Hoe condens op je vizier vermijden?

Share

Draai het of keer het zoals je wilt; niets in dit leven is een onverdeeld succes. Aan alle dingen zijn onvermijdelijk voor- en nadelen verbonden. Neem nu het vizier van je doorsnee integraalhelm: terwijl het je van stof, steentjes en andere rondvliegende rotzooi beschermt, heeft het de onhebbelijke gewoonte om bij lage temperaturen een laagje condens aan de binnenkant te huisvesten. Door dat dunne laagje aanslag zie je al snel slechts maar een gedeelte meer van de wereld om je heen en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn...
Meer zelfs: dit leidt tot gevaarlijke situaties. Door een verminderd zicht op wat er zich rond je afspeelt ga je heel gemakkelijk belangrijke dingen over het hoofd zien of op zijn minst trager en minder accuraat op de situatie reageren. Daardoor raak je ook je zelfvertrouwen kwijt; de weg waarover je rijdt lijkt plots wel een verraderlijk hindernissenparcours en je medeweggebruikers schijnen wel schimmen te zijn die op de meest onfortuinlijke ogenblikken besluiten om je in één of andere val te lokken. Instinctief ga je om aan deze ronduit levensgevaarlijke situatie te ontsnappen proberen om het aandampen te beperken. Dat doe je automatisch door ofwel minder diep adem te halen of door je vizier open te klappen. Beide oplossingen zijn niet wenselijk want zonder voldoende zuurstof kan een mens niet leven en met een opgeklapt vizier rijden is in de winterse maanden ook niet echt een aangename, laat staan een veilige bezigheid. Om een probleem op te lossen, dien je het eerst te begrijpen heeft men ons altijd geleerd. Condensvorming op je vizier treedt op wanneer de buitentemperatuur merkelijk lager is dan die in je helm. Het vocht dat in je ademhaling zit condenseert dan op de binnenkant van het vizier en vormt zo een weinig doorzichtbare laag. In theorie is dit probleempje dus gemakkelijk op te lossen. Je verhoogt de temperatuur van de buitenlucht; je verlaagt de luchttemperatuur in je helm; je maakt dat de lucht in je helm kurkdroog is of je zorgt dat de lucht in je helm geen rechtstreeks contact maakt met de binnenkant van je vizier. Enkel deze laatste oplossing is er eentje die in de praktijk realiseerbaar is. Dus gaan we daar verder op in… Enkele fabrikanten hebben dat heel goed begrepen en hebben helmen op de markt gebracht die van een "dubbele beglazing" zijn voorzien. Net als bij dubbel glas in een woning hebben ze het vizier dubbel uitgevoerd waardoor condensvorming aan de binnenkant zo goed als onmogelijk wordt. Maar niet iedereen heeft een dergelijke helm gekocht, dus gaan we andere oplossingen bekijken. De oudgedienden uit de motorrijderswereld hebben het allemaal wel eens gedaan: het vizier aan de binnenkant inwrijven met een druppeltje afwasproduct en het behandelde oppervlak daarna mooi opboenen met een zachte doek. Inderdaad, dit is een probaat huis-tuin- en keukenmiddeltje dat écht helpt. Gebruik echter nooit een product dat alcohol bevat want daardoor word het vizier bros en bestaat de kans dat het kan barsten, hetgeen zeer gevaarlijk is bij een ongeval. Een gebroken vizier heeft namelijk messcherpe randen en is dus levensgevaarlijk… Vertrouw je meer op speciaal voor dat doel ontwikkelde chemicaliën dan kan je die in de motorhandel op de kop tikken. Weet echter dat het op die manier klaargestoomd vizier –net als na een afwasproduct behandeling- slechts tijdelijk condensvrij zal blijven en je dus met de regelmaat van de klok je helm zal moeten "prepareren". "Geen probleem!" zullen er nu veel lezers denken, maar in de praktijk loopt dat steeds terugkomende werkje wel eens wat vertraging op. Met alle gevolgen van dien… Een duurzamere manier om dampvrij te rijden is een mechanische barrière te maken tussen de binnenkant van je vizier en de lucht die zich in je helm bevind. Dat kan op verschillende manieren, maar als wij mogen kiezen, dan gebruiken we een Pinlock-systeem. Het Pinlock systeem dat we de jongste jaren gebruiken is niet alleen veel gemakkelijker te plaatsen dan de meeste andere systemen, maar is bovendien ook onderhoudsvriendelijk. Het dubbele vizier zit namelijk tussen twee speciale pinnetjes geklemd en kan gemakkelijk verwijderd worden. Daardoor kan zowel het originele vizier als het Pinlock inzetvizier perfect gereinigd worden. Voor wie regelmatig een snotvalling heeft en daarmee op de motor rijdt geen onbelangrijk gegeven… Bij heel wat helmen word het Pinlock-systeem standaard bijgeleverd. De bevestigingen zijn dan reeds in het vizier aangebracht, dus dien je enkel het voorzetvizier op zijn plaats te brengen. Koop je echter een gekleurd vizier voor je helm –of een helm waar het Pinlock-systeem niet wordt bijgeleverd- dan is er nog geen man over boord. Het Pinlock systeem is verkrijgbaar voor heel wat helmenmerken en types en als er geen specifiek pakketje voor jouw helm ontwikkeld is, dan kan je altijd nog je toevlucht nemen tot het universele pakket. Wij gingen onlangs aan de slag met onze Suomy helm en een Pinlock-systeem met de bedoeling om die twee met elkaar te verenigen. Om de montage te realiseren hadden we enkel een licht accuboormachientje nodig. Het juiste boortje om de gaatjes in het vizier te maken wordt namelijk door Pinlock bijgeleverd. Met de Nederlandstalige handleiding en onderhoudsinstructies bij de hand is het monteren van dit systeem een fluitje van een cent. Volg je de instructies nauwgezet op, dan heb je voor je het weet de juiste plaats van de gaatjes gelokaliseerd, de gaatjes geboord en de pinnetjes op hun plaats gebracht. Daarna rest je alleen nog je vizier aan de binnenkant proper te maken, het Pinock vizier op zijn plaats te zetten en de beschermfolie ervan te verwijderen. Meer is er echt niet aan; je moet dus écht geen twee rechterhanden hebben om dit klusje binnen het kwartier te klaren. Denk je dat je ondanks alles deze operatie niet tot een goed einde kunt brengen dan kan je nog steeds je dealer vragen of hij het even voor jou wil monteren. Het Pinlock systeem kost weliswaar slechts +/-26 euro in de handel, maar sommige dealers voeren de service aan hun klanten zo hoog in het vaandel dat ze op een rustig moment wel even dit varkentje voor jou willen wassen…