Tripy RoadMaster testverslag

Share De naam Tripy heeft in motormiddens een bekende klank gekregen. Vooral in toermiddens is het systeem een vertrouwde waarde geworden; zowel reisorganisatoren als inrichters van tourritten en motorclubs maken van deze technologie gebruik om trajecten uit te zetten en die te delen met andere motorrijders.
De Tripy Roadmaster herken je van ver; geen enkel GPS toestel van een andere fabrikant heeft een vergelijkbaar voorkomen. De "doos" oogt sterk en duurzaam en is verstoken gebleven van elk franje. Je zou zweren dat je met een industrieel toestel te maken hebt en dat is ook niet zo verwonderlijk als je weet dat de (Belgische!) bedenkers van dit apparaat ook actief zijn in het ontwikkelen van landmeteruitrustingen. Zwaar labeur in allerlei weersomstandigheden kan het toestel dan ook probleemloos aan. De behuizing moet krachten van 32G (!!!) aankunnen, ruim voldoende voor wie zijn toestel per ongeluk laat vallen -zelfs van een hoogte van enkele tientallen meters!- lijkt ons zo. Zelfs 20 minuten 1 meter onder water moet dit apparaat probleemloos kunnen weerstaan. Als dat gebeurt met een motor dan heb je de RoadMaster de eerste uren gegarandeerd niet meer nodig, tenzij je te voet om hulp wil gaan natuurlijk…
De Tripy RoadMaster is een GPS ontvanger met een geheel eigen filosofie erachter. Het is geen toestel dat je gebruikt om je snel en accuraat van punt A naar punt B te begeven. De Tripy RoadMaster is volgens zijn bedenkers een 'elektronische' roadbook waarmee je routes kunt rijden en/of opnemen. De navigatie info voor de bestuurder gebeurt via bolletje-pijl symbolen, net zoals je gewoon bent van de gedrukte roadbooks. Het gebruiksveld is heel breed want het toestel maakt gebruik van een uitgebreide cartografie én bezit de mogelijkheid om trajecten zowel te volgen als op te nemen die niet over verharde wegen lopen. Iets wat de off road rijders en de avonturiers natuurlijk als muziek in de oren zal klinken. De Tripy RoadMaster weegt –inclusief ramsteun- plusminus 508 gram. Het toestel is ongeveer 15 centimeter lang, 8 centimeter hoog en –exclusief steun- 4 centimeter dik. Het display is groot (60 x 60 millimeter) en de bedieningsknoppen staan aan de linkerkant van het scherm opgesteld. Dat laatste alleen al wijst erop dat dit apparaat ontworpen is met het gebruik op een motorfiets in het achterhoofd. Ook de relatief ruime afmetingen van de bedieningen wijzen in die richting, je hebt dus geen leesbril nodig om te zien waar je mee bezig bent.
De Tripy RoadMaster heeft een ingebouwde batterij die een autonomie van 30 uur garandeert volgens zijn ontwerpers en geladen kan worden via een bijgeleverde lader. Dit maakt dat je het toestel niet per se moet aansluiten op de stroombron van je motor, quad, buggy of auto, want ook op die voertuigen doet de Tripy RoadMaster natuurlijk zijn ding. Het feit dat het toestel lange tijd autonoom van een stroombron kan werken is ook handig voor fietsers en wandelaars want die hebben nu eenmaal niet altijd een 12 volt batterij in hun zakken zitten. Wie een Tripy Roadmaster koopt kan er letterlijk alle kanten mee uit. Op de website van Tripy (www.tripy.be) kan je een route maken die dan naar het toestel gedownload kan worden. Hierdoor maak je steeds gebruik van de laatste nieuwe kaarten en kun je het resultaat ook via Google Earth bekijken. Deze service is gratis en, opmerkelijk, de route kan ook naar een Garmin gedownload worden. Op de website van Tripy kan je ook routes vinden die je collega Tripy gebruikers hebben gemaakt. Niets houdt je dus tegen om de route die je hebt gemaakt -of onderweg hebt opgenomen op je Tripy- met de rest van de wereld te delen. Een pracht van een mogelijkheid trouwens om je bedrijf in de kijker te stellen bij motorrijders; je maakt een route waarbij je bezigheden niet over het hoofd gezien kunnen worden en je zet ze online. Inderdaad, niets is zo slim als een mens, maar hij moet leven! Op dit moment kun je ongeveer 300 routes downloaden van de site. Je vindt bij iedere route een korte beschrijving alsook het startadres. Als je zelf nog géén Tripy hebt, zul je het op prijs stellen dat de meeste routes ook gewoon als afdrukbaar roadbook (in pdf-formaat) te downloaden zijn.
Om met de Tripy om te gaan moet je echt geen directe afstammeling van Einstein of Pythagoras zijn. Zowel de software als de hardware zijn na een korte introductie intuïtief te bedienen. Geraak je toch ergens vast dan zet je het toestel gewoon uit; wanneer je het opstart krijg je altijd het startscherm te zien en kan je met een schone lei herbeginnen. Als je een route aan het rijden bent dan komt die na het opstarten terug op het punt te staan waar je je bevindt; iets wat zeker niet onhandig is. We namen de proef op de som en "leenden" van de Tripy website een route en plaatsten die op het toestel via de bijgeleverde USB kabel. We merkten daarbij op dat je daarvoor een bijgeleverd verloopstuk nodig hebt en dat de afdekdop van de aansluiting volledig los komt van het toestel. Kon beiden beter naar onze mening; nu moet je het verloopstuk op zak steken wil je een route kunnen uploaden en de batterij opladen en je mag de afdekdop natuurlijk ook niet kwijtspelen. De wet van Murphy indachtig moeten we daar niet meer tekst en uitleg bij geven om te schetsen wat er kan gebeuren… Niettemin gingen we op een zonnige dag de baan op om aan den lijve te ondervinden hoe het voelt om je door de RoadMaster te laten leiden. Na het selecteren van de juiste route –je kan meerdere routes op het toestel opslaan- kregen we een korte voorstelling van de route te zien. Daarna verscheen op het display een grote duidelijke pijl die aangaf in welke richting het startpunt van de route zich bevond evenals de afstand tot dat eerste waypoint. Ook de laadtoestand van de batterij en hoe het gesteld was met de GPS ontvangst was duidelijk af te lezen. We konden vertrekken.
De pijl volgen die -in vogelvlucht- aangeeft in welke richting het eerste waypoint zich bevindt bleek niet moeilijk te zijn. Op plaatsen waar het wegennet minder uitgebreid is zal één en ander mogelijks niet zo vlot verlopen. Natuurlijk leiden tenslotte alle wegen wel naar Rome maar niemand geeft aan of dat wel de kortste weg is; ook de Tripy RoadMaster dus niet. Er letterlijk het noorden bij verliezen zit er echter niet in, die richting krijg je wel te zien op het display door een zwarte stip in de cirkel die rond de pijl staat. Eenmaal het startpunt –of eerste waypoint- bereikt, start de route automatisch op en word je naar het volgende waypoint gedirigeerd. Dat gebeurt door een niet mis te verstaan symbool -een richtingsaanwijzer op een schematische voorstelling van de wegsituatie- dat op het display verschijnt terwijl ook de afstand wordt weergegeven die je van dat navigatiepunt verwijderd bent. Het systeem hanteert daarbij de regels van een bolletje-pijltje roadbook; enkel die gegevens worden dus weergegeven die voor jou belangrijk zijn om te kunnen navigeren. Een audio begeleiding bezit de Tripy RoadMaster niet, dus dien je je enkel op de gegevens op het scherm te concentreren. Iets wat gemakkelijk gaat want het display is groot en de geboden gegevens zijn duidelijk aangegeven. De andere zijde van de medaille is dat je wegens het ontbreken van de audio instructies wel herhaaldelijk naar het scherm dient te kijken wil je niet de mist in gaan, iets wat in druk verkeer niet echt aan te raden is… Het vergde eerlijk gezegd van ons enige gewenning –we zijn een Garmin GPS gewoon- om met de RoadMaster te navigeren maar al snel vonden we –zowel letterlijk als figuurlijk- "onze draai" met de Tripy. We navigeerden foutloos over de route die ons langs mooie plekjes bracht. Ja, de route Oosteeklo-Breskens-Oosteeklo die op de website van Tripy staat is echt wel een aanrader; de man die deze route maakte weet duidelijk waar hij mee bezig is. Wijk je van het oorspronkelijk opgegeven traject af dan reageert de Tripy door je aan te geven waar het dichtstbijzijnde waypoint zich bevindt en wijst je de richting –in vogelvlucht- naar dat punt terwijl het systeem constant de afstand weergeeft dat je ervan verwijderd bent. Het feit dat dat allemaal in vogelvlucht wordt aangegeven is niet echt optimaal, maar het laat wel een vleugje avontuur toe in een tijd dat alles voor je voorgekauwd wordt. En dat alleen is misschien wel dat "ongemak" waard… Mooi is trouwens ook dat je via de Tripy de tankstations die zich in de omgeving bevinden kunt opzoeken. Je zal het dus aan jezelf te danken hebben als je zonder brandstof komt te staan… De Tripy RoadMaster hebben we ervaren als een handig toestel dat erg weinig voorkennis vereist om ermee te kunnen werken. Wie dieper op de materie wil ingaan kan wel het toestel aan zijn persoonlijke wensen aanpassen; zo kan je diverse extra zaken aanduiden die je op het scherm wilt weergeven. Het gebruik in combinatie met bestaande routes –of routes die je zelf on line hebt gemaakt- verloopt echt probleemloos van zodra je je de filosofie achter de RoadMaster eigen hebt gemaakt. En dat gebeurt snel en gemakkelijk, je hoeft enkel in het achterhoofd te houden dat dit geen gewone GPS is maar een toestel dat een elektronisch roadbook weergeeft of opneemt. En dat roadbook is zo goed als je het zelf maakt. De Tripy RoadMaster kan je in diverse pakketten kopen. Het Club Pack, zeg maar de basisversie, kost 548 euro en bevat de hardware plus de software RoadTracer Basic waarmee je de routes kunt downloaden van het internet. Je kan echter ook voor het Pro Pack kiezen dat 698 euro kost; dat verschilt van de basisversie omdat de RoadTracer Pro software in het pakket is inbegrepen. Met deze software kan je zelf routes maken op je eigen computer en die van allerlei informatie voorzien. Een upgrade van RoadTracer Basic naar RoadTracer Pro is ook mogelijk en kost je 198 euro. En met dat laatste programma gaan we binnenkort aan het werk want routes voor de Tripy maken is naar men ons verteld heeft een héél interessante hobby op zich…