Gerbing verwarmde kledij

Share De kop op de voorpagina van de krant liegt er niet om: "IJsheiligen in ons land" staat er met koeien van letters boven het beeld van een diepgevroren landschap. Op de radio hoor ik de weersvoorspelling met genoegen aan. In gans het land zal het kwik niet boven het vriespunt uitkomen vandaag, een prima weertje dus om nu meteen te vertrekken voor een ritje van net geen 300 kilometer lang.
Of we gek zijn geworden zal niemand zich nog afvragen want jullie hebben al lang door de titel van dit artikel een aanwijzing gekregen waar deze bijdrage over gaat. Om elektrisch verwarmde motorkledij te testen heb je nu eenmaal flink negatieve temperaturen nodig, anders kan je nooit objectief die spullen uittesten en beoordelen. De weergoden waren dus na lange tijd weer op onze hand en speelden deze keer uitstekend in op onze wensen. Volledige set De set die we in bruikleen hebben bestaat uit een vest, een broek, kousen en handschoenen. Het geheel wordt door stekkers met elkaar verbonden waarna via een warmteregelaar stroom wordt betrokken van de batterij van de motor. De vest en de broek zijn gemaakt een zachte stof die gevoerd is met Meida® isolatie. Het materiaal voelt erg aangenaam aan en is ongeveer even dun als een licht trainingspak. Aan de zijkanten van de broek zijn ruime ritsen voorzien waardoor de instap heel gemakkelijk verloopt, zelfs al houd je je schoenen of laarzen daarbij aan. De kousen zijn gemaakt uit 65 % wol en kunnen -gelukkig maar- net als gewone sokken met de hand gewassen worden. Hun bekabeling wordt eenvoudigweg aangesloten aan de stekkers die aan de onderkant van de broek zitten, dus gewriemel met draden kan je vergeten. Op dezelfde manier worden de waterdichte handschoenen met de mouwen verbonden. Ze zijn gemaakt van soepel full analine leder,versterkt met kevlar® en zijn voorzien van een Helsapor® membraan.
Aansluiting op motor De energie die nodig is om de zaak te laten werken, wordt van de batterij van de motor betrokken. Het bijgeleverde kabelsetje dat daarvoor instaat is lang genoeg om op de meeste motoren ruimschoots te voldoen. In dat kabelsetje is ook een zekering opgenomen, zodat je nooit schrik hoeft te hebben voor een kortsluiting ten gevolge van wat dan ook. De kabelogen worden eenvoudigweg aan de beide polen van de batterij aangesloten, waarna het andere uiteinde wordt ingeplugd in de warmteregelaar die op zijn beurt wordt aangesloten aan de vest middels een stevige, veilige stekker. Tenminste, als je voor het dragen van de complete set opteert, want evengoed kan elk onderdeel van deze kledij apart gedragen en in werking gesteld worden. Bij elk kledingstuk worden de nodige kabels bijgeleverd zodat de vrijheid van combineren door de fabrikant gegarandeerd wordt. Test Terwijl het kwik buiten een frisse min 5 graden aangaf trokken we de complete set aan. Natuurlijk was het even wennen en wat rommelen met de stekkers geblazen, maar meteen daarna werden we gewaar dat deze kledij heel aangenaam zat en onze bewegingsvrijheid geenszins beperkte. Onze dikke trui lieten we dan ook ongebruikt achter want trop is te veel, ook als je onder barre omstandigheden met de motor rijdt. Boven het pak trokken we een ongevoerde regenbroek aan en een klassieke motorvest die ooit eens, in een ver verleden, zo goed als optimale bescherming had geboden, maar waar het beste er de laatste tijd duidelijk af was. Een paar winterlaarzen en een integraalhelm maakten onze uitrusting af. Eenmaal de motor liep plugden we onszelf in aan de stroomtoevoer, vergewisten er ons van dat de warmteregelaar geen stroom doorliet en gingen op weg. Rijdend over de snelweg voelden we beetje bij beetje de koude naar binnen sluipen. En dat was ook de onze bedoeling want zo konden we straks het effect van de elektrisch verwarmde kledij ten volle registreren. Na een tiental kilometer gereden te hebben, vonden we het welletjes en stelden we de warmteregelaar op halve kracht af. Enkele minuten daarna voelden we dat er een weldadige warmte begon in te werken op onze intussen flink afgekoelde romp, benen, handen en voeten. Met een snelheid van ongeveer 130 kilometer per uur vervolgden we ondertussen onze weg. Flardjes ijskoude wind, die tot achter het vizier van onze helm wisten door te dringen, herinnerden ons aan het feit dat het daarbuiten beestig koud was. Bij een omgevingstemperatuur van min 5 graden Celsius wordt deze waarde bij een snelheid van 130 kilometer per uur namelijk door ons lichaam geregistreerd als een massieve min 19 en dat is toch een temperatuurtje om U tegen te zeggen. Windchill of gevoelstemperatuur noemt men dat fenomeen in natuurkundige kringen. Maar na een tijdje bekroop ons toch weer een beetje van een onbehagelijk gevoel, ook al omdat we ondertussen onze gemiddelde snelheid hadden opgevoerd naar ongeveer 150 kilometer per uur en het warmste van de dag al achter ons lag. We stelden nu de warmteregelaar af op zijn maximum capaciteit en dat hebben we ons niet beklaagd. Binnen korte tijd voelden we hoe ons lichaam zich ontspande onder de weldoende warmte en enkel het strooizout op de weg herinnerde ons aan het feit dat het echt wel winter was. Opmerkelijk is daarbij dat we nergens een hot spot voelden, de warmte verdeelde zich mooi egaal over ons lichaam en de bekabeling die we aanvankelijk wel voelden zitten, stoorde ons al lang niet meer. In plaats van als een onderkoelde kip op onze bestemming aan te komen, konden we voor het eerst in onze motorcarrière een warme hand reiken aan onze gastheer, die zich verwonderd afvroeg hoe we het in 's hemelsnaam voor mekaar hadden gekregen om niet verkleumd van de koude op zijn stoep te arriveren na deze toch lange en uitermate frisse rit.
Conclusie De elektrisch verwarmde kledij van Gerbing hebben ook wij lang als een luxeartikel beschouwd voor mietjes, koukleumen, oude wijven en mensen zonder karakter. Nu we echter de kans hebben gekregen om ze uit te testen, denken we daar wel helemaal anders over. Je kunt je maar voorstellen hoe aangenaam het kan zijn om zelfs bij barre temperaturen behaaglijk warm te hebben op een motor, als je het zelf eens meegemaakt hebt. Dat je daarvoor wat stekkertjes dient in te pluggen voor je vertrekt neem je er dan met veel plezier bij, zeker als je beseft dat je ook bij erg lage temperaturen een betere bewegingsvrijheid houdt en dus beter en sneller kunt reageren op de belangrijke situaties die het verkeer je voorschotelt. Dat je voor een complete Gerbing set 596 euro dient neer te tellen is niet meer dan normaal gezien het comfort dat je ervoor in de plaats krijgt en de veiligheid die geheel gratis wordt meegeleverd in het pakket. Bovendien krijg je van de fabrikant een levenslange garantie op de elektrische componenten. De jas en de broek kosten beiden 189 euro, voor de sokken betaal je 69 euro en de handschoenen kan je kopen voor 149 euro. Wie de motor voor woon- werkverkeer gebruikt kan bovendien deze uitgave perfect inbrengen in zijn kostennota aan de belastingen. Zo zorgt Vadertje Staat er op zijn manier voor dat zijn motorkinderen niet veranderen in ijssculpturen van zodra de IJsheiligen hen een bezoekje brengen. Neen, Big Daddy is van de slechtste niet…