Testverslag Nolan N43 Air 2009

Share

Ook in de wereld van de motorhelmen staat de ontwikkeling nooit stil. Op het motorsalon van Brussel ontdekten we onder andere een nieuwe helm bij Nolan die er ronduit veelbelovend uitzag. De week na het salon gingen we reeds met een exemplaar aan het werk. De weersomstandigheden konden daarbij in theorie alvast geen hindernis vormen, want tenslotte belooft Nolan onomwonden dat deze valhelm het in alle vier de jaargetijden uitstekend moet doen.

Op gebied van ventilatie zal je inderdaad van de Nolan N43 Air geen klagen hebben. Een heel volwassen ventilatiesysteem is namelijk ingebouwd, waarbij de opmerkelijk grote ventilatieoppervlakten bovenaan de helmschaal afsluitbaar zijn tegen weer en wind door eenvoudigweg een schijfknop te bedienen. Via een tweede schuifknop sluit of open je bovendien nog een extra ventilatiekanaal dat net voor die geperforeerde oppervlakten zijn lucht betrekt. De afvoer van de warme lucht geschiedt door twee echt wel massief ogende luchtuitlaten die achter in de helmschaal verwerkt zitten. Modulair, dat is wel het minste dat je de NR43 Air kunt noemen. In de hieronder afgebeelde collage vind je niet een verzameling van helmen maar wel het aantal combinatiemogelijkheden dat je geboden wordt indien je één exemplaar van deze nieuwe Nolan aanschaft. Geef toe, wie daar niet genoeg aan heeft, moet waarschijnlijk niet alleen een andere helm kopen maar wellicht ook een ander brein voor zijn hoofd. Dat sommige van die helmconfiguraties beter dan anderen bij een bepaald soort voertuig of rijstijl passen wat betreft hun eigenschappen laat zich raden. Op een voertuig dat sneller rijdt dan 90 kilometer per uur maak je bijvoorbeeld maar beter gebruik van het grote opklapbare vizier. De met één beweging van een hefboompje neerklapbare zonneklep is namelijk net te kort om de rijwind bij die snelheden uit je ogen te houden.
Dat grote opklapbare vizier is in tegenstelling tot die van de traditionele systeemhelmen heel licht wat betreft gewicht. Ermee open rijden geeft de nekspieren en gewrichten nauwelijks een hogere belasting en dat is natuurlijk erg mooi meegenomen. Eveneens opmerkelijk is dat dit vizier zich zonder gereedschappen laat monteren en demonteren en kan vervangen worden door een stijlvolle zonneklep. De kinbeugel is ook al in een wip te monteren of te verwijderen en is zo sterk uitgevoerd dat deze N43 Air als full face helm gekeurd kon worden. Je "façade" is met andere woorden - als het kinstuk op zijn plaats zit natuurlijk - even goed beschermd als met een integraalhelm. Met kinstuk en groot vizier weegt deze Nolan ongeveer 1.500 gram. Een aanvaardbaar gewicht gezien het gebodene. Extra aangenaam is de enorm grote kijkopening die zelfs met het kinstuk op zijn plaats nog steeds 120 millimeter hoog is. In de breedte heb je een gezichtsveld van +/- 180 graden, dus daarmee heb je zeker genoeg om letterlijk iedereen in het oog te houden. Een enorm voordeel in druk (stads)verkeer dat een veilig gevoel verschaft, zelfs aan diegenen die een beetje claustrofobisch zijn aangelegd.
Mooi en handig zijn is één ding; gemakkelijk netjes te houden, is heel wat anders. De Nolan N43 Air is ook op dat vlak bij de tijd; de "Clima Comfort" voering is verwijderbaar en laat zich gemakkelijk wassen. Bovendien voelt die bekleding ook comfortabel aan onder alle weersomstandigheden. Iets wat we persoonlijk hebben uitgetest door de N43 zowel in koude als meer aangename temperaturen te testen op een ruim scala voertuigen. Daarbij kwam aan het licht dat de aerodynamica van de Nolan beslist in orde is, want de helm vertoonde bij hoge snelheden beslist geen kuren en liet geen overmatig windgeruis door tot de oren van de piloot. Opgemerkt dient te worden dat we de helm reden met kinstuk en groot vizier, en… dat dit vizier heel bereidwillig aandampt indien de buitentemperatuur wat aan de lage kant komt. Normaliter kan dat geen probleem zijn want er is dan een Pinlock systeem voorzien, maar gezien wij met één van de eerste exemplaren aan het testen sloegen, was dat jammer genoeg toen nog niet leverbaar. Nog niet door ons uitgetest maar wel geïntegreerd is de voorziening om een n-com systeem in de N43 Air in te bouwen (n-com is een modulair communicatiesysteem dat in meerdere uitvoeringen bestaat). Het zou ons te ver leiden om alle mogelijkheden hier te bespreken, maar het feit dat de N43 Air is voorbereid op het gebruik ervan geeft aan dat deze helm wel echt heel brede gebruiksgebieden mogelijk maakt. De N43 Air is leverbaar in een mooie waaier van kleuren en natuurlijk zijn vizieren in meerdere uitvoeringen in optie leverbaar, terwijl de te verwisselen onderdelen - zoals binnenvoering etc. - natuurlijk apart kunnen aangekocht worden. De N43 Air heeft een aanbevolen verkoopsprijs vanaf 249,95 euro. Gezien het geheel zowel degelijk draagcomfort, goede aerodynamica, ruim zicht, gekeurde veiligheid en flexibiliteit inzake configuratie aanbiedt, is dat een prijs waarmee best wel te leven valt.