Piaggio X10 2012 voorstelling

Share Piaggio, een erg grote speler in de scooterwereld, heeft een nieuw topmodel op de markt gezet. De X10 wordt door het merk zelf de status van vlaggenschip toegewezen. Een vlaggenschip dat trouwens in drie verschillende motorversies leverbaar is. De X10 is namelijk te koop in 125, 350 en 500cc-uitvoering.

Motorscooters en Grand Tourismo; nog niet zo lang geleden had men je meewarig aangekeken indien je met die combinatie was afgekomen. Maar de kaarten liggen nu, anno 2012, duidelijk anders. Piaggio verkocht de afgelopen jaren maar liefst meer dan 400.000 motorscooters; 't is een verkoopcijfer dat in de wereld van de gemotoriseerde tweewielers met de nodige bewondering wordt omgeven… Maar terug naar de X10. Die is ontegensprekelijk eigentijds en elegant vormgegeven. Het comfort straalt omzeggens van deze motorscooter af, evenals een volwassenheid die meteen veel vertrouwen schept. Desondanks is met praktische dingen rekening gehouden; zo is er onder het zadel een ruim bagagecompartiment voorzien, waar je zo maar eventjes twee helmen in kwijt kunt. De ruimte is bovendien uitgerust met verlichting en een 12volt- aansluiting, kwestie van een meer dan complete service te verlenen aan de gebruiker. Motoren en aandrijving Zoals reeds aangegeven is de X10 beschikbaar in 125, 350 en 500cc- uitvoering. De 125cc krachtbron is een vloeistofgekoelde viertakt ééncilinder, welke gebruik maakt van vierklepstechnologie, een bovenliggende nokkenas en elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. De 350cc motor heeft in werkelijkheid een longinhoud van 330 cc. De boring en slag zijn respectievelijk 78 en 69 millimeter groot. Er is vloeistofkoeling toegepast en in de cilinderkop zit er één nokkenas en vier kleppen. Gevoed door een elektronisch geregelde brandstofinspuiting is die motor 33,3 pk sterk en levert een maximum koppel van 32,3 Newtonmeter. De onderhoudsintervallen zijn om de 20.000 kilometer, hetgeen op een lage gebruikskost wijst. Een selectie van de vermogenskarakteristiek is mogelijk vanaf het stuur, waarbij naar keuze brandstofefficiëntie of sportiviteit voorop komt te staan. Voor de liefhebbers van topprestaties is de 500 cc-versie in het leven geroepen. Die motor is 492cc groot, 40 pk sterk en levert maximum 42 Newtonmeter koppel af. De vloeistofgekoelde eencilinder motor heeft een bovenliggende nokkenas, vier kleppen in de cilinderkop en een elektronisch gestuurde brandstofinspuiting.
Alle versies zijn uitgerust met een CTV-versnellingsbak en een automatische centrifugaal koppeling. De eindaandrijving geschiedt middels de riem van de CTV-versnellingsbak die de tandwielreductie in het achterwiel bedient. Rijwielgedeelte Het kader is gemaakt uit stalen buizen die samen een dubbele wiegvorm aannemen. De voorvork is een traditionele telescoop met een veerweg van 115 millimeter. De achtervering van de 125 en 350 modellen bestaat uit stereovering met een veerweg van 100 millimeter. De veerelementen zijn op gebied van veervoorspanning instelbaar. Voor de 500cc-versie is voor monoshock vering gekozen. De veervoorspanning kan elektrisch en dus met een druk op de knop vanaf het stuur ingesteld worden.
Het voorwiel heeft een diameter van 15 duim en het achterwiel een van 13 duim. Beide wielen zijn voorzien van schijfremmen. Het remsysteem is gekoppeld uitgevoerd en optioneel uitgerust met ABS. Het daarmee verwante ASR-systeem voorkomt het doorslippen van het achterwiel bij acceleraties. Slim is ook de automatische handrem; wanneer je de zijstandaard gebruikt wordt die rem automatisch ingeschakeld. Handig als je parkeert op een niet vlak terrein! Alle modellen hebben een brandstoftank die 15 liter kan bevatten. De zadelhoogte voor de bestuurder is slechts 760 millimeter.
En dan de prijzen: Piaggio X10 125 Elegance: 4.769 euro Piaggio X10 125 Executive ABS: 5.589 euro Piaggio X10 350 Elegance: 5.789 euro Piaggio X10 350 Executive ABS ASR: 6.799 euro Piaggio X10 500 Executive ABS ASR: 7.619 euro