Yamaha YBR125 Custom 2009 testverslag

Share Lang leek het dat de 125cc klasse in België gedoemd was om te verdwijnen. Tot de wet op het rijbewijs nog maar eens veranderde. Nu is die zo dat indien je twee jaar in het bezit bent van een rijbewijs B je zonder meer ook met een 125cc met beperkt vermogen op de baan mag. Het resultaat van deze wending in de goede richting heeft niet op zich laten wachten; de markt werd door de fabrikanten fluks aangevuld met een mooie stroom van modellen, waar menige verstandige mens wel wat in zag. De verkoop schoot de hoogte in; de 125cc klasse was terug van weg geweest...
Op zich is de positieve reactie van het publiek heel verstaanbaar. Een moderne 125cc kost in aankoop beslist geen arm en een been, je moet er geen verkeersbelasting voor betalen, de verzekeringspremie ligt lekker laag en - last but not least – het brandstofverbruik ligt zo laag dat die nauwelijks het vernoemen waard is. Wat betreft onderhoudskosten zit je ook al goed en dat is mooi meegenomen in de crisistijden waarin we momenteel - volgens specialisten - leven.
Dat ook lichte motorfietsen wel degelijk een eigen uitstraling hebben en er knap gestileerd kunnen bijstaan, bewijst Yamaha met zijn YBR125 Custom. Deze jongeling poseert niet alleen graag en geduldig voor de camera, hij is nog fotogeniek ook. Zijn charmes behoudt hij in het echte leven ook; de mooie klassieke opbouw, de dito lijnen, de eerlijke eenvoudigheid die hij uitstraalt, gecombineerd met een afwerking en een uitrusting om U tegen te zeggen, hij zal er velen mee bekoren. Van dichtbij bekeken vergaat deze rijkdom niet. Alles is netjes afgewerkt en geen enkel detail komt nep of prutserig over, 't is gewoon allemaal een maatje kleiner. Dat is de conclusie die zich opdringt.
De fysieke maten van de YBR125 Custom zijn zo gekozen dat iedereen er zich kan op thuisvoelen. Niet alleen de zadelhoogte van amper 76 centimeter zorgt daarvoor, maar ook de smalle opbouw van het geheel én het lage gewicht. Droog weegt de YBR125 Custom namelijk slechts 118 kilogram, hetgeen ongeveer moet neerkomen op een rijklaar gewicht van 130 kilogram. Met een erg laag en centraal liggend zwaartepunt voelt deze motor in de praktijk dus echt wel als een pluimgewicht aan. Je moet echt geen geoefende motorrijder zijn om hem te hanteren. In en uit de garage zetten, parkeren, rijden... 't gaat allemaal even gemakkelijk als met een fiets, maar je moet er niet op steken!
De krachtbron van de YBR125 Custom is de beproefde ééncilinder die reeds in de YBR125 heeft dienst gedaan. Het gaat dus om een middels olie en lucht gekoelde ééncilinder viertakt welke in de cilinderkop zowel twee kleppen als één nokkenas huisvest. Met een boring en slagverhouding van 54 op 54 millimeter - klassieker kan bijna niet! - komt dit motorblok aan een cilinderinhoud van 124cc. Bij 7.800 toeren per minuut gooit de krachtbron 10 pk naar buiten terwijl bij 6.000 krukasomwentelingen het maximum koppel van 9,6 Newtonmeter wordt geproduceerd. Een elektrische starter, een elektronische brandstofinspuiting, een natte meerplaatse koppeling en een vijf verhoudingen tellende versnellingsbak maken het geheel compleet. De eindoverbrenging gebeurt via een kettingset.
Ondanks de ranke opbouw van het geheel voelt de YBR125 Custom volwassen aan als je aan boord stapt. De zit is bovendien comfortabel; ergonomisch klopt het plaatje zonder meer en ook de kwaliteit van het zadel is boven elke verdenking verheven. Het stuur valt ook al op een natuurlijk aandoende wijze in de hand en de plaats van de voetsteunen is goed gekozen. Niet te ver naar voor gemonteerd laten ze zowel een ontspannen als een actieve rijhouding toe. Voor de duo is ook al goed gezorgd; de duovoetsteunen zijn afgeveerd gemonteerd en staan dus niet op de achterbrug vastgezet. 't Scheelt samen met de ruim bemeten duozit een pak op gebied van comfort, waardoor het rijden met twee op de Custom niet onoverkomelijk wordt. De krachtbron kan dat zondermeer aan en ook de veersystemen zijn erop berekend. 't Is trouwens gewoon verrassend hoe goed de eenvoudig ogende stereovering en voorvork van de YBR125 Custom presteren. Stabiliteit en comfort; lang is gedacht dat dat twee zaken waren die zich in de motorwereld niet lieten combineren. Onterecht natuurlijk, want zelfs de klassiek en doodsimpel uitgevoerd ogende veersystemen van de Custom spelen dat klaar. Het al even pretentieloos opgebouwde stalen buizenframe en dito achterbrug dragen daartoe natuurlijk ook een niet te onderschatten steentje bij. Strak en vertrouwenswekkend stuurt de YBR125 Custom ten gevolge daarvan onder alle omstandigheden, terwijl de veersystemen ervoor zorgen dat dat niet enkel op een biljart kan zonder geradbraakt uit het zadel te komen. Eigenschappen die maken dat deze 125cc een breed gebruiksgebied heeft dat zich uitstrekt vanop de kasseien van de oude stadskern tot op de snelste wegen die ons vaderland rijk is. Toegegeven; met een topsnelheid die net de maximaal toegelaten snelheid van 120 kilometer per uur evenaart is dat een beetje ruim gesteld maar toch draait de kleine eencilinder zijn hand er niet voor om om een tijdje volgas in vijf over de snelweg te snorren. Daarna doet hij zijn ding alsof er niets gebeurd is...
Met 10 pk aan boord is zelfs een droog 118 kilogram wegende motorfiets niet in staat om verbijsterend snelle acceleraties neer te zetten. Verwacht dus niet dat deze Custom er als de weerlicht vandoor zal gaan als je hem daartoe aanzet. Wat je wel uitlokt, is een vlotte, door iedereen beheersbare acceleratie, die ruim voldoende is om in het stadsverkeer als vol te worden aanzien door de automobilisten. Met een goede coördinatie van de hand en de voet - dus het gas en de versnellingsbak - kan je zelfs spreken van een gezwind optreden van de YBR125 Custom. Dat zoiets in alle veiligheid kan, danken we aan de goed werkende remmen. Een eenvoudige maar doeltreffende schijfrem van 245 millimeter vooraan zorgt in combinatie met een 130 millimeter grote trommelrem achteraan voor een dynamisch duo waarop gerekend kan worden om onder alle omstandigheden de zaak snel tot staan te brengen. Bovendien is de doseerbaarheid voortreffelijk; iets wat mooi meegenomen is voor de bezitter van niet meteen echt ervaren handen.
Zowel rijtechnisch als optisch is de YBR125 Custom dus dik in orde. Daarnaast mag de werkelijk gelikte afwerking niet over het hoofd worden gezien. Met deze 125 zal je nergens in schande vallen, zoveel is zeker. Wie daaraan twijfelt, moet maar eens goed naar het dashboard kijken: twee prachtige, volwassen klokken, een duidelijk afleesbare benzinemeter en enkele ruim bemeten waarschuwingslampjes; 't lijkt wel of het geheel zo van pakweg een XJR1300 komt en enkel op de nodige details is aangepast om op de YBR125 Custom te kunnen functioneren. En dat is maar één voorbeeld; als je de beelden bekijkt, zal je er nog ontdekken, zoveel is zeker... enne, dat pakdragertje achteraan is standaard, dus in de 2.790 euro die de YBE125 Custom moet kosten inbegrepen. Ja, soms vragen wij ons ook af hoe men erin slaagt om zoveel motor voor zo weinig geld af te leveren...
Technische gegevens: Motor: Type: ééncilinder viertakt, bovenliggende nokkenas Koeling: lucht Boring x slag: 54 x 54 millimeter Cilinderinhoud: 124cc Compressieverhouding: 10:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting Max. vermogen: 10 Pk @ 7.800 o.p.m. Max. koppel: 9,6 Nm @ 6.000 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling Versnellingsbak: 5 verhoudingen Eindoverbrenging: ketting Rijwielgedeelte: Frame: stalen brugframe Voorvering: telescoopvork Achtervering: Stereovering, veervoorspanning instelbaar Remmen voor: enkele remschijf 245 mm Achterrem: trommelrem 130 mm Banden: voor 3.00-18; achter 3.50-16 Maten en gewichten: Lengte: 2.055 mm Breedte: 845 mm Hoogte: 1.125 mm Wielbasis: 1.290 mm Grondspeling: 140 mm Zithoogte: 760 mm Tankinhoud: 12 liter Drooggewicht: 118 kg Prijs: 2.790 euro Importeur: www.yamaha.be