Triumph Speed Triple Black Special 2007

Share Triumph bracht onlangs een beperkte serie op de markt van zijn bekende Speed Triple. De motoren ondergingen technisch geen wijzigingen maar waren zoveel mogelijk in matzwarte kleur uitgevoerd. En dat gegeven heeft blijkbaar mensen aan het denken gezet. Filip Cloostermans, een klant van B.M.C. Assenede, bestelde meteen zo'n matzwarte, kant en klare streetfighter. Nog voor hij er één meter mee gereden had werd de motor echter grotendeels gedemonteerd. Filip had namelijk het plan opgevat zoveel mogelijk onderdelen met een matzwarte kleur uit te rusten en dus de lijn die door de fabriek was aangegeven door te trekken.

Daniël van B.M.C. Assenede, de Triumph dealer in het noorden van Oost-Vlaanderen- kreeg de opdracht om de nodige onderdelen bij elkaar te brengen en de werken uit te voeren. In samenspraak met Filip werden de lijnen van het project uitgezet. Gekozen werd om zowel officiële als niet originele Triumph accessoires te monteren en bestaande onderdelen in matzwart te spuiten of te poederlakken. Het resultaat mag er wezen; de motor oogt niet alleen heel sober maar ook een beetje mysterieus, en dat was van meet af aan Filip's bedoeling. Het zijn de details die het hem doen, hoor je in specialbouwers kringen wel eens opperen en daarmee slaat men ook bij dit project de nagel op de kop. Ontleden we de ombouw dan komen we tot de vaststelling dat er veel meer aangepast werd dan je op het eerste zicht zou vermoeden.
De Triumph accessoires die gebruikt werden zijn het fly screen, de afdekkap voor het duozadel, een onderkuip en een binnenspatbord. Van een Daytona 675 werd de radiale rempomp gemonteerd en het asgat van het achterwiel werd met een fraaie Triumph dop afgesloten. De gemonteerde Arrow 3-in-1 uitlaat is eveneens een officieel accessoire van Triumph. Door zijn roestvrijstalen uiterlijk steekt dit uitlaatsysteem sterk af tegen de matzwarte achtergrond waardoor zijn aanwezigheid geaccentueerd wordt.
Accessoire specialist Bike Design leverde zwarte stalen remleidingen, valblokken en een prachtig White Light achterlicht waarin de richtingaanwijzers zijn geïntegreerd. Daardoor kon het achterwerk van deze special strak en sober uitgevoerd worden wat perfect in Filip's plannen paste. Van Rizoma is er een stuur met bijbehorende stuurgewichten gemonteerd, richtingaanwijzers vooraan en een oliereservoir voor de voorrem. De matzwarte rem-schakelset is van LSL, en de remhendels zijn van het merk Pazzo.
Om het geheel een uniformere uitstraling te geven werd de voorvork gedemonteerd. Zowel de buiten- als de binnenbenen werden van een zwarte laag voorzien; een klus die veerspecialist White Power voor zijn rekening nam. Ook werd de schokdemper achteraan vervangen door een White Power element. De aldus optisch aangepaste voorvorkbenen worden gevat in de standaard balhoofdplaten set die van een matzwarte poederlaklaag werd voorzien. Dezelfde behandeling ondergingen de koplampen en de uit aluminium met de hand gemaakte kentekenplaatsteun.
Geef toe; het bereikte resultaat ziet er verzorgd uit. De motor oogt ronduit uniek en is het waard om onder de aandacht gebracht te worden van zelfs de Triumph designers. Maar dan wel met een begeleidend schrijven dat dit project in de nabije toekomst nog verder zal geoptimaliseerd worden. Momenteel worden er -onder andere- zwarte wave remschijven gezocht om het project te af te ronden en binnenkort worden alle bouten door zwarte exemplaren vervangen. Ombouwen, 't is een chronische ziekte die zich niet zo maar laat genezen…!