Honda Integra 2012 voorstelling

Share Neen, schik maar niet. Honda heeft echt geen tweewieler versie van zijn gelijknamige automobiel op de markt gezet. De Integra die we hier voorstellen is niet alleen gloednieuw, het lijkt er sterk op dat dit voertuig een geheel nieuwe kijk op gemotoriseerde tweewielers met zich mee zal brengen.
Honda steekt die aspiraties ook niet onder stoelen of banken maar begint zijn persbericht met de boodschap dat de naam van zijn nieuweling verwijst naar de integratie van zowel scooter als motoreigenschappen in zijn nieuw model.
Vanaf een eerste blik op de Integra bemerkt men inderdaad de rijhouding die typisch is voor scooters, evenals de nadrukkelijk aanwezige bescherming tegen de elementen. Eveneens niet onopgemerkt blijven de 17 duims gegoten gietwielen en bandenmaten die veeleer op een motorfiets thuishoren dan op een traditionele motorscooter. Ook de achterbrug, die zo van een motorfiets lijkt af te komen, moet meteen een belletje dien rinkelen… Ook onderhuids zijn heel wat motorfiets gerelateerde componenten te vinden. Zo is het kader een stalen diamond exemplaar en is de voorvork telescopisch en hydraulisch gedempt. De voorvork heeft een beendiameter van maar liefst 41 millimeter en een veerweg van 120 millimeter. De stalen achtervork draagt een Honda Multi-Action System (HMAS) monoshock demper die voorzien is van een compacte generatie van het Pro Link systeem.
De maten van de radial banden zijn 120/70-17 voor en 160/60-17 achter. Duidelijk te zien is dat er voor- en achteraan schijfremmen toegepast zijn die ook al rechtstreeks van de motorafdeling afkomstig zijn. De reminstallatie is bovendien met een C-ABS systeem uitgerust. Met andere woorden de remkrachten worden automatisch over de beide wielen verdeeld terwijl het ABS er over waakt dat daarbij blokkerende wielen uitgesloten zijn.
De krachtbron van de Integra is de nieuwe 670cc motor die Honda onlangs voorstelde. De krachtbron is een parallel tweecilinder met een enkele bovenliggende nokkenas, vierklepskop en vloeistofkoeling. De ontstekingsvolgorde is een comfortabele 270 graden die voor een grote hanteerbaarheid zorgt. De kleptiming zou voor beide cilinderkoppen anders zijn hetgeen naar alle waarschijnlijkheid voor een breed uitgesmeerd vermogen moet zorgen. In de Integra versie levert de twin 47 pk af en een koppel van 60 Newtonmeter. Dat gebeurt bij lage toerentallen; het maximum koppel wordt reeds bereikt bij een regime van 4.750 toeren per minuut, een opmerkelijk lage draaisnelheid in dit cilinderinhoudsegment.
Dat laatste is het resultaat van een studie die Honda uitvoerde. Die bracht aan het licht dat bestuurders van een middenklasse motorfiets zelden sneller rijden dan 140 kilometer per uur en het merendeel van de afgelegde kilometers afhaspelen zonder de motor meer dan 6.000 toeren te laten draaien. Waarop men zich baseerde om de Integra standaard met een Dual Clutch Transmission van de tweede generatie uit te rusten staat nergens vermeld. Deze transmissie past waarschijnlijk goed in het vernieuwende concept van de Integra met zijn keuze tussen manuele en automatische bediening van de versnellingsbak. In de automatische stand is een Drive mode beschikbaar evenals een Sport instelling die een optimaal gebruik van de bak in verschillende rijomstandigheden moeten mogelijk maken.
De eindtransmissie van de Integra is een conventionele kettingoverbrenging. Die heeft het voordeel dat ze weinig plaats inneemt en een laag onafgeveerd gewicht eigen is in vergelijking met de standaard gebruikte eindoverbrengingen bij scooters. En dat komt het comfort en de wegligging met zekerheid ten goede. Met het oog op zowel uitzonderlijk lage verbruikcijfers als milieuvriendelijkheid is extra zorg besteed aan het motormanagement. Het doel was de Integra een gemiddeld benzineverbruik van 27 kilometer op 1 liter aan te meten. Praktijktesten zouden volgens Honda aantonen dat er zelfs een lager verbruik gerealiseerd is. De Integra zou dus minder moeten verbruiken dan 3.7 liter op 100 kilometer. Onderhoud intervals van 12.000 kilometer moeten de gebruikskost verder omlaag brengen.
Op de beelden is duidelijk te zien dat er onder het zadel van de Integra plaats is voor een helm. Daarnaast zijn er ook diverse koffersets leverbaar. Voor de topkoffer kan je kiezen tussen een 35 of 40 liter exemplaar. De slank gevormde zijkoffers hebben een totale inhoud van 58 liter Een verwarmingset voor de handgrepen is eveneens leverbaar, evenals een alarm kit, een U slot en een set been deflectors die de bescherming verder moeten verbeteren. Voor wie zijn Integra buiten wil laten slapen is een ademende cover bedacht.
Hoeveel de Integra zal moeten kosten is momenteel de vraag die velen zal bezig houden. Hoe hij rijdt ook waarschijnlijk, maar daar hopen we zo snel mogelijk achter te komen. Over de kleuren waarin de nieuweling leverbaar zal zijn bestaat wel al duidelijkheid. Je kan kiezen uit Pearl Cosmic Black, Pearl Sunbeam White, Ion Blue Metallic en Candy Graceful Red.