Honda CBF125 2009 testverslag

Share Tekst & beelden: Louis Weenen
Onze mobiliteit wordt in het hart getroffen door de economische crisis. De klap komt zeer hard aan bij de auto's, maar ook de motorfietsen ontsnappen niet aan de inkrimping van de koopkracht. Heel wat motormerken doen daarom een inspanning om kleine en goedkope gemotoriseerde tweewielers te promoten. Dat is ook het geval bij Honda.
Vooral scooters verkopen goed in tijden van crisis. Nochtans zijn toekomstige motorrijders vaak tuk op compacte, lichte motorfietsen die een opstap betekenen naar meer. Ze zijn ook ideaal om de knepen van het motorrijden onder de knie te krijgen. Tot deze categorie van motorfiets behoort de CBF 125 van Honda. Wanneer je dit model aandachtig bekijkt, word je snel gecharmeerd door zijn vloeiende lijnen, knap kuipje en het gebruik van hoogwaardige materialen. Dit is meer dan een "lookalike" van de grote Honda's, dit is een motortje dat op eigen wielen kan staan. Deze aantrekkelijke en sportieve 125er kan een breed publiek ertoe aanzetten om zijn eerste stappen als motard te zetten.
In een bijzonder licht maar tegelijk stevig frame bevindt zich goed zichtbaar het hart van deze CBF, een luchtgekoelde ééncilinder met twee kleppen. Deze nagenoeg 125 cc inhoudende krachtbron is goed voor 11.3 pk vermogen en een koppel van 11.2 Newtonmeter, dat bij 6250 toeren zijn maximum bereikt. Concreet komt dit neer op bescheiden prestaties, maar die volstaan ruimschoots voor het gebruik in normale omstandigheden. Om voldoende vermogen te tanken moet je deze motorfiets in de hoge toeren houden, anders heb je het gevoel dat de fut er een beetje uit is. Maar in werkelijkheid blijf je rijden en vooral voor beginnende motorrijders is het gevoel dat je deze CBF ten alle tijden meester bent een pluspunt. Met deze 125 cc en zijn uitstekende versnellingsbak is schakelen erg plezierig, een ervaring die je mist wanneer je met een scooter rijdt. Deze kleine motorfiets maakt dankbaar gebruik van beproefde Honda-technologieën, beantwoordt aan de euro 3 norm en beschikt over een elektronische PGM-brandstofinjectie. Zijn ontstekingsysteem wordt volledig elektronisch gecontroleerd.
Het is echter na het rijden met deze CBF dat we overtuigd zijn van zijn kwaliteiten. Deze 125 cc-er mag met gepaste trots dezelfde naam dragen als zijn grote broers, de CBF 600 en CBF 1000. Opvallend is de geboden rijzit, met een correcte plaatsing van de voetsteunen en het stuur, waardoor bijna iedereen zich zeer snel thuis voelt op deze tweewieler. Hij biedt ook heel wat comfort ondanks zijn kleinere afmetingen. Alleen het rijden met een passagier valt niet zo meteen mee. Kinderen en kleinere medemensen zul je niet horen klagen, andere passagiers wel. Aangenaam verrast zijn we door de vering. Die levert puik werk in zowat alle omstandigheden. De telescopische voorvork is op geen foutjes te betrappen en zelfs de stereo achtervering die instelbaar is, heeft geen problemen met slechte weggedeelten. Over de wendbaarheid van deze motorfiets kunnen we kort zijn, die is exemplarisch. De wegligging doet het door de band genomen zeer goed, maar toch vinden we dat Honda beter kiest voor een ietwat breder bandenprofiel.
Deze motorfiets trekt heel goed zijn streng in het gewone wegverkeer. In de stad is het rijklaar gewicht van amper 128 kg een bondgenoot. Parkeren, manoeuvreren, meerijden tussen de verkeersstroom, het zijn handelingen die je met het grootste gemak kunt uitvoeren. Ook de secundaire weg ligt hem als geen ander. De snelheden van 70 en 90 km/h zijn hem op het lijf gegoten en als bonus is er ook nog een voortreffelijke stabiliteit. Hoewel het kuipje en het bijbehorende schermpje klein van stuk zijn, is er toch tamelijk wat bescherming. Toch raden we aan om ergens op zoek te gaan naar een windscherm.
Deze motorfiets is uitstekend materiaal voor wie echt met de motor wil leren rijden. Hij leert je zondermeer alle knepen van het vak, brengt je de liefde voor de motorfiets bij en is de gedroomde opstap naar het steviger werk. Niets belet echter dat je hem ook naar de toekomst toe blijft gebruiken. Dit is een goedkope en doordachte mobiliteitsoplossing voor iemand die tegen een betaalbare prijs wil investeren in een nieuw model. Op de autosnelweg verkeert deze Honda wel snel in ademnood. Als de wind goed zit en de weg lichtjes bergaf loopt is een topsnelheid van 105 km haalbaar. Maar in de praktijk is het vaak rijden achter de vrachtwagens, die je met veel geluk slechts moeizaam kunt voorbijsteken. Vermijd dus het intensief gebruik van de autosnelwegen en zoek zoveel mogelijk andere verkeersaders op. Precies door zijn wendbaarheid is het ook mogelijk om hem in te zetten voor uitstapjes tijdens het weekend. Ook hier zal hij je niet ontgoochelen. Wel vinden we dat er gebruik mocht gemaakt worden van een beter remsysteem. Vooraan doet de enkele rem schijf wat er van hem gevraagd wordt, achteraan zou de verouderde trommel best vervangen worden door een tweede schijf.
Het instrumentenbord is goed afleesbaar en beschikt over de nodige verkliklichtjes, alleen betreuren we het ontbreken van een toerenteller die deze kleine nog meer cachet zou kunnen bezorgen. Onder het zadel kun je slechts weinig dingen kwijt en het stouwen van bagage achter de passagiersruimte is moeilijk door het ontbreken van een bagagerek. Over het gebruik kun je dan weer uit de bol gaan. Wanneer je hem voortdurend in de toeren jaagt op weg naar zijn maximum snelheid kom je nog maar aan een gemiddelde van 3.9 l per 100 km. Als je hem gebruikt waarvoor hij bedoeld is en je schrapt de autosnelwegen, zakt het verbruik zelfs onder de 3 l. Met een tankinhoud van 13 l geraak je met een tankbeurt 400 km en verder. Dit zijn gegevens waarbij menig oliebaron bleek wegtrekt. En dan is er nog de gebruikelijke kers op de taart, en deze keer is dat het prijskaartje, waarmee zowat iedereen zich kan verzoenen. Geef toe, zelfs in tijden van crisis is 2.100 € een haalbare kaart. Plus: Comfort, vering, wendbaarheid, design, afwerking, verbruik, prijs Min Ontbreken toerenteller, passagiercomfort, trommelrem achter, bagagemogelijkheden Op de valreep bereikten ons een aantal beelden van nieuwe, officiele Honda accessoires voor de CBF125. Het betreft een verhoogde stroomlijnruit, een tankpad, een pakdrager met passende topkoffer en een deken waaronder je CBF125 zonder morren wil onder buiten slapen. Een handig accessoirepakket met andere woorden dat zeker het bebruiksgemak van de CBF125 zal verhogen.