Caberg Sintesi testverslag

Share

Systeemhelmen hebben altijd een beetje een "braaf" imago gehad. Niet verwonderlijk, want op gebied van design heeft men dit segment van het helmenaanbod altijd conservatief gehouden. Met de Sintesi heeft Caberg met dat imago blijkbaar gebroken. De Sintesi-helmen zien er echt wel sportief, eigentijds en elegant uit. En dat zonder blitse kleuren en ingewikkelde designs.

Ook op technologisch vlak heeft Caberg met de Sintesi nieuwe paden ingeslagen. Het scharniersysteem van het kinstuk is zo gemaakt dat dit kinstuk, eenmaal opgeklapt, veel dichter tegen de helmschaal aan komt te zitten. Dat zorgt ervoor dat het zwaartepunt van de helm bij opgeklapt kinstuk centraler ligt en dus comfortabeler aanvoelt voor de gebruiker. Ook aerodynamisch zou het systeem voordelen bieden; de mate waarin het kinstuk de rijwind vangt, zou er drastisch door verlaagd zijn. En ook dat zorgt natuurlijk voor een voelbaar groter comfort. Een niet onaanzienlijk voordeel biedt het systeem ook in verband met gebruiksgemak. Het kinstuk is in geheel opgeklapte stand vergrendeld en kan dus niet accidenteel dichtvallen. Iets wat bij "gewone" systeemhelmen wel eens wil gebeuren.
De Sintesi is gehomologeerd als jet- en als integraalhelm en kan dus in principe met zowel een opgeklapt als een gesloten vizier gebruikt worden, zonder dat daarbij meteen de veiligheid in het gedrang komt. Desondanks raden we het rijden met opgeklapt kinstuk af en dat niet alleen voor de Sintesi maar voor alle systeemhelmen. Door het kinstuk op te klappen verhoog je namelijk niet alleen het zwaartepunt van de helm gevoelig maar ook de luchtweerstand. Het gevolg daarvan is dat de nekwervels en de nekspieren veel zwaarder worden belast, wat op termijn tot onherstelbare schade aan de nek kan leiden. Een systeemhelm weegt in regel al meer dan een integraalhelm en vormt dus al een zwaardere belasting voor het lichaam als strikt nodig is. Maar dat terzijde. De Sintesi bracht in de maat medium 1.790 gram op onze weegschaal. De buitenschaal is gemaakt uit een thermoplast. De binnenschaal is afgewerkt met een speciale stof welke anti-allergische eigenschappen heeft en transpiratie tegengaat. De voering kan bovendien verwijderd en gewassen worden. Een pluspunt dat voor een verbeterde hygiëne zorgt. Het buitenvizier is niet alleen kraswerend uitgevoerd, maar is ook van een Pinlock-antidampvizier voorzien. Aandampen is dus zo goed als geheel uitgesloten, hetgeen de Sintesi meteen te boek stelt als een helm die in alle weersomstandigheden kan worden gedragen.
Het opklapbare zonnevizier wijst eveneens in die richting. De vorm en de kleur van het vizier is zo dat het als zeer comfortabel wordt ervaren. De bediening vergt echter enige gewenning. De grote schuifknop waarmee het vizier bediend wordt, zit boven in de helmschaal verwerkt en dat is in de praktijk wat betreft hanteerbaarheid echt niet zo voor de hand liggend als men zou kunnen veronderstellen. Het buitenvizier kan zonder gereedschap worden gedemonteerd en is heel goed te bedienen. Onderaan dat vizier is aan elke kant een lipje voorzien, waarmee het kan worden opgelicht. Het vizier wordt met een soort haakje aan de helmschaal vastgemaakt, waardoor het niet automatisch en op het verkeerde moment kan opengaan. Uit de kluiten gewassen dichtingen - die bovenaan voor een soort wenkbrauweffect zorgen – moeten vocht en rijwind buiten houden. De Sintesi voelt, eens je hem op hebt, als een comfortabele integraalhelm aan. De helm steunt aangenaam zowel op het hoofd als op de gezichtsbeenderen en zit dan ook als gegoten. Zelfs bij uitgesproken hoge snelheden zit de Sintesi mooi vast op je hoofd en beweegt nauwelijks in de rijwind. Toch is de opening voor het gelaat met een opgeklapt vizier echt wel groot, je kan zonder moeite een uit de kluiten gewassen camera bedienen zonder de helm te moeten afzetten. Leuk voor wie onderweg graag even stopt om een foto te schieten.
Op gebied van geluidsdemping scoort de Sintesi opmerkelijk goed. De binnenbekleding sluit de geluiden afdoende buiten, terwijl er maar een heel kleine hoeveelheid rijwind in de helm weet door te dringen. Met andere woorden, juist genoeg om de bestuurder letterlijk voldoende ademruimte te geven en van verse lucht te voorzien. En over ventilatie gesproken; de Sintesi heeft zowel in het kinstuk als in de helmschaal een afsluitbare ventilatieopening. Die laten zich zelfs met dikke handschoenen aan gemakkelijk bedienen en zorgen eenmaal geopend voor een goed werkende ventilatie. De kinband wordt met een micrometric snelsluiting gesloten, wat betekent dat de spanning van de kinriem bijregelen snel en eenvoudig kan gebeuren.
Nog een handig detail: je kan in de Sintesi het optionele Just Speak draadloze communicatiesysteem van Carberg monteren. De ruimte daarvoor is achter een afdekplaatje in de helmschaal voorzien, evenals de voorbedrading. Wie een ander communicatiesysteem wenst te gebruiken, kan dat ook. Er is in de helm plaats zat om de benodigde luidsprekers te kunnen monteren zonder het draagcomfort in het gedrang te brengen. En dan de prijzen. De Sintesi draagt als adviesprijs 299 euro. Een vervangvizier kost 48 euro en voor een ander zonnevizier dien je 29 euro op de toonbank te leggen. De vervangvizieren zijn allemaal helder uitgevoerd, voor het zonnevizier heb je de keuze uit een smoke en een zilverkleurige iridium uitvoering. De Sintesi is verkrijgbaar in 5 even kleuren (wit, zilver, metallic zwart, mat zwart en Gun Metal). Er is één gedecoreerde uitvoering en die draagt de naam Shadow. Wat betreft maatvoering moet er al heel wat aan de hand zijn vooraleer deze helm je niet past. De Sintesi is namelijk te koop in de maten XS (53/54) tot en met XXXL (65).