Kappa Light TKB751 tanktas testverslag

Share Kappa heeft een nieuwe lijn in zijn soft luggage afdeling. Die heet de "Light Range" en bestaat uit verschillende modellen tanktassen. Deze met de referentie TKB751 hebben we te gronde uitgeprobeerd, met als doel te constateren of de nieuwe lijn al dan niet te licht wordt bevonden.
Vergeef ons deze flauwe woordspeling, de naam "Light Range" heeft daar natuurlijk niets mee te maken. Waar die wel op slaat, wordt je meteen gewaar als je de tanktassen ter hand neemt. Hun constructie is opmerkelijk licht uitgevoerd, heeft een daarmee overeenkomstig gewicht en laat zich gemakkelijk hanteren. De tanktas met referentie TKB751 is een praktische, universele tas die op verschillende manieren op de motor kan worden vastgemaakt. Er zijn zowel magnetische panden voorzien als riemen waarmee de tas rechtstreeks op de tank kan worden vastgezet.
Middels gespen kan de tas echter ook op een speciaal tankpaneel worden vastgemaakt. Dat tankpaneel is beschikbaar voor een groot aantal motoren, waaronder niet weinig die welke een heel aparte vorm hebben waarop anders een magnetische bevestiging maar moeilijk past. Denk daarbij bijvoorbeeld zowel aan diverse all road motoren (GS, Tenere, Versys, Transalp, V-Strom…) als baanmotoren (Monster, VFR1200…). Die optionele tankpanelen worden middels riemen op de tank bevestigd en zijn zo gevormd dat ze perfect passen. We hebben de proef op de som genomen en er eentje op een Kawasaki Versys gemonteerd en dat tot volledige tevredenheid. De pasvorm was perfect en het voorkomen van de motor werd er in het geheel niet door geschaad. Ook bleek dat er geen enkele beschadiging te bespeuren was aan de motor toen we duizenden kilometers later de zaak weer demonteerden. En ook dat is belangrijk natuurlijk.
De tanktas zelf is gemaakt uit Nylon 840D en Lorica en afgewerkt met reflecterende 3M-panelen. De inhoud is standaard 9 liter en kan indien de daarvoor voorziene rits wordt opengemaakt groeien tot 12 liter. Het centrale compartiment wordt met een rits afgesloten en is geflankeerd door drie zijzakken. De twee laterale zijn zo gemaakt dat ze gemakkelijk kleine spullen kunnen bevatten, terwijl je in het compartiment dat zich vooraan op de tanktas bevindt comfortabel een grote portefeuille, een dito portemonnee of gps kunt opbergen. Door zijn vormvastheid is de TKB751-tanktas ook gerieflijk te gebruiken als ze niet vol bagage zit. Het geheel ziet er door die eigenschap ook altijd goed uit en hangt dus nooit als een dode vogel aan je motor. Om de tanktas naast de motor te kunnen dragen heb je een stevige handgreep ter beschikking, maar je kan natuurlijk ook gebruik maken van de degelijke draagriem waarmee de zaak geleverd wordt. Een goed idee is dat de magnetische panden kunnen opgeborgen worden achter de dubbele bodem van de tanktas. Daardoor krijg je naast de motor een nette draagtas en op de motor (indien ze niet gebruikt dienen te worden) zitten ze op die manier ook nooit in de weg. Bijgeleverd is ook een nette "regenjas" die mooi over de tanktas past. In stortvloeden blijft je bagage dus ook veilig en droog, tenminste als je op tijd de cover over de tanktas zet.
Zowel wat betreft degelijkheid als gebruiksvriendelijkheid zijn we, na ettelijke duizenden kilometers ze gebruikt te hebben, heel goed te spreken over deze tanktas. Ook bleek de magnetische bevestiging sterk genoeg om het geheel met inhoud en al op de motor te houden, zelfs op een naked bike aan hoge snelheden. De veiligheidsriem, welke in de constructie is voorzien om aan het stuur vast te maken, bleek dus in de praktijk overbodig te zijn. Wat moet zo'n handige tanktas nu kosten? Wel, voor deze Kappa-tanktas is een adviesprijs van 70 euro vastgesteld. De optionele tankpanelen gaan - ongeacht het motormodel waarvoor ze ontwikkeld zijn - de deur uit aan 30 euro. Nette prijzen voor degelijke producten waar je jarenlang plezier van hebt…