Nolan N103 testverslag

Share

Systeemhelmen; ze zijn vooral populair bij commuters en tourrijders en de reden daarvoor ligt voor de hand; ettelijke politiekorpsen maken van dit type helm gebruik de laatste tijd. Een tweede mogelijkheid is dat die helmen dat publiek aanspreekt dat op zoek is naar meer mogelijkheden, zowel op gebied van comfort als op gebied van communicatie.

De Nolan N103 N-Com is voorzien van een aantal snufjes die je niet meteen op elke helm tegenkomt. Zo is er bijvoorbeeld in de helm een speciaal compartiment voorzien waarin je een audio systeem kunt inbouwen. Draadloos contact met een mobiele telefoon, een navigatiesysteem of een audioplayer is in optie ook zonder meer mogelijk. In de helmrand is trouwens een aansluiting voorzien voor communicatie met bedrading die kan gekoppeld worden aan een headset die speciaal voor deze helm is ontwikkeld. Deze basisset monteren kost je een klein uurtje werk want er moet heel wat van de bekleding gedemonteerd worden vooraleer je de luidsprekertjes en de micro op zijn plaats hebt gebracht. De aansluit mogelijkheden van het systeem dat je wilt combineren met je helm vooraf bekijken is een aanrader; niet alle apparaten zijn van meteen van de passende stekkers voorzien.
Nog een snufje dat beslist zijn aanhangers vindt is het aparte zonnevizier dat achter het standaard vizier kan neergelaten worden. Dat gebeurt in een wip en accuraat want de bediening bevindt zich aan de buitenkant van de helm en is zelfs met dikke handschoenen aan onder het rijden bedienbaar. In de praktijk bewijst deze inrichting zijn nut; denk maar aan die dagen waarop je zowel zon als regen tegenkomt, je kan zowel van de kwaliteiten van een helder vizier genieten als van de "zonnebril" die je altijd bij de hand hebt.
Dat al die snufjes ook een invloed hebben op het gewicht van de helm laat zich raden. De N103 N-Com weegt ongeveer 1.750 gram en dat is niet niks voor een motorhelm. De constructie, die een opklapbaar kinstuk bezit, is echter degelijk doordacht ontworpen en uitgevoerd. Zo kan je het kinstuk enkel met twee handen openmaken wat ervoor zorgt dat je niet in de verleiding komt om met het kinstuk omhoog te gaan rijden. Iets wat je maar beter niet doet als je nek je lief is want met een opgeklapt kinstuk is de helm te topzwaar om geen extra belasting op de nekspieren en gewrichten uit te oefenen. Doe je dat toch dan moet je stoppen om het kinstuk te sluiten; met één hand lukt je dat niet omdat de helm voorover kantelt. Het vizier van de Nolan N103 N-Com is voorzien van een Pinlock vizier waardoor het aandampen ervan onmogelijk is. Het uitneembare en wasbare interieur voelt comfortabel aan en echt luidruchtig kan je de Nolan niet noemen. De ventilatie is efficiënt en de regelknoppen ervan laten zich gemakkelijk bedienen. Van de snelsluiting van de kinriem kan hetzelfde gezegd worden. Esthetisch mag het geheel er verder beslist zijn; de vormgeving is geslaagd en eigentijds en zal de eerstkomende jaren zeker niet als voorbijgestreefd ervaren worden.
De Nolan N103 N-Com koop je vanaf 329,95 euro. Voor de basis communicatieset moet je 64,95 euro neertellen terwijl de bluetooth kit 214,95 euro kost.