Garmin Zümo 660 testverslag

Share

De Zumo 500 is de eerste gps die Garmin speciaal voor gebruik op de motorfiets heeft ontworpen. Het toestel werd met open armen door de motorwereld ontvangen en terecht geloofd voor zowel zijn gebruiksvriendelijkheid als veelzijdigheid. Doch dat alles beter kan, blijkt nu. De Zumo 660 steekt zijn voorgangers met overtuiging naar de kroon.
Stonden de knoppen op de Zumo 500 mooi aan de linkerkant van het scherm ten behoeve van de motorrijders die al rijdend aan de instellingen wensten te frutselen, de Zumo 660 heeft maar één knop en die staat dan nog mooi buiten beeld opgesteld. De reden daarvoor is dat Garmin bij het ontwikkelen van de Zumo 660 resoluut voor de touch screen technologie heeft gekozen. De enige knop die je er nog op aantreft, is de aan/af schakelaar die je, eenmaal je hem weet zitten, blindelings bedient… zelfs met motorhandschoenen aan.
Wat beteft de vorm van het apparaat is er een grote vooruitgang geboekt. De Zumo 660 is in tegenstelling tot wat bij de 500 het geval was vlak uitgevoerd. Het toestel heeft een dikte van niet meer dan +/- 25 millimeter en past met een lengte van +/- 135 millimeter en een breedte van ongeveer 85 millimeter niet alleen in ieders hand maar ook in zo goed als elke jaszak. Een must, want een dergelijk toestel laat je natuurlijk niet onbeheerd achter op de motor als je die ergens parkeert. Het totale gewicht van de Zumo 660 valt ook goed mee; gebruiksklaar zette die niet meer dan 288 gram op onze weegschaal neer. De Zumo 660 wordt geleverd met alle toebehoren die je nodig hebt om het toestel zowel in de auto als op de motorfiets te kunnen gebruiken. Zelfs een keurige opbergtas is niet vergeten. Als je audio op de motor wil, zal je niettemin spulletjes moeten bijkopen. De kit voorziet deze zaken niet en misschien is dat maar goed ook. Je hebt namelijk de keuze tussen een traditioneel oortje met kabeltje en een draadloze Bluetooth-verbinding. Via deze laatste mogelijkheid kan je niet alleen de stem van de Zumo 660 horen, maar ook handenvrij telefoneren. Muziekliefhebbers worden al even goed in de watten gelegd; op het toestel kan je je favoriete muziek een plaatsje geven die je naar believen kunt beluisteren. Er is namelijk een onvervalste media player in de software van het toestel verwerkt. De luidspreker zit in de behuizing, dus daar heb je ook al geen omkijken meer naar. Omdat het oog ook wat wil, kan je eveneens een aantal foto's opladen die je vanaf dan altijd bij de hand hebt. Meer zelfs, je kan het "ontvangstscherm" van de Zumo 660 personaliseren door er zo'n beeld voor te selecteren. Opslagproblemen voor beelden en muziek zal je niet snel hebben. Het standaard geheugen is +/- 2 GB groot, maar is uitbreidbaar door een mini SD-kaart te monteren. Een taalgids, een wereldklok, een calculator en een eenheden omrekenfunctie maken de extra's compleet.
De behuizing is robuust en waterbestendig uitgevoerd volgens de IPX-7 norm en is zowel bestand tegen UV-stralen als tegen gelekte brandstof. Het scherm van de Zumo 660 meet 95 x 55 millimeter en is van een hoge optische kwaliteit. De resolutie is 480 x 272 pixels en daarmee is meteen alles gezegd. Van zodra je het toestel opstart, kom je op een overzichtelijke pagina terecht. Die is zo gemaakt dat je meteen instinctief aanvoelt hoe je het toestel verder moet bedienen om te verkrijgen wat je voor ogen hebt. Hier is duidelijk degelijk over nagedacht, zelfs een proefkonijn dat totaal geen ervaring had met gps-toestellen slaagde erin om binnen de kortste keren een bestemming in te voeren en de navigatie ernaartoe te activeren. Ook de rest van de functies ontdekt de gebruiker spelenderwijs; we hebben nog nooit een gps-toestel in test gehad dat zich zo gemakkelijk (zelfs zonder handleiding!) liet instellen en bedienen.
De Zumo 660 is af fabriek uitgerust met de CityNavigator NT-kaart van Europa, die vergezeld gaat van een database van maar liefst zo'n 1,2 miljoen nuttige locaties. Tankstations, restaurants, ziekenhuizen, toeristische bezienswaardigheden, kortom, alle informatie die je onderweg kunt nodig hebben, zit mooi opgeslagen in dit kastje. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kan je er gemakkelijk je eigenste bijzondere plekken aan toevoegen. Je gepersonaliseerde reisroutes kan je er natuurlijk ook op parkeren, de techniek staat voor niets meer, zoveel is wel duidelijk… Daar word je nog maar eens aan herinnerd op het moment dat je het toestel opstart. Waar je bij sommige gps-toestellen een beetje geduld moet hebben vooraleer de benodigde satellieten gevonden zijn, gaat dat bij de Zumo 660 - zelfs binnenshuis! - enorm vlot. Ook bij het herberekenen van een route blijkt dat zowel de processor als de ontvanger van dit toestel wel degelijk van wanten weten; binnen de kortste keren is er een nieuw routeplan ontworpen en word je vriendelijk geadviseerd hoe je dat moet volgen. Yep! Een kind kan de was doen op zo'n manier…
Op het grote, duidelijke beeldscherm kan je op twee verschillende manieren de wegenkaart laten weergeven. Zowel 3D als tweedimensionaal is mogelijk. De tweedimensionale geniet onze voorkeur, omdat we het gevoel hebben op die manier over een groter gezichtsveld te beschikken op wat eraan komt. Om in en uit te zoomen zitten er twee duidelijke toetsen in de linkerzijde van het beeldscherm, maar in de praktijk zal je die slechts zelden gebruiken onderweg. Van zodra je in de buurt komt van een richtingswijziging schiet de Zumo 660 namelijk automatisch ter hulp met een beeld dat niets aan duidelijkheid overlaat. Met name als je op de snelweg zit, is de grafische weergave van de weg die je moet volgen weergaloos. Geloof ons als we stellen dat je op de duur gewoon zit uit te kijken naar het moment waarop dat beeld terug op het scherm verschijnt, zo knap én duidelijk zijn de aanwijzingen in beeld gebracht. Op het display tref je onderaan twee vakken aan waarin informatie wordt weergegeven. Welke info je daar wilt zien, kan je zelf bepalen. Het volstaat om met je vinger zo'n vak aan te raken om de instelling ervan te kunnen veranderen. Nieuw is ook dat je ervoor kunt kiezen om met een kompas je weg over de wereld te zoeken; komt van pas mocht je onverhoopt op een plaats terechtkomen waar geen wegen meer zijn. Bij een trektocht door de natuur kan dat soms wel echt handig zijn, zeker als je van tevoren niet wist dat je zover ging afdwalen van de "beschaving"… Over het nut van de ingebouwde benzinemeter hebben we dan weer wel een beetje onze bedenkingen. Die werkt op de afgelegde afstand, de opgegeven brandstoftankinhoud en het vooraf ingegeven brandstofverbruik van de motor. Natuurlijk houdt het systeem niet echt bij hoe je met het gas bent omgesprongen, waardoor de hoeveelheid brandstof die je rest hooguit als een indicatie mag gezien worden.
De montage van de Zumo 660 op zijn diverse houders is een fluitje van een cent. Gewoon inhaken en lichtjes duwen en het toestel zit meteen mooi vast. Geen gedoe meer met een schroefje om de bevestiging te verzekeren zoals bij de Zumo 500 en dat terwijl het toestel foutloos in de houder blijft zitten, zelfs op een motorfiets die snel over kasseien rijdt. Van een vooruitgang gesproken! Op een ander vlak heeft echter geen positieve evolutie plaatsgevonden. De houder bestemd voor gebruik op de motor is nog steeds onlosmakelijk verbonden met de stroomkabel die aan de batterij dient aangesloten te worden. Daardoor moet je die houder op de motor achterlaten als je hem ergens parkeert en eerlijk gezegd zijn we daar niet echt een voorstander van. Ten eerste zit er stroom op de contacten die dan open en bloot liggen en ten tweede is het niet ondenkbaar dat iemand zijn oog laat vallen op je mooie Garmin-houder. Je weet maar nooit wat dat kan uitlokken; dezer dagen zou men een dode mus nog lastig vallen voor een eurocent… Gelukkig kan een handige installateur dat verhelpen. De stroomkabel doorknippen en er twee degelijke verbindingen aan maken die kunnen verbonden en verbroken worden, is nu eenmaal niet aartsmoeilijk. Zorg er wel voor dat je dat enkel bij de stroomkabel doet. De kabelboom bevat namelijk ook een aansluiting voor een microfoon, een headset en een mini USB-connector waarop je een "traffic receiver" kunt aansluiten.
Dat de Zumo 660 een "slim" toestel is, kom je onder andere te weten op het moment dat je hem van het ene voertuig naar het andere overbrengt. Als je het apparaat in zijn andere houder zet, vraagt het je meteen of het de daarbij behorende instellingen moet opladen. De Zumo 660 herkent namelijk de houders en weet daardoor of hij in de auto zit of op de motor is geplaatst. Voor elke toepassing kan je hem apart instellen; scheelt een slok op de borrel op gebied van gebruiksgemak, zoveel is zeker. Daarnaast is de Zumo 660 ook programmeerbaar voor het gebruik op een scooter of in de handen van een voetganger. Een beetje vreemd is dat een fietser niet in de mogelijkheden voorkomt, maar wellicht vindt dat zijn oorsprong in het feit dat Garmin speciale toestellen voor gebruik op de fiets in zijn gamma heeft ;-D Bovendien is de levensduur van een volledig opgeladen batterij in de Zumo 660 hooguit 3 tot 7 uur volgens de fabrikant, afhankelijk van hetgeen van het toestel gevraagd wordt, en dat is misschien wel een beetje krap voor een veeleisende wielertoerist.
Nog zo'n slimmigheidje waarmee de Zumo 660 is uitgerust, is de weergave van de maximum snelheid van de weg waarop je rijdt op het display. Let daar echter mee op, want deze informatie is beslist niet waterdicht; we noteerden meerdere keren aanzienlijke verschillen tussen de snelheid die de Zumo adviseerde en de werkelijk toegelaten snelheid. Anderzijds is het waarschuwen voor vaste verkeerscamera's wel zo goed als bullet proof. Tenminste als je over een recente lijst van die camera's beschikt en in je toestel hebt geladen. Met de "triplog"-functie aan neemt de Zumo 660 netjes op waar je zoal gereden hebt. Een toertocht uitzetten is op die manier kinderspel geworden, zeker als je weet dat je de opgeslagen route daarna nog thuis kunt bewerken, in alle rust op je computer… Overweeg je de aanschaf van een gps-toestel en wil je er eentje waar je letterlijk jaren plezier aan beleeft onder zowat alle omstandigheden, dan kan je niet om de Zumo 660 heen. Het is werkelijk een "heavy duty" toestel dat erg veel aankan, zich desondanks gemakkelijk door iedereen laat bedienen en aangenaam is in de omgang. De adviesprijs voor de Zumo 660 is - zowel hard- als software inbegrepen - plusminus 599 euro. Gezien het gebodene een eerlijke prijs als je het ons vraagt…