Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Top Banner





Zoeken in Motorlife.be

Delen




Lazer Monaco testverslag Share

Al in de herfst van 2010 waren we op de hoogte van het feit dat Lazer een nieuwe, superlichte systeemhelm had ontwikkeld. Meer zelfs, we hadden de vraag gekregen om in het diepste geheim met een prototype ervan test te rijden. De uitlevering van de definitieve modellen zou dan in de vroege lente van 2011 plaatsvinden. Een en ander heeft echter niet mogen zijn. Pas eind augustus 2011 kregen we de definitieve versie van de Monaco in handen.

Dat de lancering zoveel vertraging opliep, heeft volgens de wandelgangen allerlei redenen gehad. De waarheid is echter - zoals meestal het geval is - veel meer voor de hand liggend dan de gelanceerde cowboyverhalen. Bij Lazer heeft men de prototypes keer op keer laten testen en heeft men ook evenveel keren ettelijke verbeteringen aangebracht. Met als enig doel een hightech-topproduct op de markt te kunnen zetten. En dat proces heeft niet alleen veel inspanningen maar ook - onverwacht - veel tijd gekost…



Bekijken we de Monaco-systeemhelm dan valt het meteen op dat de initieel gemaakte beloftes - de helm zou zeer compact en licht uitgevoerd worden - in de praktijk ook werden gerealiseerd. De helmschaal van de Monaco is in tegenstelling tot veel andere systeemhelmen veeleer klein qua afmetingen. Daarnaast is de constructie ook heel licht. In de Pure Carbon-versie wordt voor het gewicht van de helm +/- 1.310 gram opgegeven. De uitvoering waarvan de buitenschaal in glasvezel is gemaakt - de Pure Glass-editie - moet ongeveer 1.450 gram wegen.

Wij namen de proef op de som met het ons toegestuurde testexemplaar en haalden er onze weegschaal bij. Inclusief het gemonteerde Lazer Blue-communicatiesysteem (waarover meer verder in dit artikel) én een Pinlock-vizier bracht de Pure Glass in de maat medium een gewicht van 1.650 gram op de weegschaal. Opmerkelijk licht voor een systeemhelm, zoveel is zeker.

Voeg eraan toe dat het zwaartepunt van de helm voelbaar laag is gehouden en je weet meteen dat deze helm, afgaande op zijn gewicht, geen grote belasting van de nekwervels zal bewerkstelligen. En dat zorgt niet alleen voor een groot draagcomfort, maar ook voor minder slijtage aan de nekwervels. Motorrijders die heel veel met zware helmen gereden hebben, weten dat die schade onherstelbaar is en voor veel ongemakken zorgt.



Maar dat terzijde. Van buiten nauwelijks te zien, maar wel degelijk aanwezig, is een vernieuwend ventilatiesysteem. Traditioneel ter hoogte van het voorhoofd en de kin gemonteerde bedieningen zorgen ervoor dat de luchthuishouding kan geregeld worden. Naast de gebruikelijke onderdrukopeningen aan de achterkant van de helmschaal zijn er ook aan weerszijden van het scharnierpunt van het opklapbare kinstuk onderdrukopeningen aangebracht.



En dat dit systeem wel degelijk werkt, hebben we kunnen ervaren; zelfs bij uitgesproken lage snelheden is de luchtstroom die voelbaar door de helm gaat opmerkelijk groot. Een optimale verkoeling van het schedeldak is dan ook moeiteloos te bewerkstelligen. Even de luchtinlaat op het voorhoofd van de helmschaal open zetten (gaat prima intuïtief met gelijk welk soort handschoenen aan) en dan gewoon de rijwind zijn gang laten gaan, meer is er niet aan…



De Monaco heeft ook nog andere troeven in huis. De uitneembare en wasbare voering sluit bijvoorbeeld aan de randen heel dicht tegen het gezicht, de nek en de schedel aan, waardoor er een opmerkelijk goede geluidsisolatie wordt verkregen. En dat terwijl er ter hoogte van de oren en in het "dak" van de helm ruimte zat is vrijgehouden ten einde een claustrofobische indruk onmogelijk te maken.

Daardoor voel je je, in tegenstelling tot heel wat helmen, in de Monaco "vrij" terwijl de bescherming toch verzekerd is en het geluidsniveau opvallend laag. 't Is allemaal een beetje moeilijk tekstueel weer te geven, je moet met de Monaco gereden hebben om ten volle te begrijpen wat we hier juist mee bedoelen.

Het kinstuk van de Monaco-systeemhelm laat zich met één hand opklappen en terug vergrendelen. Achter het kinstuk zit een knop die je met je duim bedient. De bediening gaat heel soepel en het scharnieren van het kinstuk tegenover de helmschaal gaat al even licht. Het vizier laat zich even correct bedienen en blijft middels nokjes ook onder het rijden in de door de bestuurder gewenste stand staan.



Ronduit fantastisch is het feit dat de Monaco-systeemhelm van huis uit met het Lazer Lumino-vizier is uitgerust. Dat fotochromatisch vizier past zijn lichtdoorlatendheid automatisch en snel aan de omstandigheden aan. En dat heeft zo zijn voordelen. Je beschikt gelijk waar en wanneer altijd over een optimaal gezichtsveld, terwijl je ogen minimaal worden belast.

Ook ben je niet meer in de weer om een tweede zonnevizier te bedienen om de zaak op de juiste lichtsterkte te brengen. Daarnaast is ook de schokdemping van de binnenschaal beter, aangezien er geen ruimte is uitgespaard om het extra zonnevizier in onder te brengen.

Wil je meer weten over de zeer interessante eigenschappen van het Lumino-vizier, dan kan je het testverslag dat we er eerder over maakten opvragen door op de onderstaande afbeelding te klikken.



Met dank aan deze technologie is het draagcomfort van deze helm ook op dat vlak werkelijk voorbeeldig. Voeg daarbij dat de Monaco standaard ook is uitgerust met een Pinlock-vizier en je weet dat ook in de koudste rijomstandigheden het uitzicht op de buitenwereld steeds onbelemmerd zal zijn. De kinriem wordt met een micrometric snelsluiting gesloten, waardoor de spanning van de kinriem gemakkelijk kan gevarieerd worden.

Met de Monaco heeft Lazer ook een helm ontworpen met een opvallend groot gezichtsveld. Met name in de breedte wordt de beperking van het gezichtsveld enkel en alleen gevormd door het feit dat het fysiek onmogelijk is de ogen verder zijdelings te bewegen.

Ook is er blijkbaar heel wat aandacht besteed aan de maten van het Pinlock-vizier. De dichtingen die aan de rand van dat vizier zitten, zijn zo ver mogelijk naar buiten geplaatst waardoor een geoptimaliseerd gezichtsveld bekomen is. En dat draagt natuurlijk in belangrijke mate bij tot het comfort en de veiligheid van de gebruiker.

En nu we het toch over veiligheid hebben; in de helmschaal van de Monaco is aan de achterkant een rode reflector geïntegreerd. Die heeft een lengte van ongeveer 10 centimeter en is bijna een halve centimeter breed, maar verstoort het algemene, nette voorkomen van de helm niet. Onderaan de bekleding van zowel het kin- als het nekstuk is bovendien een witte reflecterende 3M Scotchlite-strook aangebracht. Wie de Monaco in het donker draagt, zal dus vast en zeker door het achteropkomende verkeer tijdig worden gezien.

Op het gebied van aerodynamica heeft men bij Lazer de laatste tijd heel wat onderzoek verricht. En dat is de Monaco ten goede gekomen. De hoeveelheid windruis die de helm tijdens het rijden opwekt, is beperkt en ook indien je onder het rijden het hoofd plots draait, komt daar weinig of geen verandering in.

Ook spreidt de helm goede manieren ten toon als het op luchtturbulenties aankomt. Zowel achter een uit de kluiten gewassen toerscherm als in de open rijwind op een naked bike gaat de helm geen eigen leven leiden.

Enkel als de snelheden héél hoog oplopen - en de helm gedragen wordt op een naked bike of supersport - heeft de Monaco de neiging om onder de druk van de rijwind iets voorover te kantelen. Een bekend verschijnsel bij systeemhelmen die door hun constructie minder steunvlak hebben ter hoogte van de jukbeenderen.



De afdichting tussen de helmschaal en het vizier is een cruciaal gegeven bij een helm. Indien beide componenten niet mooi bij elkaar aansluiten, kan er niet alleen een hinderlijke tocht voor de ogen ontstaan, maar kan ook het regenwater over de binnenkant van het vizier lopen. Met name helmen met een composiet buitenschaal (gebaseerd op glasvezel, carbon, kevlar etc.) hebben daar wel eens last van. De Monaco echter niet, de dichtingen doen foutloos hun werk.

Lijkt het bovenstaande een beetje op een lofzang, dan spijt ons dat voor wie zich eraan stoort. De waarheid is echter dat twee verschillende MotorLife-testrijders onafhankelijk van mekaar even veel Monaco-helmen uitvoerig hebben uitgeprobeerd. Toen de nota's werden vergeleken, bleek dat ze de helm - met uitzondering van het kantelen bij erg hoge snelheden - nergens op een foutje hebben kunnen betrappen. Ook over de prijzenstelling waren ze het roerend eens, die was naar hun gevoel geheel terecht. Meer zelfs, er was sprake van "heel veel helm voor je geld"…

De Monaco Pure Glass gaat de deur uit voor 389 euro, terwijl de Pure Carbon-uitvoering 100 euro meer moet kosten. Die prijzen zijn inclusief dat enorm handige Lumino-vizier én een Pinlock-antidampscherm wel te verstaan. Ook de voorbekabeling voor het Lazer Blue-communicatiesysteem behoort tot de standaarduitrusting, evenals de helmzak waarin het geheel wordt geleverd.

De Lazer Monaco is leverbaar in de maten XXS tot en met XXL. De Pure Carbon kan geleverd worden in een niets verhullende uitvoering (je ziet dus de koolstof doek) en in een matzwarte of Metal White versie. De Pure Glass uitvoering kan in witte of matzilveren kleur aangekocht worden.