Beletteringen en decoratie maken

Share

De kers op de taart, het puntje op de i, de finishing touch, zo kan je de belettering op motoren zonder twijfel noemen. Zeker in de motorsport: zonder logo's en beletteringen zouden de racemotoren er veel minder snel uitzien én zou het sponsorbudget dat de teams ter beschikking krijgen wellicht slechts een fractie zijn van wat het nu is.
Een nette, goed ontworpen en perfect uitgevoerde belettering is zowel op de motoren als op de transportmiddelen dan ook hét visitekaartje bij uitstek van een professioneel ogend raceteam en zijn sponsors. Maar niet alleen in de racerij is een degelijke belettering en decoratie essentieel; wie het komende motorsalon bezoekt zal zien dat ook dit spektakel zonder een degelijke decoratie beslist héél wat aan luister en duidelijkheid zou inboeten.
Het doel mag dan nog zo nobel zijn, op maat gemaakte en goed ogende beletteringen en logo's vervaardigen is echt wel een ander paar mouwen. Je kunt natuurlijk proberen om ze –net als vroeger- met de hand te schilderen of ze zelf uit te snijden met een cuttermesje uit zelfklevende PVC-film, maar het resultaat van die huisvlijt is meestal niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig komen de computer en de industrie je ook voor deze klus te hulp als je dat wenst. Gespecialiseerde bedrijven die geïnvesteerd hebben in de nodige aparatuur én in de broodnodige technologie om die apparatuur te bedienen, staan klaar om je van dienst te zijn. Omdat dit beslist een interessant onderwerp is, gingen we een kijkje nemen in de decoratieafdeling van Publiganda, één van de meest ervaren bedrijven in België op gebied van standenbouw en de decoratie ervan, om te weten te komen hoe je tot een professioneel uitgevoerde belettering of een puntgave replica van een logo komt. Creatie en ontwerp: Publi-Joni
In de moderne gebouwen die Publiganda sinds kort betrokken heeft, hebben we, voor we het decoratie-atelier bezoeken, een afspraak met Koen Bogaert, de manager van het bedrijf. Die legt ons uit dat men bij Publiganda reeds in 1990 de noodzaak inzag om binnen het bestaande bedrijf een speciale afdeling op te richten die zich helemaal zou gaan wijden aan het met de computer aanmaken van logo's en beletteringen uit zelfklevend PVC, of andere zelfklevende folie, afhankelijk van de toepassing. De geschilderde logo's en beletteringen –die tot dan toe gebruikelijk waren- mochten dan wel héél artistiek zijn, wat betreft hun uitstraling en prijskaartje pasten ze niet meer in het kader van de cleane en prijsbewuste producten dat het bedrijf wou aanbieden aan haar cliënteel. Deze beslissing nemen was één ding, vertelt Koen Bogaert ons, de afdeling uitrusten en bemannen met specialisten in het vak bleek al snel veel moeilijker. Er waren namelijk zelfs in die tijd al heel wat computers, software en snijplotters op de markt en daaruit de juiste keuze maken alleen al, resulteerde al snel in een ware ontdekkingstocht. Maar zoals zoveel dingen kwam ook aan deze opdracht met de nodige tijd en boterhammen een goed einde. Zij het dan voorlopig, want de evoluties in de techniek hebben gemaakt dat de toenmalige uitrusting al lang naar het museum is verwezen en werd vervangen door de laatste nieuwe hard- en software.
Na deze korte introductie zoeken we de decoratieafdeling op en worden er ontvangen door Sigrid Buyze, de jongedame die deze afdeling onder haar hoede heeft. Ze werkt in een kraaknette ruimte en weet zich als het ware omsingeld door computers, snijplotters en een heel arsenaal rollen met zelfklevende PVC film. Je kan je bijna geen kleur voorstellen of het is voorradig; dus kan je je verbeelding zo goed als de vrije loop laten bij het ontwerpen van een belettering of een logo. Zelfs een uitvoering in zilverkleurig of goudkleurig spiegelend vinyl is blijkbaar mogelijk, want ook daarvan hangen er rollen in het rek. Sigrid, die reeds aardig wat jaartjes ervaring heeft in het vak, ontfermt zich als een goede gastvrouw over ons en stelt ons voor om maar meteen het gehele productieproces samen met ons te overlopen. Daar gaan we natuurlijk gretig op in; zoniet zou het artikel dat we in gedachten hebben natuurlijk nooit de juiste informatie bevatten.
De eerste stap in het proces is het aanleveren van het materiaal. Dat kan op een digitale drager. De formaten die bij voorkeur voor digitale aanlevering in aanmerking komen zijn EPS en AI (gemaakt in Adobe Illustrator). Andere formaten zijn ook mogelijk, maar enkel in onderling overleg. Uitgaan van een gedrukt of een op papier getekend ontwerp is natuurlijk ook altijd mogelijk. Bestaat de opdracht uit een gewone tekst, dan is het aanleveren heel eenvoudig; de juiste tekst aanleveren, het gewenste lettertype selecteren en de gewenste grootte vastleggen volstaan in dat geval. De gewenste kleuren selecteren is in alle gevallen een must: enkel een ontwerp dat in de juiste kleur(en) is uitgevoerd, zal voldoening schenken. Daarbij gebruik je best de Pantone referentie van een kleur wegens de algemene bekendheid ervan. Afhankelijk van de manier waarop de opdracht wordt aangeleverd, wordt het ontwerp in de computer ondergebracht. Met software die op die computer aanwezig is worden daarna de contouren van de te snijden oppervlakken met de hand haarfijn aangebracht. Deze procedure mag dan wel eenvoudig uit te leggen zijn, in de praktijk is ze tijdrovend en is er een vaste hand en heel wat vakkennis voor nodig om die snijlijnen netjes vloeiend en correct aan te brengen. Enkel wanneer deze stap in het productieproces perfect wordt uitgevoerd, beschikt men over een solide basis voor een puntgave belettering of om een accurate replica te maken van een logo of een tekening.
Vervolgens wordt de computergestuurde snijplotter voorzien van de juiste zelfklevende PVC film. In deze materie bestaan er vele kwaliteiten en uitvoeringen. Alleen de beste PVC soorten bieden een sterke kleefkracht en een goede weerstand tegen de ultraviolette stralingen en verkleuren dus ook na lange tijd niet onder invloed van het zonlicht. Een belangrijk gegeven; zoniet zou de decoratie van je motor –of van wat dan ook- er na verloop van tijd beslist héél gedateerd gaan uitzien en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. De PVC rollen die Publiganda gebruikt hebben een maximale breedte van 1.200 millimeter en een lengte van 50 meter. Je moet dus geen schrik hebben dat je ontwerp te groot zou uitvallen om door hen in zelfklevende versie aangemaakt te worden. Nadat de juiste rol PVC in de computergestuurde snijplotter is ingebracht, kan het snijden beginnen. Door een vlijmscherp mesje dat in de snijplotter is gemonteerd worden de snijlijnen op de gewenste grootte in het PVC aangebracht. Daarna wordt de gesneden PVC van de snijplotter gehaald, maar wie dacht dat daarmee de kous af is, komt bedrogen uit. De snijlijnen zijn wel -wanneer je erg goed kijkt- zichtbaar, maar van een nette tekst of van een scherpgetekend logo is nog geen spoor te bekennen.
Het resultaat wordt pas zichtbaar nadat er weer een stuk vakmanschap is aan te pas gekomen. De overtollige PVC moet namelijk voorzichtig en met de hand van de onderlaag verwijderd worden en ook dat is een klusje waar best wel wat tijd gaat in zitten, zelfs al heb je, net als Sigrid, bijna dagelijks en jarenlang ervaring opgedaan in dit onderdeel van het vak. Het resultaat van al dat minutieus werk toont het product dat je uiteindelijk wilt bekomen; tenminste indien je ontwerp in één kleur moet worden uitgevoerd.
Zijn er meerdere kleuren in het spel, dan worden die apart uitgesneden en van het overtollige PVC ontdaan, waarna de uiteindelijke afbeelding wordt samengesteld tot één perfect geheel. Na het beoordelen van het resultaat wordt er vervolgens over het gehele oppervak een speciale transfert-tape aangebracht. Zonder deze halfdoorschijnende laag zou het immers bijna onmogelijk zijn om de uitgesneden vlakken op een correcte manier op het te decoreren onderwerp aan te brengen. Akkoord, je ontwerp ziet er op dat moment echt niet meer uit, maar van zodra het vakkundig is aangebracht en de transfert-tape is verwijderd, zal je versteld staan van het nette, professionele resultaat.
Mooi is dat, hoor ik jullie nu natuurlijk zeggen; maar wat kost een dergelijke operatie? Eerlijk gezegd is het erg moeilijk –zo niet onmogelijk- om op deze vraag meteen een antwoord te geven. Eén en ander hangt namelijk af van de hoeveelheid exemplaren die je nodig hebt, van het formaat dat je wenst en van het soort PVC dat je wilt gebruiken. Een offerte aanvragen is dan ook de enige oplossing wil je een exacte prijs bekomen voor de hele operatie. Je kan Sigrid bereiken via mail op sigrid@publiganda.be . Een offerte is bovendien bij Publiganda gratis en de leveringstermijn is er heel kort. Als dat geen service is! Weetjes: (De hieronder beschreven technische eigenschappen zijn die van de PVC film MACal®9800 Pro) • Er wordt gegarandeerd dat er geen verkleuring door ultraviolette stralen optreden gedurende een periode van minstens 5 jaar, indien je motor –of wat dan ook- in centraal Europa dienst doet. • PVC folie kan met succes aangebracht worden op onder andere gelakt metaal, aluminium, kunststof, met glasvezel versterkt polyester, carbon, plexiglas, glas en heel wat andere stofvrije en vetvrije oppervlakken. • Beletteringen en logo's in PVC film kunnen gemakkelijk op vlakke en lichtgebogen ondergronden bevestigd worden. • De PVC film heeft een dikte van slechts 66 micron, weegt zo goed als niets en vormt, wanneer hij correct wordt aangebracht, één geheel met de ondergrond. • De PVC films zijn water- en benzinebestendig en zijn bestand tegen de meeste oliën, vetten, petroleumderivaten en zure oplossingen. • Het reinigen van de vinyl gebeurt heel eenvoudig met water en zeep. • Het verwijderen van de PVC films is heel eenvoudig en zal –indien de ondergrond in goede conditie verkeert- geen schade berokkenen aan het oppervlak waarop het gekleefd werd. • De standaard gebruikte PVC film is bestand tegen omgevingstemperaturen van –40° tot + 90° Celsius. • De brandbaarheid van PVC film komt overeen met de ISO norm 3795, hij is dus zelfdovend.