BMW C600 Sport en C600 GT voorstelling

Share Het zat eraan te komen en nu is het zover: ook BMW Motorrad is in de motorscooterafdeling vertegenwoordigd. En dat niet met één maar wel met twee fonkelnieuwe modellen. Volgens de persmap van BMW moeten zowel de Sport als de GT-uitvoering van de C600 de rijeigenschappen van een motorfiets en de wendbaarheid en het comfort van een motorscooter combineren.

De nieuwe maxiscooters worden in de fabriek van BMW Motorrad in Berlijn gebouwd. Door hun verschillende eigenschappen richt BMW zich met deze twee modellen tot een heel brede doelgroep. De Sport is bedoeld voor rijders met sportief gebruik in gedachten, terwijl de GT die gegadigden moet trekken die meer aandacht schenken aan comfort en toereigenschappen.
De vloeistofgekoelde krachtbron die beide motorscooters aandrijft is een tweecilinder lijnmotor met een longinhoud van 647 cc. Twee bovenliggende nokkenassen drijven de vier kleppen aan die per cilinder werkzaam zijn. De motor maakt gebruik van een smeersysteem, bestaande uit een oliepomp en een aparte olievoorraad.
De cilinderrij is 70 graden voorover gekanteld, waardoor een laag zwaartepunt is verkregen. Twee balansassen moeten voor een trillingsvrije werking zorgen. Het betreft een compleet nieuw ontwikkelde motor met 270 graden ontstekingsinterval die 60 pk sterk is bij 7.500 toeren per minuut. Bij 6.000 krukasomwentelingen komt het maximum koppel van 66 Newtonmeter vrij. Die wordt verwerkt middels een ingebouwde continu variabele transmissie, in de wandelgangen ook wel vario-overbrenging genoemd.
Een elektronisch injectiesysteem staat in voor de voeding. Het uitlaatsysteem is volledig uit roestvrij staal vervaardigd en met een geregelde katalysator en een zuurstofsensor uitgerust. Dat en andere voorzieningen geeft de krachtbron een schone adem en emissiewaarden die beantwoorden aan de toekomstige Euro 4-norm. Een belangrijke doelstelling bij de ontwikkeling van de C 600 Sport en de C 650 GT bestond erin de rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden op de snelweg te combineren met een vlotte wendbaarheid in stadsverkeer en een duidelijke feedback voor de bestuurder, net zoals bij een motorfiets. Om dat te bereiken is de krachtbron als een dragend geheel in het stalen buizenkader gemonteerd en een enkelvoudige gegoten aluminium achterbrug.
De lagering van de achterbrug ligt op een lijn met de uitgang van de versnellingsbak, waardoor de kettingspanning niet varieert en de aandrijving dus optimaal constant blijft. De eindoverbrenging bestaat uit een ingekapselde kettingaandrijving die in een oliebad loopt.
Er is monoshock vering gemonteerd en een upside down voorvork met 40 millimeter binnenbenen. Voor en achter zijn veerwegen van 115 millimeter voorzien. Rondom zijn 270 millimeter grote remschijven voorzien. ABS is standaard voorzien. De parkeerrem wordt automatisch geactiveerd als de zijstandaard wordt uitgeklapt.
De instrumentencombinatie van de C 600 Sport en C 650 GT wordt gevormd door een groot lcd-scherm met een geïntegreerde toerenteller en een analoge snelheidsmeter. De instrumentencombinatie biedt volgens BMW Motorrad aanzienlijk meer functies dan gebruikelijk in deze categorie van voertuigen. Opmerkelijk is dat de C 600 Sport en de C 650 GT de eerste modellen zijn waarvoor BMW Motorrad een optioneel led-dagrijlicht aanbiedt.
De FlexCase voor de C 600 Sport is een vernieuwend concept om opbergruimte te creëren. Met een flap kan de bergruimte onder het zadel vergroot worden wanneer de scooter stilstaat. Daar kunnen dan bijvoorbeeld. twee helmen in opgeborgen worden. C 650 GT heeft standaard een opbergruimte van ongeveer 60 liter in de achterzijde, met ruimte voor twee helmen en/of andere benodigdheden.
De sportieve, dynamische scooter BMW C 600 Sport wordt gekenmerkt door een zadelpositie die een extreem actieve rijstijl mogelijk moet maken. De luxueuze C 650 GT is daarentegen ontwikkeld om te toeren en om lange afstanden af te leggen. De bestuurder en de passagier kunnen op de GT een meer ontspannen zithouding aannemen, wat vooral bij lange ritten sterk op prijs gesteld wordt.
Het comfortabelere zadel heeft een verstelbare leuning voor de bestuurder en de scooter is uitgerust met vloerplaten voor de passagier in plaats van aparte voetsteunen. Daarnaast is de C 650 GT nog voorzien van een groter, elektrisch verstelbaar windscherm om een nog betere bescherming tegen weer en wind te bieden. Bij de Sport-uitvoering dient dat manueel te gebeuren.
De C 600 Sport zal aangeboden worden in de kleuren Cosmic blue metallic mat, Titanium silver metallic en Sapphire black metallic. Voor de C 650 GT wordt dat Sapphire black metallic, Platinum bronze metallic en Vermilion red metallic. De prijzen voor de twee motorscooters zijn momenteel nog niet bekend, ook de leveringstermijn zal met zekerheid op het komende Motorsalon van Brussel bekend worden gemaakt.