Honda CBR1000RR 2012 voorstelling

Share Ter gelegenheid van zijn 20ste verjaardag heeft Honda zijn Fireblade een nieuwe editie geschonken. Hirofumi Fukunaga, Honda's projectleider voor de 2012 Fireblade, belooft dat zelfs de meest veeleisende liefhebbers van supersport motoren meer dan ooit veel plezier aan de Fireblade zullen beleven en dat niet alleen op het circuit maar ook op de openbare weg.

De hoeveelheid gegevens die Honda tot nu toe heeft verstrekt over zijn nieuw topmodel is veeleer schaars. Er zijn bevoorbeeld helemaal geen cijfers vrijgegeven van gewicht en vermogen. Ook de puur technische gegevens ontbreken alsnog. 't Lijkt er op dat Honda een nieuwe manier van communiceren gebruikt om de jongste versie van de Fireblade aan te kondigen. Styling Je zal de 2012 versie duidelijk kunnen onderscheiden van zijn voorgangers. Het uiterlijk van de nieuwe Blade is scherper dan ooit en moet dan ook volgens Honda de dynamiek en de pure snelheid die de motor in zich heeft symboliseren. De scherp gelijnde neus en het herziene achterwerk onderstrepen inderdaad de sportieve ambities en dat terwijl het functionele van het bodywork niet over het hoofd werd gezien. Integendeel zelfs, de stroomlijn creëert volgens Honda een comfortabele omgeving voor de piloot en voert heel efficiënt de opgewekte warmte van de krachtbron af. Een geïntegreerde spoiler onder de neus van de stroomlijn gaat het liften van de motor bij hoge snelheden tegen waardoor de hanteerbaarheid is verbeterd.
Rijwielgedeelte De achtervering van de Fireblade is grondig herwerkt. De monoschock met Pro-Link is voortaan uitgerust met het Balance Free Rear Cushion systeem. In mensentaal betekent dat dat er een schokdemper is toegepast die de demping op een andere manier bewerkstelligt. De oliedoorstroming die voor de dempingkrachten zorgt gebeurt bovendien in een apart reservoir en door een verandering van het klepsysteem is de respons en efficiëntie van de achtervering toegenomen. De technologie is uitgetest onder raceomstandigheden in een aantal voorname wedstrijden. Met succes blijkbaar want een CBR1000RR uitgerust met dit systeem won onder andere het 2010 Superbike kampioenschap van Japan. De eveneens van Showa afkomstige 43 millimeter upside down voorvork is van het Big Piston type. In vergelijking met conventionele systemen gebruikt die vork een groter demping volume waardoor de druk in het hydraulische systeem kon verlaagd worden hetgeen voor soepeler werkende vork zorgt en een beter contact tussen de band en het wegdek. De banden van de Fireblade liggen om nieuwe 12 spaaks aluminium gietwielen. De wielen zouden een stijvere constructie vormen dan voorheen hetgeen samen met de veranderde veersystemen voor een betere hanteerbaarheid zorgt en tot een verhoogde feedback moet leiden.
Het aluminium frame van de 2012 Fireblade is volgens de bekende lijnen vorm gegeven. Het bestaat uit vier elementen die zijn samen gelast teneinde een optimale balans tussen stijfheid en flexibiliteit te verkrijgen. De lange swingarm zorgt voor afdoende tractie. De motor is verder uitgerust met de tweede generatie van de elektronische stuurdemper van Honda. Ook kan de Fireblade met ABS geleverd worden. Opmerkelijk is dat de remklauwen uit één stuk zijn gefreesd hetgeen zowel het gewicht als de werking van de remmen ten goede komt. Monoblock remklauwen standaard gemonteerd, bij Honda heeft men overduidelijk voor topkwaliteit gekozen voor de remmen. Motor De viercilinder in lijn is natuurlijk vloeistof gekoeld, heeft een dubbele bovenliggende nokkenas en maakt gebruik van vierkleps technologie. De cilinderinhoud is 999 cc, en ontstaat door een boring en slagverhouding van 76 bij 55,1 millimeter. De motor is zo licht en compact mogelijk gehouden om optimale prestaties zowel op het circuit als de weg mogelijk te maken.
Op gebied van vermogensafgifte hebben de Honda technici zich gefocust op souplesse en bruikbaarheid ten voordele van de straatrijder. Met name de gasrespons bij lage toerentallen is onder de loep genomen en verder geoptimaliseerd waardoor de motor gemakkelijker te berijden is en over een lineaire acceleratie beschikt. Goed om weten is dat de CBR1000RR is uitgerust met een slipper koppeling die grote gelijkenissen vertoont met die welke op de 800 cc MotoGP racer is toegepast. De piloot heeft er één zorg minder door bij het afremmen voor een bocht.
Dashboard Last but not least is de Fireblade uitgerust met een nieuw LCD dashboard. De toerenteller is er in balkvorm op vormgegeven die zich naarmate het toerental stijgt zich steeds verder van links naar rechts ontrolt. Diverse andere gegevens worden onder de toerentalindicatie weergegeven. Zo is er een aanduiding voor de stand van de versnellingsbak, de koelwater temperatuur, de snelheid, de tijd en een laptimer, een tripmeter, het brandstofverbruik, een kilometerteller en een... (alsjeblieft!) numerieke toerenteller! Met de verklikkerlichtjes aangevuld krijg je dus van de Fireblade alle gegevens die je je maar wensen kan. Wat de nieuwe Fireblade in de praktijk allemaal in petto heeft hopen we zo snel mogelijk te kunnen ervaren. Intussen zijn we alleen maar zeker van de kleur van de testmotor die ons deze gegevens zal verstrekken. De Fireblade zal in 2012 uitvoering namelijk enkel in de kleur Pearl Sunbeam White leverbaar zijn. Ons niet gelaten, in 't wit ziet de Superbike van Honda er héél gelikt en sportief uit…