Triumph Thunderbird 2009 testverslag

Share Thunderbirds; Triumph heeft er in de loop van zijn geschiedenis al verschillende in zijn aanbod gehad. Zowel twee- als driecilinders viel de eer te beurt om deze naam, die ondanks ouderdom nog altijd klinkt als een klok, te mogen dragen. De nieuwste Thunderbird zal echter in de Triumph geschiedenis een speciaal plaatsje krijgen. Het is namelijk de eerste twin van dat merk met een cilinderinhoud van maar liefst 1.597 cc.

Voor het eerst draagt de Thunderbird ook een uitgesproken cruiser uiterlijk met zich mee. Met een totale lengte van 2.240 millimeter en een zadelhoogte van 70 centimeter mag hij daar beslist toe gerekend worden. De veelvuldige toepassing van chroom en gepolierd aluminium, de brede brandstoftank, de vorm van het stuur en de in verhouding tot het geheel kleine koplamp wijzen eveneens in die richting. Het 19 duims voorwiel is echter geschoeid met een 120/70 band en achteraan is een 200/50 band gelegd om een 17 duims velg. Deze waarden lichten meteen al een tipje van de sluier op over de opmerkelijke geaardheid van deze motor. Maar daarover later in dit artikel meer…
De staande parallelle tweecilinder is werkelijk een plaatje om te zien. De motor oogt niet alleen compact, sierlijk en clean maar straalt ook als het ware een voorname afkomst uit. Ronduit opvallend is hoe goed Triumph erin is geslaagd het "loodgieterwerk" van de vloeistofkoeling aan het oog te onttrekken. Van de bedrading en de bedieningskabels is ook al niet veel te zien hetgeen meteen voor een gelikte afwerking zorgt. Duidelijk uit het uiterlijk van de krachtbron af te leiden is dat het hier om een motor gaat die een dubbele bovenliggende nokkenas heeft en gevoed wordt door een elektronisch bestuurde brandstofinjectie. Uit de technische beschrijving leren we dat de ontstekingsinterval 270 graden is, er vier kleppen per cilinder aan boord zijn en de boring en slagverhouding 103.8 x 94.3 millimeter is. De slag is daarmee gelijk aan die van de Rocket III krachtbron maar de boring is dik 2 millimeter groter. Triumph, dat erom bekend staat om heel wat onderdelen onderling uitwisselbaar te maken, heeft deze keer op dat vlak duidelijk voor een andere aanpak gekozen. God mag weten wat daarvan de bedoeling is. Maar wie weet, misschien zal de tijd ons dat nog wel leren. De primaire overbrenging van het echt wel grote motorblok gebeurt door middel van tandwielen. Die drijven het grote koppelingshuis aan dat aan de linkerzijde van de versnellingsbak een plaatsje heeft gevonden. Het gaat om een natte meerplaatse koppeling die zich door middel van een kabel laat bedienen. De eindoverbrenging is een brede getande riem. Die riem moet niet minder dan 146,1 Newtonmeter naar het achterwiel zien over te brengen indien de naald van de toerenteller nog maar 2.750 toeren aanwijst en dat gedurende ettelijke kilometer. Kan je nagaan hoe sterk die riem wel niet moet zijn!
De wielen waarop de Thunderbird staat verdenken we ervan om gefreesde aluminium exemplaren te zijn. 't Zijn werkelijk beauty's die Triumph hier heeft gemonteerd. Op gebied van remmen heeft men ook al niet bespaard al heeft men vooraan (waarschijnlijk om esthetische redenen) niet voor radiale exemplaren gekozen. Drie schijfremmen heeft men in totaal ter beschikking op de Thunderbird en dat is niet mis op een cruiser. Vooraan zijn dat twee zwevende exemplaren met een doormeter van 310 millimeter die samenwerken met evenveel Nissin vierzuiger remklauwen. Achteraan dient een zwevende Brembo tweezuiger remklauw de klus samen met een eveneens 310 millimeter grote remschijf te klaren.
De voorvork is een zeer clean uitgevoerde Showa met een diameter van 47 millimeter die een veerweg van 120 millimeter toestaat aan het voorwiel. De achtervering is van het stereo type. Twee verchroomde Showa dempers die wat betreft veervoorspanning in vijf verschillende standen regelbaar zijn zorgen er voor een veerweg van 95 millimeter. Een stalen buizenframe, een brandstoftank met een inhoud van 22 liter en een daarin geïntegreerd dashboard vormen samen met een typisch cruiser zadel voor de hoofdmoot van de rest van het rijwielgedeelte. Het geheel weegt rijklaar, met volle brandstoftank gewogen, 339 kilogram. Afgaande op dat niet onaanzienlijk gewicht en het feit dat het overgrote deel van de dikke cruisers niet alleen lang, laag maar ook lomp te been zijn zou je de Thunderbird ervan kunnen verdenken om ook over een niet echt grote hanteerbaarheid te beschikken. Maar dan heb je de eigenzinnigheid van de Britten ruim onderschat. 't Zijn niet voor niets eilandbewoners en dat ze in dit geval voor een ander – lees veer veiliger en beter - stuurkarakter hebben gekozen is een pracht van een zaak. Deze Thunderbird vormt namelijk wat betreft hanteerbaarheid echt de uitzondering op de algemene custom regel van zodra zijn wielen rollen. Ondanks zijn beslist niet geringe gewicht en meer dan volwassen afmetingen stuurt de Thunderbird immers echt heel scherp en aangenaam snel. Geen enkele cruiser met een cilinderinhoud van plus 1.000cc zal op bochtige wegen in het zog van deze coole Brit kunnen blijven, zoveel is zeker.En dat is niet alleen aan zijn krachtige motoristatie te danken, zoveel is zeker. Je zou bijna denken met een grote naked bike op stap te zijn, zo gemakkelijk en snel laat de Thunderbird zich in de bocht leggen, rechtzetten en van richting veranderen. Bovendien is zijn weggedrag mooi neutraal en heb je met andere woorden totaal niet af te rekenen met negatieve invloeden veroorzaakt door te brede banden. Simpelweg omdat die er niet zijn natuurlijk, zoals we al eerder in dit artikel aangaven. De grondspeling blijkt onder al dat stoeien voldoende indien je geen gooi en smijt rijstijl toepast. Mooie lijnen rijden en het koppel gebruiken in plaats van de bruutzak uit te hangen; 't heeft echt wel zijn voordelen…
De werking van de schrijfremmen is beslist voldoende te noemen. De voorrem mist echter om perfect te zijn doseerbaarheid. Iets wat waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat er een custom remhandel is gemonteerd. Je moet al lange vingers hebben om met een dergelijk gevormd apparaat vanaf de pink te beginnen remmen. Maar misschien past er wel een andere hendel van een ander model Triumph die meteen dat kwaaltje naar het verleden verwijst. Het rempedaal van de achterrem staat dan weer enorm goed geplaatst. Je moet - in tegenstelling tot wat bij sommige andere cruisers gebruikelijk is - echt geen schoenmaatje 59 hebben om zonder je voet van de voetsteun te nemen het pedaal te kunnen bedienen. Een gedegen, progressieve en betrouwbare remwerking bewerkstelligen is dan ook een koud kunstje. Neem je de motorrem erbij dan remt de Thunderbird ruim voldoende om de zaak snel en afdoende tot staan te kunnen brengen. Een naked bike of een supersport zal je er natuurlijk niet gauw mee uitremmen maar die wegen dan ook beduidend minder dan de bijna 340 kilogram die deze Brit op de schaal neerzet.
De rijhouding die de Thunderbird je oplegt is naar alle waarschijnlijkheid fantastisch indien je één meter tachtig meet. Ben je echter maar één meter zeventig groot dan moet je vooraan op het zadel gaan zitten om het stuur goed in de hand te krijgen en met je voeten een stevige steun op de voetsteunen te bewerkstelligen. En dat is niet meteen comfortabel want dat zadel loopt naar achteren af tot de plaats waar de groten der aarde een steun vinden voor hun onderrug. Voor korte ritten is dat aanvaardbaar maar op lange trips speelt dat na verloop van tijd echt wel op. Jammer maar niet onoverkomelijk; het zadel laten aanpassen aan je lichaamsbouw is al wat nodig is om ook minder grote personen met de Thunderbird overeen te laten komen. De zithoogte van 700 millimeter zal nooit problemen stellen want op de plaats waar het zadel en de tank elkaar vinden is mooi smal gehouden.
Waarom heel veel vrouwen - en dan nog zeker niet de lelijkste - graag meerijden op een cruiser is voor ons altijd een raadsel geweest en dat dreigt ook na de komst van deze interessante motor zo te blijven. Ook op de Thunderbird zit namelijk een duozadel welke door zijn afmetingen en vorm beslist niet tot de meest ergonomische mag worden gerekend. In een tijd waar heel veel aandacht wordt besteed aan het zo gebruiksvriendelijk en esthetisch verantwoord mogelijk maken van alles en nog wat is het voor ons een mysterie dat dit nog kan, dat dit nog aanvaard wordt door de consument. Net als alle andere custombouwers heeft Triumph wat dat betreft uit hetzelfde vaatje getapt bij het ontwikkelen van deze Thunderbird en dat is op zich niet verwonderlijk; men streeft een bepaalde look na en daarvoor moeten sommige zaken - hoe voor de hand liggend ze ook zijn - wijken. Platgetreden paden volgen; soms is men ertoe gedwongen, ook al zijn ze duidelijk niet ideaal…
Hetzelfde verhaal gaat op voor de plaats die het dashboard op de Thunderbird heeft gekregen. De grote ronde klok zit netjes buiten het gezichtsveld van de bestuurder geïntegreerd in de brandstoftank. En dat is jammer want naast de snelheidsmeter is de Thunderbird ook uitgeruist met een toerenteller en enkele andere functies die met een druk op de knop op het stuur kunnen opgeroepen worden. Niettemin heeft men ervoor gekozen om dezelfde plaats die sinds mensenheugenis gebruikt is op cruisers te gebruiken, ook al is het logische gevolg daarvan dat je geen bal informatie krijgt over je motor zonder nadrukkelijk naar beneden te kijken, weg van hetgeen er voor jou gebeurt. Indien je aan het rijden bent is dat niet meteen aan te raden, zeker niet op een motor die de pit van een oorlogspaard in zich heeft vanaf het moment dat je hem opstart. En dat is nog het minste wat je over de prestaties van het motorblok kunt zeggen. Deze staande parallelle tweecilinder steekt in de praktijk gewoon de draak met de typische eigenschappen van een V-twin die voor cruiser gebruik is ontworpen. Vanaf enorm lage toerentallen komt de motor soepel, krachtig en uitermate beheersbaar met de power op de proppen. Bokken –zoals een V-twin wel eens wil doen als je te hoog in de bak rijdt- is er nooit bij en in toeren klimmen gaat zo gemakkelijk dat je de motor ervan kunt verdenken niets liever te doen. Triumph heeft bovendien de power prachtig uitgesmeerd vanaf het begin tot en met het einde van het toerenbereik; de manier waarop de krachten naar buiten komen is zeer progressief en dus uiterst voorspelbaar. Tenminste als je weet hoe sterk deze rakker in realiteit wel is.Voor je het weet zit je op een snelheid van plusminus 160 kilometer per uur te cruiser met je twee vingers in de neus… Sneller gaat ook en zelfs uitgesproken moeiteloos. De motor draait er zijn hand niet voor om en het rijwielgedeelte al evenmin. Zelfs bij 180 kilometer per uur gaat de Thunderbird nog steeds onverstoorbaar rechtdoor en is het einde van zijn Latijn nog lang niet in zicht. De manier waarop de versnellingsbak werkt sluit daar mooi bij aan. Geen ellenlange schakelwegen heb je voor de boeg; deze bak schakelt kort, trefzeker en heel accuraat. Je kan hem zelfs zonder de koppeling erbij te nemen vlekkeloos en razendsnel opschakelen indien je de daarvoor vereiste handigheid in huis hebt. Is dat niet het geval dan is er nog geen man over boord. De koppeling vraagt niet eens zoveel bedieningskracht en is mooi te doseren.
Een sportief doch tevens comfortabel afgestelde vering, een rijwielgedeelte dat beslist neutraal en heel mooi en strak stuurt, een krachtbron die niets of niemand schuwt en remmen waarop men kan betrouwen; deze Thunderbird lijkt wat betreft zijn rij- en stuurcapaciteiten meer op een volbloed Roadster dan op een cruiser, zoveel is zeker. Voeg daarbij het opmerkelijke feit dat je als bestuurder opvallend weinig last hebt van rijwind (zelfs bij hoge snelheden!) en de eigenschappen van deze nieuwe Thunderbird worden nog opmerkelijker. Daarbij is het een feit dat je met deze twin heerlijk schakellui en slenterend kunt rijden, cruisen, genieten van het feit dat het niet snel moet gaan om aangenaam te rijden. Terwijl je donders goed weet dat als je er zin in hebt dit strijdros je snode wensen in een oogwenk weet te realiseren. Die arme kerel die we tijdens een van onze testritten op zijn Amerikaanse cruiser tegenkwamen weet er alles van…
En toch kan je deze Triumph naast een pak gerenommeerde cruisers neerzetten zonder dat zijn uiterlijk verraad wat hij allemaal meer in zijn mars heeft dan alleen maar mooi zijn. Heerlijk, gewoon heerlijk! 't Plaatst voor ons het rijden met een cruiser meteen in een heel wat positiever daglicht! Maar we hadden het kunnen weten. Bij Triumph geeft men sinds jaar en dag aan iedereen de raad mee om je eigen weg te gaan. "Go Your Own Way", is gelukkig ook het motto waarnaar ze zelf blijkbaar leven. En dat hebben ze nog maar eens bewezen met hun Thunderbird; 't is een unieke motor die totaal nieuwe maatstaven stelt in de cruiser wereld. Dames en heren motorfabrikanten, er is werk voor jullie aan de winkel, en geloof ons, 't is nog niet eens zo'n klein beetje willen jullie op deze motor een afdoend antwoord kunnen geven…
Technische gegevens: Motor: Type: staande parallelle tweecilinder, dubbele bovenliggende nokkenas, vierklepskop Koeling: vloeistof Boring x slag: 103,8 x 94,3 mm. Cilinderinhoud: 1.597 cc Compressieverhouding: 9.7:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. Max. vermogen: 84,8 pk @ 4.850 o.p.m. Max. koppel: 146,1 Nm @ 2.750 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 6 verhoudingen. Eindoverbrenging: tandriem Rijwielgedeelte: Frame: Stalen buizenframe Voorvering: Showa 47mm vork Achtervering: Showa stereovering, veervoorspanning vijfvoudig instelbaar Remmen voor: dubbele schijfrem, zwevend gemonteerd, diameter 310mm, 4-zuiger Nissin remklauwen. Achterrem: Enkele schijfrem, diameter 310mm, 2-zuiger zwevende Brembo remklauw. Banden: 120/70 R 19, 200/50 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.340 mm. Breedte: 880 mm. Hoogte: 1.120 mm. Wielbasis: 1.615 mm. Grondspeling: 140 mm Zithoogte: 700 mm. Tankinhoud: 22 liter. Drooggewicht: 308 Kg. Rijklaar gewicht: 339 Kg. Prijs: Invoerder: www.Triumph.co.uk