Triumph Bonneville Aluminium

Share De amateurs van speciale motoren hebben ongetwijfeld al het artikel op motorlife gelezen over het maken van aluminium brandstoftanks. Aan het eind van dat artikel stond te lezen dat de brandstoftank in kwestie te zien zou zijn bij B.M.C. Assenede en daar op een Bonneville gemonteerd zou zijn. Wie daar al geweest is weet echter dat er meer te zien was dan alleen maar de brandstoftank op de Bonnie…
Surprise, surprise! De Bonneville die de eer had de tank te dragen kreeg nog een hele rits andere exclusieve onderdelen aangemeten. Bij B.M.C. houdt men blijkbaar niet van half werk, zoveel is duidelijk als je het onderstaande beeld bekijkt. Yep, je zou stil van worden van al dat blinkend schoon!
Omdat de aluminium brandstoftank langer is dan het standaard exemplaar werd er een verkort zadel gemonteerd. Dat zadel is niet alleen voorzien van een knap ogend "kontje" maar kreeg ook een goudkleurig Triumph logo opgedrukt. Onder het zadel zitten fel blinkende zijschilden. Die zijn –net als de brandstoftank- met de hand uit aluminium vervaardigd. Van hetzelfde materiaal en door dezelfde handen zijn ook het voor- en het achterspatbord gemaakt. Deze hebben een iets andere vorm dan standaard en geven deze Bonneville daardoor een sportiever uiterlijk mee, net als het passende achterlicht dat is gemonteerd.
Wie een scherpe blik heeft merkt natuurlijk meteen op dat het stuur dat op deze Bonneville zit helemaal geen origineel exemplaar is. In plaats van de gebruikelijke stuurstang zijn inderdaad twee stuurhelften gemonteerd die wel wat weg hebben van clip-on stuurhelften. Op de zelfde plaats gemonteerd wijzen deze echter niet naar beneden maar lopen bijna vlak; het resultaat is dat er een bijna recht stuur ontstaat dat gevoelig lager staat dan het originele. De rijhouding die daardoor ontstaat is semisportief en past naadloos bij het uiterlijk van deze caferacer. De stuurhelften zijn uit roestvrij staal gemaakt en worden samen met speciale lamphaken gemonteerd die netjes vastgemaakt worden aan de stuurhelften. Minimalisatie is geen loos begrip bij deze special; zeker niet…
Niet echt meteen in het oog springend is het uitlaatsysteem. Dat is speciaal voor de Bonneville ontworpen en geheel gemaakt uit roestvrij staal. De klassieke lijnen van zowel de dempers als de bochten geven de motor niet alleen een zwierig en sportief uiterlijk maar dragen wel degelijk ook hun steentje bij tot betere prestaties. De motor ademt vrijer na de montage van deze uitlaatset en heeft na het aanpassen van de sproeierbezetting duidelijk spierenbundels die groter zijn dan ooit tevoren. Daarbij produceert de twin een diepere, ietwat luidere stem die echter zeker niet asociaal ervaren wordt.
Een verchroomd kleppendeksel en dito zijcarters geven de krachtbron een afwerking die perfect past bij de rest van het uiterlijk van deze toch wel echt unieke uitvoering van de Triumph Bonneville. Zo kom je er in de Benelux met zekerheid geen twee tegen. Dat kan ook niet want het stuur en het uitlaatsysteem komen vers van de pers en zijn de eerste exemplaren die in onze Lage Landen op een Bonny werden gezet… Goed nieuws is dat deze exclusieve Bonneville niet alleen te bezichtigen staat bij B.M.C. te Assenede maar ook dat alle speciale onderdelen waarmee hij is uitgerust los te koop zijn. Wie een goed bod doet kan misschien zelfs deze special –die opgebouwd is op een splinternieuwe Triumph Bonneville!- aan de haak slaan… alles heeft namelijk zijn prijs in deze wereld; dus ook deze schoonheid!
Onderdelen prijslijst: Aluminium brandstoftank incl. Monza tankdop: 710 € Koplamp, stuur en koplampsteun: 177 € Voorspatbord aluminium: 158 € Achterspatbord aluminium: 158 € Aluminium zijschilden (per paar): 158 € Zadel: 379 € Uitlaatdempers RVS: 537 € Uitlaatbochten RVS: 442 € Achterlicht: 51 €