Project North Coast 500

Toen in 2007 de "The Bucket List" werd gelanceerd heeft het onderwerp van deze film -net als bij zovelen- bij mij wat losgemaakt.

Een lijstje afwerken met wat je nog allemaal in dit leven zou willen doen; geef toe, iedereen die verder denkt dan zijn neus lang is heeft daar wel oren naar. Het rare van mijn lijstje is echter dat het steeds langer wordt naarmate ik er dingen van realiseer.

Maar dat terzijde; toen in 2015 de North Coast 500 route boven de doopvont werd gehouden –Schotlands alternatief voor de Route 66- kwam het rijden van dat traject meteen ergens bovenaan mijn bucket list te staan. Met nog 4 jaar werken voor de boeg beloofde ik mezelf dat het rijden van de North Coast 500 de reis zou zijn waarmee ik mijn pensioen zou vieren.

En nu, in juni 2019, is het zover. Na een professionele loopbaan van 44 jaar heb ik het roer aan de jonge generatie doorgegeven en kan ik me eindelijk fulltime wijden aan het realiseren van de lange lijst projecten die gedurende de afgelopen jaren op mijn bucket list zijn terechtgekomen.

North Coast 500
De North Coast 500 is een lusvormig traject van +/- 500 mijl dat voor het grootste deel de noordkust van de Schotse Highlands volgt. Je kunt op elke willekeurige plaats op het traject van start gaan maar traditioneel kiezen veel reizigers Inverness als startplaats. Geen slechte keuze want dit is meteen ook de grootste stad op de route. Voeg daarbij nog het feit dat Inverness zowel over land als per vliegtuig gemakkelijk te bereiken is en de keuze ligt helemaal voor de hand. Vanuit België neem je best de P&O ferry van Zeebrugge naar Hull waarna je via goed onderhouden (snel)wegen gemakkelijk op één dag Inverness bereikt. Wil je rechtstreeks naar Inverness vliegen vanuit Brussel dat kan dat vanaf september 2019. Loganair vliegt je vanaf dan in één uur en tien minuten in alle comfort naar de hoofdstad van de Highlands. Ter plaatse kan je dan eventueel een motor (of een auto) huren om de rondreis te maken.

Meer informatie vindt je op de volgende websites:
  • Visit Britain: www.visitbritain.com
  • Visit Scotland: www.visitscotland.com
  • North Coast 500: www.northcoast500.com
  • P&O ferry's: www.poferries.com
  • Loganair: www.loganair.co.uk
  • Klik op de kaart voor een grotere afbeelding

    Voorbereiding
    Toen ik het North Coast 500 project begon voor te bereiden viel het mij op dat heel wat mensen deze trip op dezelfde manier benaderen als een trip naar de Noordkaap. Men wil deze rit aan zijn palmares toevoegen en fixeert zich hoofdzakelijk enkel daarop. Wat er onderweg te zien is wordt naar het tweede plan verschoven en slechts terloops vermeld in de summiere reisverslagen die ik op het internet heb gevonden. De overvloed aan beelden en korte verhalen -meer heb ik in de sociale media op het web niet gevonden- deden me besluiten om het anders aan te pakken.

    Geen race
    Je kunt vanuit België of Nederland het ganse project afhaspelen in pakweg 8 dagen –sommigen slagen er blijkbaar in om het in nog een kortere tijdspanne te doen- maar wij hebben ervoor gekozen om voor het project 18 dagen uit te trekken. Het traject van de North Coast 500 dat we ten behoeve van ons GPS systeem uitstippelden is 794 kilometer lang en op die route hebben we 8 verschillende logementen geselecteerd. In elk etablissement gaan we twee nachten verblijven waardoor we de gelegenheid hebben om niet alleen de etappes te beschrijven maar ook de bezienswaardigheden ter plaatse. Een evaluatie en praktische weetjes over de verschillende overnachtingsplaatsen die we gebruiken zal eveneens in de artikelreeks worden opgenomen.

    De langste rit tussen 2 logementen is 159 kilometer en de kortste is amper 56 kilometer lang. Zelfs met heel veel stoppen om dingen te zien, te fotograferen en te beleven onderweg moet dat tempo gemakkelijk zijn aan te houden, zelfs al gaan de verkeerde weergoden zich ermee bemoeien. En dat laatste is geen overbodige luxe: tenslotte is het vanaf de noordkust van Schotland enkel nog de Noorse Zee die je van de Noordpool scheidt en westwaarts liggen de Hebriden en de Noord Atlantische Oceaan tussen de reiziger en Canada. En uitgerekend uit die windstreken blaast hoofdzakelijk de wind die Schotland rijkelijk voorziet van frisse lucht en bij wijlen al even frisse regenbuien. Juni mag dan volgens de meteorologische statistieken de beste reismaand zijn, een mens is maar beter goed voorbereid op zo'n zaken…

    Het team
    Ons kleine team, dat slechts uit twee personen bestaat, maakt voor dit project gebruik van twee Triumph motoren om zich te verplaatsen. Triumph Motorcycles stelt een Tiger XCa met een driedelige kofferset ter beschikking en de andere motor die we gebruiken is een 2013 Triumph Street Triple die voor de gelegenheid is uitgerust met een tweedelige kofferset. De Street Triple is een oud gediende op onze reizen die zijn gaven reeds ten overvloede heeft bewezen. De Tiger 800 XCa is voor ons een nieuw gegeven en we zullen dan ook niet nalaten om de reiseigenschappen van deze motor in de verslagen te verwerken.

    Facebook en website
    Vanaf 10 juni kan je ons via onze facebookpagina volgen tijdens deze reis. Zo goed als elke dag zal er –indien de omstandigheden dat toelaten- nieuws te vinden zijn over onze belevenissen en vorderingen. Vanaf juli 2019 zal de gedetailleerde artikelreeks over het North Coast 500 project starten op deze website

    We danken nu reeds onze sponsors die dit project helpen realiseren: