Globespot GPS-Tracker testverslag

Share Kennis is macht, zeker als je mocht geconfronteerd worden met motordiefstal. Als je dan haarfijn kunt aanwijzen waar je motor zich bevindt, is de kans niet onbestaande dat de lange arm der wet je kan helpen bij het terugkrijgen van je eigendom. Maar hoe verwerf je die kennis… helderziendheid kan je namelijk maar moeilijk aanleren naar het schijnt?!
Maar ook nu komt de techniek de mens ter hulp. De makers van de Globespot GPS-Tracker beweren zonder blikken of blozen dat je met de hulp van hun toestel steeds haarfijn weet waar dat toestel zich bevindt. Verberg je de Globespot GPS-Tracker ergens in je motorfiets dan heb je meteen de positie van het geheel te pakken op het moment dat je dat opvraagt. Te mooi om waar te zijn? Wij probeerden het voor jullie uit…
Vooreerst een woordje uitleg over wat de Globespot GPS-Tracker juist is. Fysiek is het een apparaatje met het uitzicht van een met kunststof bekleed veldflesje. Het geheel is plus minus 11 centimeter lang, 50 millimeter breed en 30 millimeter dik. Het weegt 172 gram en is van een schroefdop voorzien. Achter die waterdichte schroefdop zit een aansluiting waarlangs de batterij van de module kan worden opgeladen. Dit kan zowel langs een USB-poort als via het lichtnet met de bijgeleverde kabel. Optioneel is een aansluitsysteem te koop waarmee je de Globespot GPS-Tracker permanent met de batterij van je voertuig kunt verbinden. De autonomie van de Globespot GPS-Tracker op batterij stroom is afhankelijk van de mate waarin hij bewogen wordt. Het apparaat geeft automatisch zijn coördinaten door vanaf het moment dat het bewogen wordt. Drie minuten na de laatste beweging schakelt het apparaat zichzelf uit om automatisch terug tot leven te komen van zodra hij bewogen wordt. Op die manier kan de GPS-Tracker wekenlang standby staan, enkel en alleen gevoed door zijn interne batterij. Gebruik makend van diezelfde stroombron kan het toestel meer dan 15 uur onafgebroken tracken. Kies je om per dag slechts twee locaties te laten doorsturen dan is de batterij voldoende om meerdere maanden de plaats van het toestel, en dus ook die van je motor, door te geven. Hoe de GPS-Tracker gegevens doorgeeft, is niet moeilijk te begrijpen. In het toestel zit een quadband gsm-modem ingebouwd die gebruik maakt van een geïntegreerde SIM-kaart evenals een geavanceerde gps-module. Het toestel stuurt niet op vaste tijdstippen via het gsm-netwerk zijn locatie door, maar doet dat pas als de GPS-Tracker tijdens zijn reis meer dan 30 graden van zijn traject afwijkt. Dit vermijdt het onnodig doorsturen van gegevens en zorgt voor een langere autonomie, terwijl dat het traject dat het toestel aflegt wel haarscherp in beeld wordt gebracht. En dat zowel in Europa als in de Verenigde Staten van Amerika. Kom je op plaatsen waar geen gsm-dekking is, dan slaat het toestel de gegevens tijdelijk op om die op te sturen van zodra er terug verbinding tot stand komt. Het interne geheugen kan 55.000 locaties opslaan, in de praktijk weet je dus zo goed als altijd waar het toestel zich bevindt of bevonden heeft. Het opvragen van de gegevens kan zowel via een computer als langs een ander apparaat dat met het internet is verbonden. Je logt gewoon aan op de website globespot.com waar je kenbaar maakt dat je de locatie van je toestel wenst te zien. Door het feit dat je daarvoor een persoonlijk paswoord voor nodig hebt, kunnen alleen geautoriseerde personen van die dienst gebruik maken.
Mooi is dat daarbij de laatst doorgeseinde locatie wordt aangegeven en indien gewenst het dichtstbijzijnde postadres wordt geafficheerd op een duidelijk afleesbare kaart. Maak je gebruik van de historiek-optie dan kan je het traject volgen dat het toestel heeft afgelegd. Via waypoints onderweg is zelfs de dag en het uur te bepalen waarop het toestel op deze specifieke plaats is geweest en met welk een snelheid het zich toen heeft voortbewogen. Een mooie optie is dat het beeldscherm zowel een kaart als een satellietbeeld kan weergeven en indien gewenst zelfs een combinatie van die twee. Zodoende is de locatie van het toestel altijd haarfijn weer te geven. Via je mobile telefoon kan je ook gegevens opvragen. Je krijgt dan de GPS coördinatie van de laatst geregistreerde locatie doorgestuurd. Dat de GlobeSpot GPS-Tracker een uitstekend hulpmiddel is om de locatie van een voertuig, een ander voorwerp, een mens of dier te bepalen, lijdt geen twijfel. Handig is bovendien dat het toestel na het opladen van de batterij meteen operationeel is en dus geen verdere kennis vereist. Ook het abonnement van de SIM-kaart is voor de duur van één jaar na activering in de prijs van het toestel inbegrepen. De GlobeSpot Roaming SIM-kaart blijft dus gedurende het eerste jaar werkzaam, maar moet daarna terug geactiveerd worden. GlobeSpot heeft daarvoor twee formules: voor 44 euro per jaar kan je maximum 650 keer de locatie van het toestel opvragen. Heb je er 89 euro voor over dan kan je gedurende één jaar onbeperkt van die diensten gebruik maken. De adviesprijs van de GlobeSpot GPS-Tracker M is 359 euro. De optionele verbinding met de batterij van je motor gaat de deur uit voor 49 euro. Toegegeven, da's niet echt spotgoedkoop – de optionele installatiekit welke met de batterij permanent contact maakt lijkt ons zelfs peperduur- maar daartegenover staat dat dit systeem zowel gemakkelijk is in gebruik als doeltreffend werkt. Goed om weten: * De software waarmee het apparaat werkt wordt automatisch door Globespot geüpdate. Aan diverse extra toepassingsmogelijkheden wordt momenteel gewerkt. * De Globespot GPS-Tracker is uitgerust met twee sterke magneten die vooral bevestiging in een wagen gemakkelijk maken. * Door middel van snelbinders bevestig je het apparaat, dat een stevige behuizing heeft, gemakkelijk op je motor. * Het toestel is volledig waterdicht en schokbestendig en kan dus op de meest veeleisende plaatsen ingezet worden. Meer info over de Globespot GPS-Tracker vind je op de website http://www.waypointgps.be/ en http://www.globespot.com