Zadelhoogte aanpassen van Yamaha Ténéré

Share

De 2008 editie van de Yamaha XT660Z Tenere 2008 is een fijne motor die heel wat mensen zal aanspreken. Jammer genoeg zal niet iedereen van het rijden met deze motor kunnen genieten; daar is de zadelhoogte van maar liefst 895 millimeter de oorzaak van. Moeten mensen met een beperkte binnenbeenlengte hun droom definitief opbergen om ooit met de XT660Z te kunnen rijden? Neen, zeker niet als je motornet leest. De meeste motoren kunnen zodanig aangepast worden dat hun zadelhoogte belangrijk lager wordt.
Bij sommigen gaat dat zelfs heel gemakkelijk terwijl er geen grote kosten mee gepaard gaan. De Yamaha XT660Z is zo'n motor. In een uurtje bouw je hem om gebruik makend van originele Yamaha onderdelen die niet meer kosten dan +/-25 euro en bij elke dealer zo over de toonbank te koop zijn. Hoe je dat doet en wat de resultaten zijn kan je hier lezen.
De XT660Z maakt gebruik van een trekstangensysteem om de achterbrug met het veerelement te verbinden. Monteer je kortere trekstangen dan gaat de achterkant van de motor omhoog en bekom je een hogere zadelhoogte. Maar dat is niet wat we hier willen dus monteerden we langere strekstangen, meer bepaald die van de Yamaha Diversion 900. De motor met zijn achterwiel van de grond zetten, twee bouten lossen en de originele trekstangen vervangen, meer is er niet aan om de zithoogte met maar liefst +/- 40 millimeter te verlagen. In plaats van 895 millimeter wordt de zithoogte nu 855 millimeter hetgeen voor de meeste mensen volstaat om beide voeten plat aan de grond te kunnen zetten eens in het zadel gezeten. Door de lange veerweg van 200 millimeter is de negatieve veerweg achteraan van de Yamaha namelijk groot waardoor de zadelhoogte -eens je in het zadel zit- nog verder omlaag gebracht wordt. Mooi is dat de grondspeling van de motor slechts weinig verlaagt; we maten in plaats van de standaard opgegeven grondspeling van 245 millimeter 230 millimeter op ons proefkonijn; nog steeds meer dan genoeg om een stapje in het terrein te wagen… Door enkel de achterkant van de motor te verlagen beïnvloed je echter de stuurkarakteristiek van de motor nadelig. De motor wil minder gemakkelijk dan voorheen de hoek om en heeft de neiging om in de bochten met het voorwiel naar buiten te lopen; onderstuur noemt men dat. Om de originele stuureigenschappen –met een verlaagde achterkant- terug te brengen volstaat het echter om de voorvorkbenen verder door de kroonplaten te laten doorschieten. Hoeveel die afstand moet zijn kan enkel proefondervindelijk worden vastgesteld. Maar geen nood, we laten jullie niet aan jullie lot over. We gingen aan het experimenteren en na verschillende afstellingen te hebben uitgeprobeerd kwamen we tot de conclusie dat indien de bovenkanten van de vorkbenen 30 millimeter door de kroonplaat steken, de motor terug zijn oude, vertrouwde zelf is. Waar die afstand gemeten moet worden om het beoogde resultaat te bereiken kan je zien op het onderstaande beeld.
De derde aanpassing die nodig is om succesvol een Yamaha XT660Z Tenere te verlagen is het inkorten van de zijstandaard. Door het feit dat de motor lager bij de grond staat is die namelijk te lang om de motor betrouwbaar op zijn zijstandaard te plaatsen. Het gaat nog net, maar de motor staat te rechtop om gezond te zijn. De zijstandaard ongeveer 20 millimeter inkorten aan de zijde waarmee hij op de grond staat gaat als een fluitje van een cent. Gewoon met een slijpschijf of een ijzerzaag het geheel een stukje inkorten en daarna terug aan elkaar lassen, meer is er niet aan. Wie met de Tenere veel op onverhard parkeert kan meteen een dubbelslag slaan door een grotere plaat aan de onderkant van de zijstandaard te lassen. Dat verhindert dat de zijstandaard in de mulle grond zakt en de motor op zijn zij gaat liggen. De gezamenlijke tijd die deze drie ingrepen in beslag nemen is iets meer dan een uur. De kostprijs van de benodigde onderdelen bedraagt slechts +/- 25 euro en is dus een te verwaarlozen factor. Maar het beste moet nog komen: wil je de motor terug in originele staat brengen dan kan dat probleemloos; enkel de zijstandaard is namelijk onomkeerbaar veranderd… en dat scheelt misschien een slok op een borrel indien je ooit besluit om de Tenere te verkopen!