Suzuki ViRus 2012 testverslag

Share

We schreven 2001 toen we de Yamaha Fazer 1000 onder de kont werden geschoven. Met dik 140 pk en een drooggewicht van 208 kilogram was die motor destijds een van de meest indrukwekkende naked bikes op de markt.
Nu, amper 10 jaar later, is het naked bike segment uitgegroeid tot het meest belangrijke in de Europese motorwereld. Ook is de wens van de consument naar groter, beter, sterker, lichter en indrukwekkender levendiger dan ooit. Geen wonder dat er onder de Suzuki liefhebbers mensen rondliepen die op hun honger bleven zitten. Suzuki had wel net de GSR750 uitgebracht maar een supersportieve, hyperperformante naked bike was voorlopig niet in zicht.
Hoe de rijklaar minder dan 200 kilogram wegende en 185 pk sterke ViRus exact tot stand is gekomen zal waarschijnlijk in de nevels van de motorgeschiedenis gehuld blijven. Geweten is dat de motor door een Zwitserse Suzuki dealer wordt gebouwd en dat elk exemplaar dus een unieke motor is. Er wordt vertrokken van een standaard Suzuki GSX-R 1000 L0 die middels allerlei nieuwe componenten wordt omgetoverd tot een indrukwekkende naked bike. De gehele stroomlijn wordt samen met zijn steunen en de koplampunit terzijde gelegd. Ook de stuurdemper wordt verwijderd, evenals de beide stuurhelften. Tevens moeten ook de beide einddempers eraan geloven. Een en ander maakt dat de motor rijklaar minder dan de 203 kilogram van de standaard GSX-R 1000 moet wegen. Het gewicht van de beide uitlaatdempers is ongetwijfeld groter dan dat van de gemonteerde Euro goedgekeurde Bodis einddemper. Ook zal de koplampunit - welke afkomstig is van de GSR750 - gevoelig lichter zijn dan de GSX-R stroomlijn en verlichtingsunit. Achter de GSR750 kop is een Motacc superbike kit gemonteerd. Het betreft een kant en klaar systeem dat bestaat uit een montageplaat die op de bovenste balhoofdplaat van de GSX-R 1000 wordt vastgezet. Een zwart superbike stuur, met een diameter 22 millimeter, is gemonteerd en daarop zijn de strandaard bedieningen van de GSX-R bevestigd. Stuureinden en een kleine spiegel aan de linkerkant maken de transformatie op dat vlak compleet.
Om de hiaten in het bodywork, ontstaan door het verwijderen van de stroomlijn in te vullen zijn drie polyester delen ontwikkeld. Het zijn twee zijschilden die de radiator en de rest van de loodgieterij aan het zicht onttrekken en een kiel die ervoor zorgt dat een deel van het uitlaatsysteem strak is weggewerkt. Zowel betreft design, pasvorm als montage is op die delen niets aan te merken. Mochten ze uit plastiek gemaakt zijn dan zou je zo geloven dat ze uit de Suzuki fabriek kwamen… Iets minder enthousiast zijn we over het huwelijk tussen de GSR750 koplampunit en de GSX-R1000 teller. Net als bij de GSR kan je naast de tellerpartij in de achterkant van de koplampunit kijken en daar is een en ander nogal rommelig ondergebracht. Akkoord, 't is een detail, maar op een dergelijke motor die tenslotte een zwaar prijskaartje draagt is dergelijke bijzonderheid niet onbelangrijk. .
Nog zo'n minder prettige onvolkomenheid is dat de eindstukken van de Bodis uitlaatdemper de regen opvangen als de motor stilstaat. Al snel vormt zich in die twee eindstukken een plasje dat daarna overstroomt in de uitlaatdemper. Kan nooit gezond zijn voor de uitlaat maar is gemakkelijk verholpen. Twee gaatjes boren in de onderzijde van de eindstukken van de demper en het gevaar is voor altijd geweken. Hoe ze daar bij Bodis niet op gelet hebben is voor ons een mysterie…?!
Maar dat terzijde. Door het wegvallen van de stroomlijn is het rijwielgedeelte van de GSX-R 1000 optisch meer dan ooit in de kijker komen te staan. En dat is bepaald geen negatieve evolutie. Het strak gelijnde en prachtig afgewerkte aluminium frame, de dito achterbrug constructie, de royaal gevormde brandstoftankunit en het sexy kontje; in combinatie met het nieuwe bodywork lijken ze nu pas volledig tot hun recht te komen. Als je plaats neemt op de ViRus voel je je meteen thuis als je van hypersportieve naked bikes houdt. De slanke taille van de motor zorgt voor een uitnodigende, sportieve zit en dat wordt nog extra in de hand gewerkt door de sportief geplaatste voetsteunen en de correcte plaats waar het stuur zich bevindt. Zelfs al draait de motor nog niet, je zit meteen klaar voor actie, en afgaande op het opgewekte gevoel nog niet zo'n klein beetje!
Voor de duo is het veel minder leuk op de ViRus. En dat is dan nog zacht uitgedrukt… Het kleine zitje is belegd met een kussentje dat veeleer de eigenschappen heeft van een beukenhouten plankje dan die van een volwaardige zitplaats. Alsof dat nog niet genoeg is gaapt voor dat verhoogde zitje een kloof die niet alleen diep maar ook breed is. De lengte van de zitplaats voor de bestuurder is namelijk zeer royaal. Heeft de piloot niet een achterste dat wat betreft kaliber kan wedijveren met dat van een Brabants trekpaard dan kom je als duo keer op keer in die afgrond terecht, zelfs al is er van remmen nog totaal geen sprake. En dat is voor niemand een prettig vooruitzicht… Dat gezegd zijnde kunnen we onze rijervaringen met de ViRus verslaan. Dat de motor in de hand ligt als een perfect uitgebalanceerd wapen is het eerste goede nieuws dat we kunnen melden. In combinatie met de actieve zithouding zorgt dat ervoor dat de ViRus stuurt als de beste. Hem van het ene op het andere oor gooien gaat als een fluitje van een cent.
Er is bovendien heel veel feedback aan boord, het stuurgedrag is volstrekt neutraal en de rechtuit stabiliteit is uitstekend. Zelfs plus 200 kilometer per uur rijdend ligt de vederlichte ViRus als een blok op de weg als het wegdek van goede kwaliteit is. 't Is dan ook veeleer de staat van de baan en de winddruk die de piloot zal dwingen om het kalmer aan te doen dan de kwaliteit van het rijwielgedeelte. Maar daarover verder in dit artikel meer. Het kleine kopstroomlijntje van de GSR750 biedt nauwelijks bescherming tegen de rijwind. Boven de 150 kilometer per uur hang je als een vlag aan de motor en moet je alle zeilen bijzetten om niet aan het stuur te gaan hangen. Je achterste afsteunen tegen het goed gevormde zadel gaat gelukkig moeiteloos, maar dat kan niet verhinderen dat je torso de volle laag krijgt. Niet gezond voor de nek maar waarschijnlijk wel voor de bankrekening. Met al die camera's langs de weg en een motor met enorme spierballen is het niet altijd negatief dat de elementen je need for speed af en toe in toom houden…
Met het werkelijk massieve vermogen van de GSX-R 1000 onder de hand zou je verwachten dat er standaard meer dan genoeg acceleratiekracht aan boord is om de ViRus vooruit te branden. De Belgische Suzuki importeur oordeelde daar echter anders over en had het testexemplaar uitgerust met een kortere eindoverbrenging. Een tandje minder op het voortandwiel moest voor een nog alertere respons op het gas zorgen. En dat bleek in de praktijk ook zo. In welke versnelling de bak staat en aan welke snelheid je rijdt maakt de ViRus niets uit als je zijn gas openzet. De motor gaat er steeds als de weerlicht vandoor, zelfs al accelereer je vanaf ongehoord lage toerentallen. Zowel schakellui als hypersportief rijden gaat daardoor prima met de ViRus. Het enige wat je dient in de gaten te houden is dat je erop blijft zitten want het superlichte rijklare gewicht in combinatie met de enorme prestaties van de motor moet je echt heel bedachtzaam aanwenden, zelfs al heb je veel ervaring.
Zijn de rijomstandigheden niet je dat, dan kan je beroep doen op het systeem dat Suzuki standaard aanbiedt om zijn GSX-R1000 te muilkorven. Met een druk op de knop kan je de gasrespons beïnvloeden door voor een andere setting van de boordcomputer te kiezen. Je hebt de keuze uit drie verschillende posities en die kwamen in het geval van de ViRus zeker goed van pas, zeker als je weet dat die welke we te testen kregen zijn vol (185 pk) vermogen had. De ViRus zal in België ook leverbaar zijn in een 100 pk versie en niet in het minst om de anders torenhoge inschrijfbelasting te ontlopen. Maar daar moet niemand rouwig om zijn. Zelfs met een beperkt topvermogen is de motor - met uitzondering van het allerhoogste toerengebied - even sterk als een full power. En met die motor reden we slechts sporadisch met meer dan 8.000 toeren over de baan terwijl zo goed als niemand in staat bleek om ook maar in onze buurt te blijven. Tenminste in de acceleraties want tengevolge van de rijwind was het schier onmogelijk om langdurig hoge gemiddelden aan te houden. Trouwens, zelfs met de kortere eindoverbrenging scheerden we in zesde versnelling aan 6.500 toeren per minuut met 160 kilometer per uur over de snelweg. En de toerenteller mag tot dik 13.000 klimmen voor de rode zone wordt bereikt... Is de ViRus bloedsnel, op gebied van remkracht en doseerbaarheid heb je van de voorrem geen klachten. Er is ook weinig handkracht nodig om de motor tot staan te brengen. Een ander verhaal is het wat betreft de achterrem. Die wekt, zelfs als je op het pedaal gaat staan, maar een heel flauwe remwerking op. Voor een racereplica is dat veeleer gebruikelijk en aanvaardbaar, maar op een moderne naked bike hadden we dat graag anders gezien.
Terwijl we aan de Klaagmuur staan hadden we ook graag onze bedenkingen geuit betreft het achteruitkijkspiegeltje waarmee de ViRus aan de linkerkant is uitgerust. Dat kleine spiegeltje is niet in staat om een degelijk beeld te verschaffen van wat er achter de motor gebeurt. Op de koop toe is er aan de rechterkant helemaal geen spiegel voorzien. En dat vinden we met de huidige verkeersdrukte niet minder dan totaal onaanvaardbaar. Toegegeven, er is geen bevestigingsmogelijkheid voor spiegels voorzien op de GSX-R 1000 bedieningen maar wie even een blik werpt op die van een GSR750 ziet meteen wat de mogelijkheden zijn. Met een kleine kost is dat probleem zo uit de wereld te helpen. Voor een motor die tenslotte wel dik 17.000 euro moet kosten hadden we dat dan ook graag opgelost gezien. Overduidelijk ook voor verbetering vatbaar is de afstelling van de veersystemen. Die staan conform afgesteld met hetgeen Suzuki voorschrijft voor de GSX-R1000 maar voldoen helemaal niet voor de ViRus. De motor stuurt wel goed op perfect vlakke wegdekken maar zoals iedereen weet komen die in België even frequent voor als witte raven en competente politici. Afstellen dus die handel! Gewapend met wat klein gereedschap zijn we met de ViRus aan het testen gegaan en hebben kunnen constateren dat zelfs de kleinste verandering in de afstelling van de veersystemen meteen voelbaar was. We hebben het inderdaad al anders geweten. Op het gevoel af was er in de eerste plaats iets loos met de negatieve veerweg van de voorvork. Met de piloot in het zadel bleek die inderdaad veel te klein te zijn, we maten een waarde van amper 25 millimeter met een rijklaar 85 kilogram wegende bestuurder in het zadel.
Dat resultaat lag voor de hand want niet alleen moet de motor het gewicht van zijn stroomlijn missen maar ook de windkracht die er druk op uitoefent en de vork onder het rijden comprimeert. De veervoorspanning van de voorvork een complete toer uitdraaien bracht de oplossing voor de ViRus. De motor ging er gemakkelijker door de bocht in en verdroeg beter het rijden met een duo. Bleef nog het feit dat de krachtpatser op betonbanen schichtig reed en oncomfortabel hard afgeveerd was. Door zowel de high als de low speed afstelling van de ingaande demping achteraan één toer lichter te zetten werd dat probleem aan de achterkant van de motor opgelost. Twee toeren aan de afstelling van de ingaande demping van de voorvork uitdraaien bracht ook vooraan de beoogde rust. Goed om weten is dat de feedback daardoor niet in het gedrang kwam, de wegligging en stabiliteit er alleen maar op verbeterdn en het comfort er met sprongen op vooruit ging. Ook keihard remmen op de voorrem bracht de vork met die instellingen uitgerust alles behalve in problemen. Of deze ViRus zijn prijskaartje van 17.870 euro waard is moet iedereen voor zichzelf bepalen. Feit is dat je voor die prijs niet alleen de motor krijgt zoals wij die reden maar ook alle onderdelen die standaard op de GSX-R100 zaten waarvan hij gemaakt is. En vooral die peperdure stroomlijn en koplampunit moet in de tweedehands markt toch een aardige duit kunnen opleveren… Rijtechnisch krijg je voor die vracht euro's natuurlijk een enorm strak sturende naked bike, die nu al de status van een legendarisch icoon heeft bereikt. Daar tegenover staat dat de toch niet goedkope ViRus van ABS bleef verstoken en op de keper beschouwd op enkele punten dient verbeterd te worden vooraleer hij echt optimaal rijplezier verschaft. De historie met de achteruitkijkspiegels dient opgelost te worden en ook een optioneel ruitje voor een betere windbescherming zou logisch gezien tot de standaard uitrusting mogen behoren. Maar niet alles is natuurlijk logica in deze wereld… gelukkig maar!