Triumph Speed Triple 2008 testverslag

Share De Triumph Speed Triple is reeds lang een vaste waarde zowel in het Triumph gamma als op het verlanglijstje van zij die een kant en klare streetfighter wel zien zitten. Voor 2008 paste Triumph deze motor nog maar eens aan om aan de nieuwste wensen van de liefhebbers te kunnen voldoen. En het resultaat dat het merk ermee bereikte mag er beslist wel wezen…

De Speed Triple heeft in de loop van zijn bestaan al heel wat gedaanteverwisselingen ondergaan. Zowel technisch als optisch evolueerde deze motor zo goed als jaar na jaar, wat maakt dat deze driecilinder steeds de aandacht van de kopers mocht genieten. Voor 2008 beperkte Triumph zich tot het bijschaven van het rijwielgedeelte; niet verwonderlijk want de krachtbron van de 2007 uitvoering was zowat het toppunt van wat je van een driecilinder motor mag verwachten.
Esthetisch is de Speed Triple altijd al een opmerkelijke motor geweest. De weg die Triumph de jongste jaren voor het uiterlijk van zijn grote naked bike heeft gevolgd –een pure, minimalistische vormgeving- is men voor 2008 niet alleen trouw gebleven; de ontwerpers hebben de vormgeving verder verfijnd en dat is de Speed Triple, als je hem in detail bekijkt- echt wel aan te zien. Er zijn er andere koplampen gemonteerd, een in diameter variërend aluminium stuur en er is voor andere gietwielen gekozen. Door de achterhand van de motor nog slanker uit te voeren –onder andere door andere duovoetsteunen te monteren- krijgt men meer dan ooit de indruk dat deze motor een atletisch voorkomen heeft. Inderdaad, brede schouders en een smalle, strakke kont, het gaat er niet alleen bij de vrouwtjes om maar blijkbaar ook bij de motorliefhebbers als we op de reacties die we kregen mogen afgaan…
Radiale remklauwen monteren; het is een trend geworden die zowat aangeeft dat een model up to date is en bij de "zware jongens" mag gerekend worden. De Speed Triple werd dan ook met deze techniek uitgerust. De componenten zijn niet de eerste de beste; twee radiale vierzuiger remklauwen van Brembo, 320 millimeter remschijven en een radiale rempomp zijn zaken die zeker niet te versmaden zijn op een motor die zonder moeite 132 pk en 105 Newtonmeter weet op tafel te gooien.
Extreem soepel, een volmaakt lineaire vermogensafgifte en meer dan voldoende power om de adrenaline rijkelijk te laten stromen; dat is in het kort samengevat hetgeen je van de Speed Triple krachtbron mag verwachten. De versnellingsbak schakelt precies en kort en vraagt weinig bedieningskracht terwijl de koppeling progressief aangrijpt en de overredingskracht vraagt die bij een dergelijk type motorfiets hoort. Met zijn drooggewicht van 189 kilogram is de Speed Triple dan ook kinderlijk eenvoudig vooruit te branden, wat niet in de weg staat dat deze atleet beslist ook een rustig wandelingetje niet afslaat.
Bij Triumph moet men de laatste jaren tot andere inzichten gekomen zijn op gebied van de afstelling van de veersystemen. Waar vroeger de "harde school" werd gevolgd staat de jongste Speed Triple zowel voor- als achter merkelijk zachter afgesteld. Het comfort heeft daardoor sprongen in de goede richting gemaakt terwijl de baanvastheid er zeker niet onder geleden heeft. Meer zelfs; op onze onvolprezen vaderlandse wegen ligt de Triple nu vaster dan ooit op de weg en stuurt haarscherp, ook als de beruchte betonbanen zich in al hun (vergane) glorie aandienen. Wie een andere veerkarakteristiek verkiest kan door de volledige instelbaarheid van de veersystemen desondanks alle kanten uit.
Het nieuwe stuur gooit bij dat alles geen roet in het eten. De zitpositie is goed uitgedokterd en past zowel bij snel rijden als bij tour- of filewerk. Natuurlijk krijg je op de Speed Triple –zowat de naked bike bij uitstek- wel de druk van de rijwind te verwerken bij snel rijden. Dat vraagt enige gewenning maar zorgt ervoor dat je de snelheid op menselijke waarden houdt bij lange trips. Een kruissnelheid aanhouden van om en bij de 150 kilometer per uur is perfect mogelijk en gezien de huidige verkeerssituatie is dat beslist aanvaardbaar.
De gretigheid waarmee de Speed Triple zich laat besturen is meer dan ooit nadrukkelijk waar te nemen. Het gaat allemaal zo gemakkelijk dat je aanvankelijk niet door hebt dat je de kantjes van de banden aan het rijden bent. Door het soepele, krachtige motorblok mag je daarbij kiezen uit meerdere versnellingen om de motor uit de bocht te trekken waardoor je niet steeds weer in de versnellingsbak moet roeren om er net na de apex gezwind het gas op te zetten. En dan is het moment gekomen om te remmen. Dat de veranderingen aan de voorrem voelbaar zijn is meteen duidelijk. De radiale opstelling van zowel de remklauwen als de rempomp zorgen ervoor dat de rem héél potent aanvoelt, een duidelijk drukpunt laat registreren en in de praktijk voor een enorme remkracht zorgt. Om progressief te kunnen afremmen dien je wel de brute kracht thuis te laten, zoniet rem je meer af dan je verwacht… of rem je de Speed Triple over de kop; zoveel is zeker. Met respect de zaak aan het werk zetten is echt een must maar wordt beloond met remwegen die merkelijk korter zijn dan vroeger het geval was. De achterrem daarentegen doet zijn werk minder overtuigend en is slechts een waterachtige kopie van de voorrem als het op remkracht en doseerbaarheid op aan komt.
De kleren maken de man; en bij de Speed Triple is dat niet anders, ook al oogt deze motor in zijn standaard uitvoering al mateloos sportief en indrukwekkend. Triumph heeft dan ook een mooie collectie accessoires ontwikkeld voor de Speed Triple waarmee je zowel het uiterlijk als zijn gebruiksgemak aan je eigen wensen kunt aanpassen. Onze testmotor was bijvoorbeeld voorzien van de optionele Arrow uitlaatdempers die in de accessoirelijst van Triumph zijn opgenomen. De Speed klonk er nog wat indrukwekkender door en presteerde geheel naar verwachtingen. Mooi om weten is bovendien dat de nieuwe Speed van een stalen brandstoftank is voorzien waardoor het gebruik van een magnetische tanktas eindelijk tot de mogelijkheden behoort om je rommel in op te bergen. Eens ter plaatse maak je die tas in een wip los van de motor en laat je iedereen voluit genieten van de pure schoonheid en snelheid die deze atleet -ook als hij stilstaat- nadrukkelijk uitstraalt. En dat allemaal voor een prijs van 11.390 euro; geen wonder dat het met de verkoopcijfers van Triumph de laatste jaren steil bergop gaat!