Yamaha XT660X 2007 testverslag

Share Wilde je vroeger met een monobike of supermotard rijden dan moest je die zelf zien te bouwen. Het resultaat van al die huisvlijt was echter niet altijd om over naar huis te schrijven. De vering van een all-road uit die tijd was namelijk meestal helemaal niet geschikt om hoge bochtensnelheden neer te zetten. Door de montage van het kleinere voorwiel ging bovendien ook de geometrie van de motor de mist in. Tenzij je twee rechterhanden had én je op veringgebied genoeg kennis in huis had begon je dus maar beter niet aan een dergelijk avontuur…

Dat de motormerken met argusogen volgen wat de motorrijder in de straat leuk vindt blijkt nog maar eens uit het feit dat diverse merken nu een supermotard in hun aanbod hebben opgenomen. In het geval van de Yamaha XT660X blijft er je als liefhebber van deze motorstijl op het eerste gezicht niets meer te wensen over. Prachtige zwarte Excel velgen, een reusachtige Brembo schijfrem in het vooronder en een stijlvolle, agressieve look… Yamaha's design- en de ontwikkelingsafdeling lijkt degelijk werk te hebben geleverd. Niet alles is echter goud wat blinkt; alleen een testrit zou ons leren wat het niveau was waarop zowel de motor als het rijwielgedeelte van de XT660X konden acteren.
De motor van de XT660X is de jongste telg van een lang geslacht van Yamaha monocilinders. De opbouw van dit motorblok is eenvoudig maar beproefd. De boring en slag verhouding is 100 x 84 millimeter, de cilinderinhoud bedraagt 660 cc en er is een vierklepskop gemonteerd. De vloeistofgekoelde krachtbron levert zijn maximum koppel van 60 Newtonmeter af bij 5.250 toeren en gooit 750 omwentelingen later 48 pk naar buiten. Via een vijfversnellingsbak wordt die power naar het achterwiel overgebracht. Geheel volgens de hedendaagse verwachtingen krijgt het blok de benodigde benzine toegediend door een elektronisch geregelde brandstofinspuiting.
Het rijwielgedeelte doet al even vertrouwd aan. Een stalen frame, een traditionele telescoopvoorvork van 43 millimeter, een monoshock achtervering en gespaakte wielen. Klassieker kan bijna niet. Vergis je echter niet; de veerwegen zijn lang: 200 millimeter voor en 191 millimeter achter heb je ter beschikking. Remmen doet de XT660X door middel van een zwevende remschijf van 320 millimeter in het vooronder die desgewenst bijgestaan wordt door een 245 millimeter grote broer achter. Die moeten een drooggewicht van 177 kilogram kunnen afstoppen, vermeerderd met de nodige sappen en het gewicht van de berijder(s) en bagage. Met een zadelhoogte van 875 millimeter is de XT660X niet bepaald een lage motor. Eenmaal je gewicht op het zadel rust zakt de motor braaf een eindje door zijn knieën zodat je toch geen familie van Lange Wapper hoeft te zijn om met beide voeten aan de grond te kunnen. Het centraal geplaatste zwaartepunt zorgt er voor dat de motor, ondanks zijn niet onaanzienlijk drooggewicht, licht aanvoelt en zich ook gemakkelijk laat hanteren. Voeg daarbij de goed uitgekiende zithouding, het voor dit type motor beslist wel comfortabele zadel en je voelt je meteen klaar om met deze Supermotard aan de slag te gaan. Leuk is daarbij dat de eventuele duorijder perfect en comfortabel zit; ook achteraan is het zadel namelijk goed vormgegeven en de voetsteunen zijn op mensenmaat geplaatst.
Het contactslot staat net voor de tellerpartij gemonteerd. Dat klokkenspel is modern vormgegeven en doet een beetje denken aan dat van de jongste FZ1 en FZ6, met dat verschil dat er geen toerenteller is gemonteerd. Of dat jammer is laten we hier in het midden; normaliter heb je op een monocilinder amper nood aan een toerenteller maar wie lange tijd aan hoge snelheden rijdt wil misschien wel weten hoeveel toeren het blok dan draait. Starten doet de XT660X natuurlijk voorbeeldig. Het motorblok dat hem ter beschikking is gesteld is nu eenmaal niet aan zijn proefstuk toe maar is in de loop der jaren steeds maar verder geoptimaliseerd. En dat voel je ook aan de manier waarop de dikke mono draait. Stampen, trillen of schudden is er niet bij, alles verloopt gelikt en gelepeld en de motor pakt alert op van zodra je het gas bedient. Met "slechts" 48 pk ter beschikking verwacht je niet meteen flitsende acceleraties van de XT660X, maar in de praktijk pakt deze motor toch uit met stevige versnellingen. Indien je sportief aan het gas gaat hangen en de versnellingsbak snel en accuraat bedient gaat deze Supermotard er gewillig héél vlot vandoor. De vermogensafgifte is bovendien mooi lineair en de versnellingsbakverhoudingen zijn goed gekozen waardoor je ook schakellui met deze motor aan het verkeer kunt deelnemen. Tijdens het filerijden stoot je echter, indien je laag in toeren rijdt aan een constante snelheid, op een schoonheidsfoutje. Onder dergelijke omstandigheden durft de mono namelijk uit eigen beweging kleine variaties in snelheid produceren. Dramatisch is dat niet maar toch hadden we dat graag anders gezien… Perfect is dan weer de wegligging van de XT660X. We hebben de motor als enorm stabiel ervaren onder alle omstandigheden en waren verrast door het comfort dat de motor ons bood. Wie de veersystemen van deze motor heeft afgesteld weet perfect waar hij mee bezig is, want ook onder hard remmen op de voorrem voldoet de afstelling perfect en duikt de motor ondanks zijn lange veerwegen niet weg onder de remkracht. Ook de geometrie van de motor is zeer goed uitgeknobbeld. Lange of korte bochten maken geen verschil: zo voorspelbaar, gemakkelijk bestuurbaar en dus vertrouwenswekkend gaat de XT660X over de baan dat hij op dat vlak van niets of niemand nog iets moet leren.
Op hetzelfde voortreffelijke niveau presteert de achterrem. Een blokkade van het achterwiel gecontroleerd uitlokken gaat moeiteloos, maar het stilstaan van dat wiel vermijden gaat al even gemakkelijk. Perfect doseerbaar, soepel en krachtig aangrijpend; zo mogen ze er meer maken wat ons betreft. De enorme voorrem weet ook van aanpakken, zij het minder subtiel. Om de voorrem volmaakt te kunnen doseren moet je echt wel veel gevoel in je vingers hebben. Ook dat hadden we graag anders gezien, al was het alleen nog maar om de XT660X beter berijdbaar te maken voor minder ervaren rijders. Remkracht is er echter altijd meer dan voldoende beschikbaar en zoals algemeen geweten is baart oefening kunst...
De afwerking en de uitrusting van de XT660X Supermotard is voorbeeldig. Zo zijn er van de fabriek uit stalen remleidingen gemonteerd en staan er bijvoorbeeld twee stevige handgrepen achter het zadel opgesteld. Deze laatste zijn zowel handig voor de duo als om de motor te manoeuvreren. Bovendien maak je er zo met een riem of een bagagespin een tas aan vast. En dat is maar goed ook want deze keer is er op deze XT voor de verandering geen bagagedrager standaard gemonteerd.
Het gebruiksgebied waarin de XT660X Supermotard succesvol kan ingezet worden is heel breed. Standritjes zijn hem natuurlijk op het lijf geschreven, maar evenzeer staat hij zijn mannetje op de kronkelende, secundaire wegen. Ook de snelwegen moet je met deze mono niet schuwen; kruissnelheden van om en bij de 140 kilometer per uur aanhouden doet de XT660X zonder verpinken en zijn topsnelheid ligt in de buurt van de 170 kilometer per uur. Natuurlijk moet je om deze tempo's aan te kunnen houden over stevige nekspieren beschikken. Boven de 140 kilometer per uur voel je namelijk nadrukkelijk de rijwind op je helm en borst zijn invloed uitoefenen. Wil je dit vermijden dan kan je uit het accessoireaanbod één van de windschermen selecteren. Terwijl je er rondneust zal je er ook een topkoffer, een bagagerek, spoilers, beschermkappen en andere handige ditjes en datjes ontdekken… Samengevat kunnen we stellen dat Yamaha met zijn XT660X Supermotard een motor heeft neergezet die er beslist mag zijn. Zijn spreekwoordelijke betrouwbaarheid, de enorm goede wegligging en het grote gebruikscomfort maken hem tot een motor die meer in zijn mars heeft dan enkel van het ene stoplicht naar het andere knallen. Ondanks die veelzijdigheid oogt de XT660X Supermotard toch heel sportief en kost je geen arm en een been. 6.990 euro moet de 2007 uitvoering kosten. Ben je er snel bij dan tik je misschien nog een 2006 versie op de kop; die gaan momenteel de deur uit voor 1.000 euro minder… Technische gegevens: Motor: Type: Eén viertakt, vierklepskop Koeling: Vloeistof Cilinderinhoud: 660 cc Boring x slag 100 x 84 mm Compressieverhouding: 10:01 Max.vermogen: 48 pk @ 6.000 o.p.m. Max.koppel: 60 Nm @ 5.250 o.p.m. Koppeling: Natte meerplaatse koppeling Versnellingsbak: 5 bak Eindoverbrenging: Ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: Stalen buizenframe Voorvering: Telescoop 43mm, 200 mm veerweg Achtervering: Monoshock, 191 mm veerweg Remmen: Voor enkele schijfrem 320mm met 4 zuiger remklauw, achter 245 mm remschijf met tweezuiger remklauw. Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 160/60 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte 2.175 mm Breedte: 860 mm Hoogte: 1.170 mm Zithoogte: 875 mm Wielbasis: 1.490 mm Drooggewicht: 177 kg Tankinhoud: 15 liter Prijs: 6.990 euro Importeur: www.yamaha.be