Triumph Bonneville Dirt Track Replica

Share Wie het artikel over de 2006 editie van de Bikers Classics heeft gelezen herinnert zich zeker nog dat we daar op de stand van Triumph een Special aantroffen waarvan we onder de indruk waren. De motor had de look van een Dirt Track racer en was gebaseerd op een Triumph Bonneville. Navraag leerde ons dat deze motor een creatie was van een Amerikaanse enthousiasteling en dat de Triumph fabriek officieel niets met dit kunstwerk te maken had maar de motor zo geslaagd vond dat hij eventjes als uithangbord voor hun Bonneville motoren mocht dienen.

Thuis gekomen liet de motor ons echter niet los en gingen we aan het graven om meer over deze motor te weten te komen. Tenslotte gebeurt het niet elke dag dat een grote motorbouwer zo'n proefballonnetje showt, laat staan de gehele wereld laat rondreizen en op diverse manifestaties tentoonstelt. Komt daar nog bij dat er momenteel geen enkele grote fabrikant een motor in die stijl aanbiedt én dat de motor zo goed als rijklaar was, compleet met alle voorzieningen om hem legaal op straat te mogen zetten. Waren we met een kluitje het riet ingestuurd? Alleen de tijd zou het ons leren… Op de stand van Triumph te Francorchamps vertelde men ons eveneens dat de bouwer met zijn creatie een hommage wilde brengen aan de successen die Triumph in de AMA races behaalde in de tweede helft van de vorige eeuw. Enig opzoekwerk leerde ons dat Triumph in die tijd inderdaad heel wat potten had gebroken. Niet minder dan 65 kampioenschaptitels werden tussen 1958 en 1981 behaald met piloten als Gary Nixon, Gene Romero en andere grote sterren aan het stuur. Daarna werd het stil rond Triumph in de competitie maar daar kwam in 2005 verandering in. In Amerika werd de moderne versie van de Bonneville wegens een verandering in het technische reglement in de AMA Supertracker klasse plots een interessante basis om een racer rond te bouwen. Iets waar diverse tuners wel oren naar hadden…
Het mag dan ook geen wonder heten dat er een slimmerik op het idee kwam om een straatversie van een Dirt Track Racer te bouwen, uitgaande van de Bonneville. De man die dat initiatief nam is Richard Pollock van Mule Motorcycles. Richard is een bouwer met veel ervaring op dat vlak, hij bouwde reeds talrijke specials in die stijl en ging daarbij uit van de meest uiteenlopende donormotoren. Deze keer koos hij dus voor een Bonneville. Het frame van de Triumph heeft hij daarvoor hier en daar aangepast. Het achterframe werd bijvoorbeeld ingekort en de achterbrug werd met een beugel verstevigd. De voorvork werd vervangen door een Triumph voorvork die vastgezet werd in door West Coast Racing uit aluminium gefreesde balhoofdplaten. Goed te zien is dat Richard standaard remklauwen monteerde die normaliter op de sportieve Triumphs toegepast worden. De twee grote remschijven zijn echter van Kosman Specialities afkomstig terwijl de fraaie gietwielen geleverd werden door Sundance. Een keuze die waarschijnlijk voortkomt uit het feit dat de moderne gietwielen van Triumph allemaal 17 duims velgen zijn die brede banden vergen, terwijl deze motor waarschijnlijk een smallere achterband nodig heeft om goed te sturen. Een aluminium brandstoftank en een passend zadel geven de motor het onmiskenbare Dirt Track voorkomen. Het twee-in-twee uitlaatsysteem is sober vormgegeven en brengt door zijn megafoondempers de stijl van weleer terug tot leven, terwijl de Works Performance schokdempers voor een sportieve wegligging moeten zorgen.
Het motorblok van de brave Bonny werd opgeboord tot 905cc, voorzien van grotere carburatoren, raceluchtfilters en hete nokkenassen. De cilinderkop werd geflowd en geoptimaliseerd om de motor krachtiger te laten presteren. Hoeveel vermogenswinst op die manier gerealiseerd werd bleek niet te achterhalen, dat de twin door deze ingrepen beslist wel geducht zal kunnen uitpakken laat zich raden. De modificaties werden trouwens uitgevoerd door D&D Cycles, ja hoe raad je het, inderdaad een officiële Triumph dealer… Of deze Dirt Track Replica ooit door Triumph in serie zal gebouwd worden is een vraag die velen zich stellen. Waarschijnlijk hangt dat af van de reacties van het publiek op deze motor want het is zeker niet voor niets dat Triumph zich de moeite getroost om met deze motor allerlei evenementen te bezoeken over de gehele wereld. In Francorchamps noteerden we in ieder geval héél wat interesse en bewonderende blikken voor deze motor. Zeker is dat deze motor perfect zou passen in de Moderne Classic lijn die Triumph momenteel rond zijn Bonneville heeft opgebouwd. We zien de Dirt Track perfect staan naast de Scrambler en de Truxton, zij het dan misschien met een minder opgevoerd blok tussen de ribben dan bij deze special het geval is. Komt de motor toch niet in productie dan is er nog geen man overboord als je er zelf zo eentje wilt. Nu reeds is er bij The Tank Shop in Schotland een aluminium brandstoftank en passend zadel in productie waarmee je je Bonneville kunt ombouwen naar een Dirt Track Racer look. Prachtig materiaal, zoals je op de onderstaande beelden kunt zien en niet duur, de set kost +/- 410 euro. Met een pas gemaakte neus van bijvoorbeeld een Triumph Speed Triple erbij, een setje wielen met brede velgen -al dan niet gegoten- en een setje megafoon uitlaten kom je al een heel eind in de juiste richting.