Service!

Share De ene onderneming is de andere niet. Op dat feit werd ik onlangs nog maar eens nadrukkelijk gewezen toen ik met de defecte startmotor van een bestelwagen langs ging bij twee bedrijven teneinde die te laten repareren.
Ja, repareren, want ik had de bewuste motor thuis al gedemonteerd en was tot de conclusie gekomen dat de sleepcontacten achteraan - in de wandelgangen koolborstels genoemd - de geest hadden gegeven. Ik had dus enkel een nieuwe set van die contacten nodig en gezien het feit dat die startmotor van Bosch afkomstig was - een gerenommeerd merk in de automobielsector - verwachtte ik me niet aan problemen. Maar wat je niet verwacht, komt toch; bij een welbekende specialist in auto-elektronica testte men de startmotor uit en kwam tot de conclusie dat die onherstelbaar versleten was. Men kon me wel meteen helpen aan een andere… als ik bereid was eventjes 270 euro exclusief B.T.W. te betalen voor een ruilmotor. De man die me dat goede nieuws kwam vertellen, droeg niet alleen een uitgestreken gezicht, maar tevens een smetteloze kiel en had handjes die je veeleer bij een hersenchirurg verwacht dan bij een autotechnieker. Een vreemde combinatie kwam mij dat voor en ik besloot niet op zijn minnelijk gebrachte voorstel in te gaan. Zonder het te laten merken dat ik echt wel zin had om zijn familiejuwelen te verplaatsen naar een nieuwe locatie ergens achter zijn oren, deelde ik de man doodkalm mee dat ik daarover even met mijn bazen moest overleggen. Toen ik mijn startmotor terugvroeg, keek de man me even twijfelend en vernietigend aan maar ging hem toch halen; wellicht lag die al in het rek om tegen een prikje hersteld te worden. Want de waarheid was dat die startmotor inderdaad voor een handvol kopergeld kon hersteld worden. Het tweede bedrijf waar ik langsging, presteerde het om de motor binnen de 24 uur te herstellen door het monteren van inderdaad een setje nieuwe koolborsteltjes. Voor de onderdelen, het werk en de B.T.W. vroeg men me de som van 27 euro; nog geen tiende dus van wat men me in het eerste bedrijf wilde afhandig maken. Een half uurtje later zat de startmotor op zijn plaats en startte de bestelwagen beter dan ooit tevoren. De moraal van dit verhaal is dat je niet zelden maar beter eens een tweede opinie erbij haalt als je twijfelt over de integriteit van een handelaar. Je kan daarbij aangenaam verrast worden, en gelukkig gebeurt dat echt niet zelden. In sommige bedrijven werken er echt nog mensen die de betekenis van het woord "service" kennen. Bij Oxford Products bijvoorbeeld. Op zaterdagavond een mailtje gestuurd met de vraag hoe ik de batterij van een klokje moest vervangen en op maandag al een verhelderend antwoord. Nooit opgeven, zei mijn grootvader altijd, met de hoed in de hand kom je door het gehele land…