Suzuki DR-Z 125 SM 2010 testverslag

Share Supermotards; oorspronkelijk waren dat cross- of enduromotoren waar 17duims-wielen en grote remschijven werden in gezet om wedstrijden mee te rijden. Verrassend genoeg bleek dat naast opmerkelijk goed hanteerbare motorfietsen ook creaties op te leveren die ook op esthetisch vlak niet te versmaden waren. Het grote publiek ontging de sexy ogende Supermotards niet en in menige garage werden all roads - al dan niet met succes - versleuteld. Tot de industrie zich ermee ging moeien door kant en klare Supermotard-modellen aan te bieden.

Een evolutie die voor de hand lag, is dat ook de 125cc-klasse zijn Supermotard-modellen zou kennen. Suzuki mist op dat vlak de boot niet en heeft de DR-Z 125 SM in zijn gamma. Een mond vol wat betreft typeaanduiding, we waren dan ook benieuwd naar de prestaties van deze motor. Uiterlijk is de DR-Z een plaatje. De motor is niet alleen heel netjes vormgegeven en afgewerkt ,maar ook met zorg opgebouwd. Eén blik op het dashboard vertelt je meteen dat hier niet op moeite of kosten is bespaard. Je zal ook nergens maar een slordig gemonteerd kabeltje aantreffen. Bovendien is er ook op andere details gelet. Zo zijn er bijvoorbeeld volwassen duopassagierhandgrepen aangebracht. Handig voor de bijrijder, maar even gemakkelijk te gebruiken als bevestigingspunten indien je bagage op de duo wilt vastmaken.
Nog zo'n knappe vinding is het afsluitbare gereedschapsvak dat achter de linkerflank is verstopt. Het vak is gemakkelijk te bereiken vanaf de achterkant van de motor, maar zit toch goed uit het zicht. Minder onopvallend zijn de valblokken die in de as van het voorwiel zijn aangebracht. Hun witte kleur laat ze sterk afsteken tegen hun omgeving, een detail dat op esthetisch vlak beter kon. Een beetje jammer is ook dat de vorm van het remhendel sterk verschilt van dat van de koppeling. Maar toegegeven, niet iedereen stelt symmetrie op prijs, zoveel is zeker. Wit, zwart en aluminium waren de hoofdkleuren van de testfiets en die combinatie blijkt voor de DR echt wel te werken. Het modernistische "kunstwerk" dat op de flanken van de tank is aangebracht, verstoort het plaatje niet en draagt zelfs bij tot de jonge, sportieve, maar niettemin ook gedistingeerde look welke de motor eigen is.
Bovendien zijn de maten en de verhoudingen van de onderdelen goed gekozen; de motor lijkt niet op een vertimmerde kwartliter maar is een full size, goed geproportioneerde lichte motorfiets. De brandstoftank heeft bijvoorbeeld een inhoud van 9 liter, het rijklaar gewicht is 130 kilogram en de zithoogte bedraagt 836 millimeter. Dat laatste valt in de praktijk lager uit dan in theorie, want de motor heeft echt wel degelijk werkende en goed afgestelde veersystemen. De motor zakt dus van zodra je in het zadel klimt mooi in zijn veren, waardoor de zadelhoogte in feite veel lager wordt. Bovendien is de breedte van het zadel ter hoogte van de achterkant van de tank smal, waardoor de benodigde binnenbeenlengte om netjes aan de grond te kunnen best wel meevalt.
De krachtbron die de DR aandrijft, heeft een moderne constructie. Het is een luchtgekoelde ééncilinder viertakt met een enkele bovenliggende nokkenas. De boring en slagverhouding is al even eigentijds; 57 mm is de diameter van de zuiger en hij gaat over een afstand van 48,8 millimeter op en neer. De motor levert 12 pk af en heeft -voor zijn cilinderinhoud- een mooi en bruikbaar koppel. Dat alles dankzij onder andere een elektronisch geregelde brandstofinspuiting en - natuurlijk! - een elektronische ontsteking. De motor laat zich bovendien elektrisch aan de praat brengen en draait meteen netjes stationair. Een choke of wat dan ook bedienen, is er niet bij, een kind kan wat dat betreft de was doen met de DR-Z 125 SM.
De koppeling bedienen, verloopt al even gemakkelijk want die grijpt heel soepel en vergevingsgezind aan. De bak in zijn één zetten, de koppeling laten opkomen tot de motor begint te kruipen en vervolgens gas bijgeven; meer is er niet aan om de DR van plaats te doen gaan. Ook minder bedreven of beginnende piloten zullen dus geen enkel probleem ondervinden om met de DR op de gepaste wijze te vertrekken. Niet alleen wat betreft gebruiksgemak maar ook wat betreft imago scheelt dat natuurlijk een slok op een borrel. Tenminste als je eerlijk bent, want als je de mens moet geloven, is niemand ooit een beginneling geweest, maar zijn we allemaal samen met een hele rits vaardigheden op de wereld gezet. Maar dat terzijde. De krachtbron van de DR is voor een 125cc motor verrassend soepel wat betreft zijn vermogensafgifte. Je moet echt niet om de twee seconden in de 5 versnellingen tellende bak gaan roeren om er de gang in te houden. In het middengebied uit de hoek komen en gas geven, 't is perfect mogelijk. Daarenboven is het ook mooi meegenomen dat de motor daarbij een warme, aangename stem laat horen. De hevig "bleitende" 125cc'ers, ze behoren zo onderhand tot de folklore van de motorwereld.
De keerzijde van de medaille is dat de huidige 125cc-motoren zwaar hebben ingeboet op hun motorvermogen en dus ook op hun topsnelheid. Waar vroeger gemakkelijk snelheden van meer dan 140-150 kilometer per uur werden gehaald (en nog veel meer!) moeten we ons nu tevreden stellen met een top van maximum om en bij de 110 kilometer per uur. Om die snelheid te halen met de DR moeten de omstandigheden echt wel meezitten en dien je ook het nodige geduld te oefenen. Een top van 100 kilometer per uur zit er echter zo goed als altijd in, zelfs bij een frisse tegenwind. Lang rechtuit rijden; 't gaat al snel vervelen, zeker op een lichte motorfiets als de DR. Het biotoop voor dergelijke motoren is dan ook veeleer de stadsjungle en de rondom gelegen secundaire wegen. De DR is daarvoor uitstekend uitgerust. Het kader, traditioneel opgebouwd uit ronde stalen buizen, werkt perfect samen met de flink gedimensioneerde telescopische voorvork en de al even volwassen mono-achtervering. De zithouding voelt bovendien actief aan en de bedieningen staan zo dat je je moeiteloos op het rijden kunt concentreren. Het manoeuvreren van de DR gaat dan ook - zowel met stilstaande als draaiende motor - heel gemakkelijk en trefzeker. De motor laat bovendien een perfect neutraal stuurgedrag noteren en dat bij alle snelheden. Een geaccidenteerd wegdek kan de DR ook al niet stuiten, de degelijk werkende vering maakt daar korte metten mee. Op de duur ga je die putten en bulten zelfs niet meer uit de weg, zo simpel is dat.
Een Supermotard heeft de reputatie om niet alleen wendbaar te zijn en vermogend maar om ook goed te remmen. De DR-Z 125 SM maakt wat dat betreft de verwachtingen waar. De twee schijfremmen laten zich mooi doseerbaar aanspreken en doen met overtuiging hun werk. Wie keihard in de remmen gaat, zal ondervinden dat zowel een achterwieltje lichten of dat laten doorslippen heel goed tot de mogelijkheden behoort. Wat betreft sportiviteit oogt de DR dus niet alleen als een SM maar rijdt ook zo. Wat niet wegneemt dat hij evengoed netjes aan de leiband wil lopen en braaf zijn werk doet als je hem daarom vraagt.
Suzuki heeft met de DR-Z 125 SM niet alleen een mooie, maar ook een degelijk werkende motorfiets neergezet die een vlekkeloos testparcours weet af te leggen. Gezien de vorm van de spatborden - vooral dat vooraan - zal het rijden in de regen met de DR een hele natte bezigheid worden voor de piloot. Het door het voorwiel opgeworpen water zal hem waarschijnlijk zowat letterlijk om de oren gegooid worden. Zelf, of met de hulp van je dealer, een laag gemonteerd spatbord boven het voorwiel knutselen, moet echter met een beetje goede wil tot de mogelijkheden behoren. Is ook dat klein schoonheidsvlekje zonder veel problemen opgelost. De conclusie van deze test is dan ook heel eenvoudig; de slechts 2.830 euro kostende DR-Z 125 SM is dubbel en dik zijn geld waard en zal dat gezien zijn reputatie blijven. Technische gegevens: Motor: Type: eencilinder, bovenliggende nokkenas, tweeklepskop Koeling: lucht/olie Cilinderinhoud: 125 cc Boring x slag: 57 x 48,8 mm Voeding: elektronische brandstofinspuiting Max.vermogen: 9 pk Max. koppel: 9,5 Nm Koppeling: meerplaatse natte platenkoppeling Versnellingsbak: zes verhoudingen Eindoverbrenging: ketting & tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvork: traditionele telescoop, veerweg 180 mm Achtervering: monoshock, instelbare veervoorspanning, veerweg 180 mm Remmen: remschijf voor en achter Banden: voor 100/80-17, achter 130/70-17 Maten en gewichten: Lengte: 2.040 mm Breedte: 800 mm Hoogte: 1.135 mm Wielbasis: 1.340 mm Grondspeling: 265 mm Rijklaar gewicht: 130 kg Tankinhoud: 9 l Prijs: 2.830 euro Invoerder: www.suzuki.be