Spirit of Hagakure

Share Tekst en beelden: Horst Roesler
Fransman Laurent Dutruel en zijn bedrijf Zen Motorcycle zijn synoniem voor buitengewone motorfietsen. Sommige van die creaties zijn veeleer kunstwerken op wielen. Als 2011 project koos Laurent ervoor een racemotor te bouwen voor de Salt Flats van Bonneville en die motor in te zetten in de 2011 BUB Speed Trails.
Dat Laurent daarbij niet halfslachtig te werk zou gaan was te raden; van meet af aan koos hij ervoor om de motor te bouwen naar de minimalistische opvattingen die de jaren twintig eigen waren. Het moest een Boardtrack racer worden die in Bonneville hoge ogen zou gooien! Laurent was in 2009 in Bonneville een kijkje komen nemen, dus wist hij exact wat er nodig was om op de zoutvlakte succesvol te zijn. Hij koos voor een Boardtrack racer met de bedoeling ermee deel te namen aan de Land Speed Racing competitie. Hij inspireerde zich daarbij op de creatie van de Japanner Masayuki Morimoto die in 1995 reeds een dergelijke motor op poten zette. De cleane lijnen, de minimalistische look, wie kan het Laurent kwalijk nemen dat hij voor die bouwstijl koos?!
Meneer Dutruel is een buitengewone man. Bij alles wat hij doet wilt hij het adrenalineniveau zo hoog mogelijk houden. Hetzelfde was zijn streven bij het rijden in Bonneville en daartoe had hij twee mogelijkheden. Of hij bouwde een gruwelijk snelle motor of hij construeerde een motor waarvan het rijwielgedeelte borg zou staan voor een spectaculaire rit. Laurent koos voor de tweede mogelijkheid…
De complete motor moest dus minimalistisch worden. Laurent bouwde een eenvoudig frame, een voorvork met retro allures en een zadelpartij die op zijn minst origineel, maar zeker niet comfortabel mag genoemd worden. De krachtbron is geleend van een Buell XB9. De voeding wordt voorzien door een Mikuni SHR 48 carburator.
Opvallend is dat hij de versnellingsbak niet heeft gebruikt. Zijn reden is dat hij enkel op die manier de Boardtrack racers van de jaren '20 kon imiteren. Zowel de primaire als de secundaire overbrenging gebeurt door een kettingtransmissie. Daartussen is een koppeling gemonteerd die enkel bij de start en het stoppen gebruikt wordt.
De gebruikte wielen komen zo uit het Harley-Davidson magazijn. Het voorwiel was oorspronkelijk voorbestemd om in een Rocker dienst te doen, terwijl het achterwiel initieel voor een V-Rod was voorzien. De handgemaakte olietank is achter de krachtbron gemonteerd.
Was Laurant oorspronkelijk van plan om helemaal geen remmen op zijn motor te monteren, het reglement op de Salt Flats floten hem terug. Hij monteerde dan maar een kabelbediende schijfrem op zowel het voor- als het achterwiel. De complete motor, die nauwelijks 115 kilogram weegt, moet ermee op de zoutstrip tot staan worden gebracht. Van een kick gesproken wellicht!
Mooie details zijn dat de batterij in de borststeun zit weggewerkt die op de bovenbuis van het frame is vastgeschroefd. Eveneens een goede vondst zijn de twee borstels die tegen de banden zijn gemonteerd. Die vervangen niet alleen de spatborden maar verwijderen ook het zout van de banden zodat die steeds zoveel mogelijk stabiliteit en grip kunnen bieden.
Ondanks perfecte omstandigheden was het resultaat van de eerste run op de zoutvlakte bepaald geen succes te noemen. 172 kilometer per uur is bepaald niet om enthousiast over naar huis te schrijven. Na de afstelling van de carburator aan de atmosferische omstandigheden van het dik 1200 meter hoog gelegen Bonneville aangepast te hebben, werd er een nieuwe poging ondernomen. Dat leverde de dag nadien een bemoedigende 208 kilometer per uur op.
De rudimentaire bouwwijze brak bij die snelheid echter zuur op. De motor bleek bij die snelheid zo goed als onbestuurbaar. Inderhaast werd een voor dergelijke gevallen meegebrachte upside down voorvork in de motor gezet. De stabiliteit werd ermee gevoelig verhoogd maar op de snelheid had die ingreep geen gunstige invloed. De volgende poging leverde zelfs een iets lagere topsnelheid op.
Het record in zijn klasse, 238 kilometer per uur, heeft Laurent dus niet kunnen verbeteren met zijn Spirit of Hagakure. Laurents commentaar daarop is veelzeggend: "Deze motor is zowel een showbike als een racer", reageerde de bouwer. "Bonneville geeft me de mogelijkheid om mijn creaties uit te proberen en daarbij een pak lol te hebben." Als je het zo bekijkt, is de Spirit of Hagakure inderdaad een succes!