Kawasaki ER-6n Twin Cup Racer 2008

Share De meeste races zijn gebaseerd op één of andere supersportieve motor. Dat het geen must is bewijst de ER-6n die tijdens het Salon op de motornet-stand stond. Een in België uniek exemplaar mag men wel stellen en de reden waarom deze racer tot stand kwam is al even opmerkelijk. Eric Geerdens, de eigenaar van deze Kawasaki racer, bouwde de motor oorspronkelijk om voor deelname aan de "naked bike" klasse die de BMB had aangekondigd. Toen die klasse een zachte dood vond, nog voor de eerste meter verreden werd, bleef er voor Eric niets anders over dan zijn geluk over de grens te beproeven.

In Frankrijk kon Eric meteen van start in de Roadster Cup, meer precies in de Twin Cup klasse, dewelke worden gereden met tweecilinder motoren met een maximum cilinderinhoud van 700cc. Een kolfje naar de hand van de ER-6n dus, die het in deze klasse opneemt tegen motoren als de Honda CB500, de Suzuki SV650, de Ducati's, de Cagiva's en de Hyosung's. De preparatie van de ER-6n gebeurde volledig door Eric zelf. Hij monteerde Hyperpro voorvorkveren, stalen remleidingen op de voorrem, Nissin race remblokken en een vlakker, breder stuur. Bij Rofinal kocht hij een strakke race kopkuip en een buikspoiler. Het zitje, oorspronkelijk voor de ZX-6R, werd door Eric netjes pas gemaakt op de ER-6n. Een Rizoma rem- schakelset kwam er eveneens aan te pas om de motor raceklaar te maken, evenals een setje valblokken en een EMC achterschokbreker die volledig regelbaar is.
Om het reglement te respecteren en de kosten binnen de perken te houden werd het motorblok zo goed als onaangeroerd gelaten. Er werd enkel een Power Commander gemonteerd, een K&N luchtfilter en een compleet uitlaatsysteem van Micron. De motor heeft nog niet op de proefbank gestaan, maar moet waarschijnlijk niet onverdienstelijk lopen; Eric bevond zich steeds in het middenveld tijdens de fel bevochten wedstrijden. Zijn rondetijden lagen ongeveer 3 seconden boven die van de snelste mannen, hetgeen laat vermoeden dat er nog meer uit dit blokje te halen valt zonder echt ingrijpende veranderingen. Een sessie op de proefbank zal in dit geval wellicht voor "wonderen" zorgen…
Alles samen gerekend heeft het tuningpakket voor de ER-6n slechts 3.500 euro gekost; de ER-6n gaat momenteel voor 5.290 euro over de toonbank waardoor de totaalprijs voor deze racemotor nauwelijks op 8.790 komt. Inderdaad, een schijntje in de hedendaagse racewereld. Een reden te meer om te betreuren dat er in België met dergelijke raceformules niets gedaan wordt. Gelukkig wordt je als Belg in de Franse Roadster Cup met open armen ontvangen door zowel de organisatoren als de deelnemers. Volgens Eric heerst er een gemoedelijke en minder competitieve sfeer naast de baan. Zo kan je er steeds op hulp en sympathie rekenen als je die nodig hebt. De omlopen waarop de races gereden worden zijn niet van de minste; Lédenon, Pau, Croix-en-Ternois, Carole… Zijn we als Belg dan toch in het verkeerde land geboren?