Honda CBR1000RR 2008 testverslag

Share Een ingrijpende metamorfose, dat is kort en bondig samengevat wat de CBR1000RR voor 2008 heeft ondergaan. Deze Fireblade lijkt uiterlijk in niets meer op zijn voorganger. Meer dan ooit is de Fireblade een agressieve look aangemeten, een look die bovendien heel vooruitstrevend is en getuigt van een geheel eigen denkpiste die de Honda designers zijn ingeslagen. Honda is met deze Fireblade terug van nooit weg geweest, zoveel is zeker…

"Hij is extremer dan ooit tevoren"; dat was wat we van collega's hoorden die met de Blade hadden gereden. Op welk vlak de motor extremer was geworden werd daar nooit aan toegevoegd, dus namen we aan dat Honda het toch wel polyvalente karakter van zijn Superbike had afgezwakt teneinde een agressievere, meer pure racer te bekomen. Het ronduit strijdlustige uiterlijk van de motor suggereerde bovendien duidelijk een evolutie in die richting; nog nooit was een Blade zo scherp geslepen ten tonele verschelen leek het ons. Een meer ronde snuit, een vlijmscherp gelijnd achterwerk, een uitlaatdemper die hoekig en verrassend nieuw gelijnd is… het is echt even wennen aan het nieuwe uiterlijk van deze Fireblade. Desondanks wordt de nieuwe look heel positief onthaald, zowel bij de leek in de straat als door de doorwinterde, traditioneel behoudenisdenkende motorrijders. Het feit dat deze motor zowel technisch als optisch niet alleen ontwikkeld is door Japanners is hem duidelijk aan te zien, zoveel is zeker…
Extremer; dat woord spookte door ons hoofd toen we op de motor plaatsnamen. Of het nu louter suggestief was of niet, we hadden de indruk dat deze Fireblade een sportievere zit had meegekregen. De lengte van de brandstoftank leek ons groter dan voorheen en misschien zaten ook de voetsteunen wat hoger. Bij gebrek aan vergelijkend materiaal konden we daar wel niet helemaal zeker van zijn, maar toch… Niettemin voelde de Fireblade lekker compact aan, we zaten er als gegoten op en moesten onszelf dan ook helemaal niet dwingen om er de baan mee op te gaan. Integendeel zelfs, het was lang geleden dat we nog zo enthousiast in ons oude vertrouwde racepak waren geschoten… Het nieuwe motorblok, compacter en sterker dan ooit tevoren volgens Honda, komt heel welgemanierd tot leven. Dat deze krachtbron 175 pk sterk is zou je in eerste instantie niet vermoeden -op vrijloop spint deze vierpitter echt als een poesje- maar eens je het gas beroert heb je daar plots geen twijfels meer over. De naald van de toerenteller wordt dan plots hyperactief, zwiept als gek omhoog terwijl er uit de uitlaatdemper een krachtig geblaf ontsnapt. Inderdaad, je zou er voor minder eens goed voor gaan zitten als je met deze motor voor het eerst de baan opgaat.
Souplesse; het is een eigenschap die Honda als spreekwoordelijk aan zijn motorfietsen weet mee te geven. Ook deze Fireblade, hoewel extremer afgeschilderd in de wandelgangen, vormt daar helemaal geen uitzondering op. Integendeel zelfs. Een fenomenaal doseerbare koppeling, een versnellingsbak die schakelt als een gloeiend heet mes door de boter en een motor die vanaf vrijloop meer dan voldoende souplesse aan de dag legt om zelfs de meest verwende toerrijder goedkeurend te laten knikken… je zou het op een superbike niet verwachten maar op de Fireblade lijkt dat allemaal doodnormaal te zijn. Van de plaats gaan met de Fireblade is dan ook een fluitje van een cent. Iets wat nog in de hand wordt gewerkt door de voorbeeldige hanteerbaarheid van de motor die zich werkelijk als het ware alleen al door je gedachten laat besturen. Een langere tank? Een meer extreme zithouding? Misschien wel, maar in de praktijk en op de openbare weg merk je daar niets negatiefs van…
De acceleratie van de Fireblade beschrijven; 't is niet gemakkelijk maar moeilijk gaat ook zegt het spreekwoord. Wanneer je niet meteen denkt dat je van start gaat voor een race in het WK Superbike blijkt de Fireblade een heel soepele en voorspelbare vermogensafgifte te beschikken. De powerband is enorm breed –meer dan 10.000 toeren!- en nergens is er een dipje in het gestaag toenemende machtsontplooiing te ontdekken. Zelfs indien je heel sportief van het motorvermogen gebruik maakt zal je maar zelden de motor hoger dan 8.000 toeren laten draaien; zelfs dan heb je meer dan genoeg vermogen onder de pols om het verkeer in je achteruitkijkspiegels vliegensvlug te zien verdwijnen. Schakellui rijden kan ook al perfect met dit kanon op wielen, veel tourmotoren beschikken niet over de flexibiliteit en de gebruiksvriendelijkheid die deze viercilinder op tafel weet te leggen, zoveel is zeker. Nergens vertoont de motor nukken, het maakt niet uit in welke versnelling de bak staat en wat je van hem vraagt, jouw wens is zijn bevel. Wanneer je alles uit de kast wilt halen dan blijft die gewilligheid bestaan; het is alleen maar te hopen dat je weet waaraan je begint. De power die deze Superbike op de been weet te brengen is namelijk fenomenaal. De schier 170 pk rolt er met zoveel gemak uit dat het allemaal echt wel indrukwekkend wordt, zelfs al heb je staaldraad als borsthaar en kloten als kasseien…
Hoe je de Fireblade ook berijdt, het maakt hem allemaal niets uit, hij blijft stoïcijns neutraal sturen. Bovendien voelt het geheel zo stabiel aan als een trein terwijl je altijd het gevoel hebt prompt op je wenken te worden bediend als je van richting wilt veranderen. En dat is niet alleen een suggestie; kan je een beetje met een motor overweg dan stuur je de Blade haarfijn over het traject dat je in gedachten hebt uitgezet, moeiteloos en zonder daarvoor een toppiloot te moeten zijn. Het gaat allemaal zo gemakkelijk en vanzelfsprekend maar in combinatie met de power van de al even gewillige motor kom je tot de conclusie dat dit een motorfiets is die enkel en alleen in handen van echt ervaren piloten een kans maakt om te overleven. En dan nog zal die piloot over een grote dosis zelfbeheersing moeten beschikken want het woorden "snel" en "moeiteloos" krijgen tijdens het rijden met deze Fireblade echt wel een diepere betekenis… Heropstappers en laatbloeiers zijn bij deze gewaarschuwd; deze Fireblade is beslist geen spek voor hun bek!
De beslist wel sportieve maar desondanks verrassend comfortabele zithouding nodigt uit tot het maken van ook langere ritten; met deze superbike kan je meer dan alleen maar snelle ritjes rijden rond de kerk op een zonnige zondagmorgen. Op het exemplaar dat wij ter beschikking kregen had men bij Honda trouwens een verhoogd ruitje gemonteerd en een comfortzadel waardoor het gevoel van in een zetel te zitten wellicht nog werd versterkt. Ondanks het verhoogde ruitje en onze veeleer beperkte lichaamslengte -1 meter 70- voelden we echter wel degelijk nog altijd genoeg rijwind om te kunnen inschatten hoe snel het allemaal wel ging. Dat laatste is natuurlijk heel relatief want een snelheid van pakweg 120 kilometer per uur op de snelweg ervaar je onder normale omstandigheden op deze motor beslist wel als een slakkengangetje. Op gebied van het afstellen van veersystemen kon Honda voor wat zijn sportmotoren betreft altijd al bij de betere constructeurs gerekend worden. Ook op deze versie van de Fireblade is dat niet anders; de volledig instelbare veersystemen staan zowel voor als achter optimaal afgesteld voor het gebruik op de openbare weg. Ze zorgen ervoor dat de motor heel stabiel en vertrouwenswekkend aanvoelt -ook in de bochten op betonbanen!- en een meer dan voldoende mate aan comfort weet te bieden. Ook wanneer je de trouwens perfect te bedienen en heel krachtige voorrem aanspreekt om er hard op af te remmen geeft de voorvork geen krimp; ze zakt op de gepaste wijze door de knieën maar delft nooit het onderspit voor de remkrachten. Over de werking van de achterrem zijn we veel minder te spreken. Het lijkt wel alsof die er enkel op zit om door de homologatie te geraken en dan hebben we het niet over de vereiste remprestaties maar simpelweg over het al dan niet aanwezig zijn van een achterrem. Proberen remmen op het achterwiel met deze Fireblade is dan ook puur tijdverlies. En dat terwijl algemeen geweten is dat de Superbike piloten wel degelijk gebruik maken van hun achterrem om de motor in sommige situaties te kunnen controleren…
Ondanks zijn ronduit indrukwekkende prestaties is deze motor echter geen kant en klare racer. Dat gevoel heb je misschien wel maar eerlijk gezegd denken we niet dat de echte racers zich zo gemakkelijk laten rijden als deze Fireblade dat doet. Op dat gebied staat de Fireblade op een wel erg hoog niveau. Kompleet uitgerust met een speciale stuurdemper is deze motor er dan ook het voorbeeld van tot wat moderne motorfietsen de dag van vandaag in staat zijn: zelfs als ervaren piloot zal je nooit nog maar de helft van het geboden potentieel kunnen benutten; zeker niet op de openbare weg. Ook op een gesloten omloop zijn het slechts enkelingen die deze motor compleet zijn ding kunnen laten doen. Het wordt dan ook misschien wel tijd dat de motorfabrikanten het over een andere boeg gooien; misschien is de tijd rijp om iets aan de vaardigheden van de bestuurders te proberen doen. Meditatietechnieken, concentratie verhogende cursussen, doorgedreven motorbeheersing… Wie met een dergelijk kanon de baan op wil zou dat alles zeker kunnen gebruiken!
Technische gegevens: Motor: Type: viercilinder, 16 kleppen, dubbel bovenliggende nokkenas Koeling: vloeistof Cilinderinhoud: 998,8cc Boring x slag: 75 x 56,5 mm Compressieverhouding: 12,3:1 Max vermogen: 169,3 pk @ 12.500 o.p.m. Max koppel: 112 Nm @ 8.500 o.p.m. Voeding: elektronische brandstofinspuiting Versnellnigsbak: zes verhoudingen Koppeling: natte meerplaatse koppeling Eindoverbrenging: ketting Rijwielgedeelte: Frame: aluminium balkenframe Voorvering: 43 mm upside down, volledig regelbaar, veerweg 120 mm Achtervering: monoshock, volledig regelbaar, veerweg 135 mm Remmen: voor dubbele 320 mm remschijf met radiale vierzuiger remklauwen, achteraan enkele remschijf 220 mm met tweezuiger remklauw Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 190/50 ZR17 Maten en gewichten: Lengte: 2.080 mm Breedte: 685 mm Hoogte: 1.130 mm Wielbasis: 1.410 mm Grondspeling: 130 mm Zadelhoogte: 820 mm Tankinhoud: 17,7 liter Rijklaar gewicht: 199 kg Prijs: 13.990 euro Invoerder: www.honda.be