig de binnenkant van zijn vizier grondig wenst schoon te maken of een ander kleur van vizier wenst te monteren. Van die laatsten is er een grote variëteit aangeboden waarin iedereen gegarandeerd zijn gading vindt.
Het interieur van de Breva is dan wel niet met Brugse kant afgelijnd; het zorgt niettemin voor een aangenaam comfort. Bovendien zijn diverse delen vervangbaar door dikkere of dunnere elementen waardoor een aan het hoofd aangepaste pasvorm ten allen tijde mogelijk is. Je moet echt al een uniek gevormde schedel hebben om deze Lazer niet passend te kunnen maken. Mooi is tevens dat het gehele interieur naast uitneembaar ook wasbaar is. Scheelt een slok op een borrel wat betreft hygiëne en laat je toe om indien dat nodig is het interieur compleet te vernieuwen. Met een nieuw papiertje aan de muur en de kozijnen vers geverfd, lijkt het huis toch ook als nieuw toch? De Breva is dan wel niet meteen een erg racy ogende helm maar toch gedraagt hij zich probleemloos bij niet alleen lage snelheden. Zowel op een naked bike als op een buikschuiver toont de helm geen neigingen tot liften en ook het kinstuk blijft daar waar het hoort te zitten in plaats van tegen je mond te komen zitten als het echt hard gaat en de snelheid tot om en bij de 200 kilometer per uur oploopt. Zelfs onder de rijwind die dan gegenereerd wordt, blijft de helm stil op de schedel zitten, vibreert niet en biedt daardoor een onvervormd beeld aan zijn gebruiker. En dat ook als het zonnescherm is neergelaten; er treedt geen vertekening op ten gevolge van het kijken door twee achter elkaar geplaatste vizieren. Over het systeem op zich zijn we trouwens erg te spreken, de werking is probleemloos en het geboden comfort werkelijk enorm. Eén van de zaken die we als kers op de taart ontdekten, is dat rijden met neergelaten zonnevizier en opgeklapt buitenvizier perfect mogelijk is en de piloot laat genieten van een extra aangenaam briesje als het buiten warm is. Deze Breva doet het dus goed in warme dagen én in donkere nachten want je hebt overdag echt geen donker vizier meer nodig om de zon uit je ogen te houden.
Het uitneembare neusstuk en de ingebouwde ventilatiekanalen kunnen niet verhinderen dat het buitenvizier snel gaat aandampen. Een Pinlock vizier monteren - verkrijgbaar tegen een meerprijs van 26 euro - is dus beslist aan te raden en gaat probleemloos aangezien de daarvoor benodigde bevestigingspunten van de fabriek uit al zijn aangebracht. Zeker als de temperaturen wat lager beginnen te worden en de kans op neerslag evenredig toeneemt, is zo'n dubbele beglazing geen luxe. Onder die omstandigheden bewijst ook het demonteerbare kingordijn goede diensten. Het zorgt er niet alleen voor dat de rijwind minder gemakkelijk tot in de helm doordringt maar ook dat het windgeruis onderdrukt wordt doorgegeven aan de gehoororganen. Zien en gezien worden; Lazer heeft duidelijk oren naar deze wijze woorden. De Breva is indien hij uitgevoerd is in de kleuren Yellow Fluo of Red Fluo onmiskenbaar een opvallende verschijning op de weg. 't Leek wel of we in brand stonden, zo veel blikken werden er op ons geworpen. Het excuus "ik had je niet gezien" wordt er opeens totaal onbruikbaar door. Bovendien is in het nekstuk een reflecterende strook aangebracht zodat de lichten van het achteropkomende verkeer voor extra zichtbaarheid gaan zorgen. Op onze drukke wegen en in ons niet altijd zo zonnig klimaat beslist geen overbodige luxe… Wil je liever minder opvallend de baan op dan is de Breva ook leverbaar in een waaier van andere even kleuren en sierlijke designs; de versies hieronder vormen slechts een kleine greep uit het aanbod dat te koop is in de maten XS tot en met XL.
Met de Breva bewijst Lazer nog maar eens dat een schappelijk geprijsde helm wel degelijk kwalitatief hoogstaand én veilig kan zijn. De Breva heeft namelijk niet alleen een hele reeks pluspunten die je meteen als je hem gebruikt naar voor komen maar blijkt ook een heel veilige helm te zijn. In de Scharp tabellen - een website die aan de hand van testresultaten aangeeft hoe veilig een helm is - behaalt de Breva maar liefst 4 sterren op het maximum van 5, wat meer is dan wat sommige dure helmen met een reputatie van hier tot ginder laten noteren. Veilig motorrijden; neen, echt duur hoeft dat niet te zijn...