BMW Sport testverslag

Share

Denkt men aan BMW helmen dan krijgt men veelal een systeemhelm voor ogen. In werkelijkheid heeft BMW naast die systeemhelm ook een jethelm, een endurohelm en twee sporthelmen in zijn gamma. Wij kregen één van de twee sporthelmen te pakken en testten uit wat deze helm allemaal te bieden heeft.

De sobere vorm van de Sport sluit zonder twijfel naadloos aan bij de vormgeving van de BMW motoren. Knap gestileerd, functioneel ogend en verstoken van toeters en bellen kan je er letterlijk overal mee aankomen. De buitenste helmschaal is opgetrokken uit CFK. Om de helm in verhouding te houden tot de maat van de schedel maakt BMW gebruik van twee formaten voor de buitenschaal. De binnenafwerking is gemaakt uit Hydroplus materiaal, is geheel uitneembaar en wasbaar en zorgt bij gebruik van de helm voor de nodige vochtafvoer. De kinband is voorzien van een snelsluiting systeem dat zich -in tegenstelling tot de standaard gebruikte snelsluitingen- snel en accuraat laat bijstellen. Om de pasvorm optimaal te maken is de binnenbekleding aanpasbaar aan de wensen van de klant. Door montage van andere wangstukken en nekbekledingen is het dus perfect mogelijk om het geheel passend te maken voor de meest uiteenlopende schedelvormen. Het ventilatiesysteem bestaat uit drie manueel bedienbare luchtinlaten. De grote knop op het kinstuk zorgt voor de ventilatie ter hoogte van het vizier. De twee afsluitbare openingen bovenop de schaal zorgen voor een gepaste verluchting en afkoeling van de schedelpartij.
Met een gewicht van plusminus 1.380 gram en de goed uitgekiende vorm van de binnenbekleding voelt de helm comfortabel aan. Het driedimensionaal gekromde vizier –voorzien van een tweetraps instelling- laat zich gemakkelijk bedienen door zowel links- als rechtshandigen want zowel links als rechts zijn bedieningslippen aangebracht. De vizieropening is groot genoeg om een erg ruim zicht op de buitenwereld mogelijk te maken hetgeen een vrij gevoel geeft onder het rijden. Opmerkelijk is dat de Sport helm bijzonder doeltreffend de wind- en rijgeluiden buitensluit. Zeker als de kinspoiler gemonteerd is worden alle geluiden heel efficiënt gedempt. Door de kinspoiler te monteren sluit je bovendien niet alleen het geluid buiten maar ook heel wat rijwind, hetgeen in koele dagen zeker geen te verwaarlozen voordeel is. Rij je zonder kinspoiler dan wordt er constant een stevige dosis verse lucht aangevoerd waardoor de helm ook voor warme dagen perfect bruikbaar is. De grote ventilatieklep op het kinstuk is zelfs onder het rijden heel gemakkelijk te bedienen, ook al draag je dikke handschoenen. Na een tijdje lukt het je ook om blindelings en onder het rijden de ventilatieschuiven bovenop de helmschaal te regelen wat maakt dat je altijd de volledige controle hebt over de hoeveelheid ventilatie die je wenst toe te passen. De snelsluiting bedienen vraagt wat meer fingerspitsengeful, maar dat heb je op korte tijd onder de knie.
Een helm die naar de naam Sport luistert kan maar beter voldoening schenken onder sportieve omstandigheden. We reden met de Sport dan ook op sportieve motoren en spaarden daarbij het gas niet. Het resultaat was bevredigend te noemen; de helm zorgde niet voor hinderlijke turbulenties en bleef ook bij hoge snelheden mooi op zijn plaats zitten. Rij je regelmatig aan hoge snelheden dan is het aan te raden de kinspoiler te monteren; zo niet komt er -zelfs met gesloten ventilatieopeningen en met het vizier potdicht- zoveel wind achter het vizier dat het op de duur hinderlijk kan worden. Mooi is dat de Sport standaard geleverd wordt met niet alleen de afneembare kinspoiler maar ook met een Pinlock vizier dat ervoor zorgt dat je onder alle omstandigheden een dampvrij zicht behoudt op de weg. De Sport kan ook voorzien worden van een getint vizier waardoor een nog sportievere look ontstaat. Deze helm is verkrijgbaar in de maten 52/53 tot en met 62/63 en is leverbaar in drie verschillende even kleuren en in twee stijlvolle decors. De prijs voor deze ECE22-05 gekeurde helm is –in even kleur- 460 euro.