Yamaha MT-01 2006 testverslag

Share Yamaha is een merk dat sinds jaar en dag trends probeert te zetten in de motorwereld, onder andere door het uitbrengen van opmerkelijke, gedurfde modellen. Het verhaal van een custom motorblok in een roadster rijwielgedeelte begint bij Yamaha in de jaren '80 toen ze de TR1 lanceerden. Toen dat idee niet meteen echt aansloeg, werden die plannen in de ijskast gestopt en bleven daar gedurende een twintigtal jaren bewaard.

Begin deze eeuw kwam het merk met enkele gedurfde prototypes van deze opmerkelijke combinatie op de proppen en werd ook de Bulldog gelanceerd. Ondanks de uitstekende rijeigenschappen werd ook deze motor niet meteen een verkoopssucces. De motor zag er in vergelijking met de getoonde stijlstudies misschien te braaf uit, moet men bij Yamaha wel gedacht hebben, want begin 2005 stond plots de MT-01 in de toonzalen. En die motor heeft duidelijk een uiterlijk om de gemiddelde motorrijder terstond en spontaan een hele dosis testosteron te doen aanmaken. De MT-01 ziet er heel futuristisch uit. Met zijn woeste uiterlijk en zijn enorm motorblok tracht hij iedereen te imponeren, wat eerlijk gezegd nog aardig lukt ook. Zet de MT-01 temidden van een groep motoren en tien tegen één pikken de meeste mensen hem eruit als hen gevraagd word welke de meest indrukwekkende motorfiets is. Zelfs al weten ze niet meteen dat deze geweldenaar er een cilinderinhoud van 1.670cc op nahoudt en een maximum koppel van 151,1 Newtonmeter koppel aan de grond zet.
De Yamaha MT-01 heeft niet alleen een indrukwekkend uiterlijk. Op het ogenblik dat je hem start eist hij onmiddellijk alle aandacht op van zijn bestuurder. Het grote tweecilinder motorblok komt zo abrupt en nadrukkelijk tot leven dat je even aan niets anders kunt denken dan aan de twee grote emmers die onder jou bewegen, aan de gigantische krukas die daaronder ronddraait, aan de bergen Newtonmeters die er vrijkomen zelfs al draai je heel voorzichtig aan het gas. Het motorblok roert zich met zoveel animo dat je even zou gaan twijfelen of je wel degelijk op een Japanse motorfiets zit. De gehele motorfiets lijkt wel plots tot leven te komen en doet dat in golven die synchroon lopen met de opening die je de gaskleppen gunt. Indrukwekkend…maar misschien niet meteen iedereen zijn slag.
Terwijl er een diep en indrukwekkend geroffel uit de twee uitlaatdempers komt grijpen we de koppeling en zetten de bak in zijn één. Dat gaat niet geluidloos; een duidelijk snappend geluid ontsnapt uit de versnellingsbak waarmee die meteen zijn afkomst verraad; een custom die zichzelf respecteert moet blijkbaar dit geluid maken en deze uit chroom en vlammen ontsnapte tweecilinder komt daar nog steeds ronduit voor uit. Wanneer je nog maar met een klein, sportief streepje gas van de plaats wilt gaan weet je echter meteen dat dit geen showbike is, maar een echte mannetjesputter. Met een ruk zet de MT-01 zich in beweging en gaat ervandoor alsof de duivel hem op de hielen zit. Automatisch schakelden we de bak op naar een hogere versnelling, maar dat bleek geen soelaas te bieden. Met de kracht van een op hol geslagen kudde Brabantse trekpaarden rukte de MT-01 terug aan onze armen, als wou hij kost wat kost uit onze handen ontkomen. En dat deed hij in drie van de vijf versnellingen die de bak rijk is. Echt aangenaam wanneer je er een sprintje wilt uittrekken, maar bepaald niet handig als je je had voorgenomen om het wat rustig aan te doen. Na enkele pogingen kregen we het onder de knie om de MT-01 op een nonchalant drafje te laten vertrekken. Minutieus gas gevend bleek dat perfect te lukken en toen we de toeren in elke versnelling wat hoger lieten oplopen bleek er helemaal geen vuiltje meer aan de lucht. Het koppel, dat in de lage toerentallen zo welwillend je armen uit je schouders wil trekken daalt dan naar "menselijke" waarden en de motor begint zowaar nog mooi rond te draaien ook. De versnellingsbak een beetje meer rust gunnend werden we eindelijk goeie maatjes met de MT-01, al moeten we toegeven dat we zijn teugels steeds goed in de hand hielden. Je weet maar nooit wat er op een onbewaakt moment kan gebeuren met een koppel van 150 Newtonmeter bij 3.750 toeren per minuut onder je derrière...
De MT-01 heeft een topvermogen van "slechts" 90 pk bij 4.750 krukasomwentelingen per minuut, maar toch is deze motor dus in staat om hevige emoties los te maken bij zijn bestuurder. Zelfs al heeft die jaren ervaring en weet die perfect waar de klepel hangt. Wat meteen nog maar eens bewijst dat het de dag van vandaag niet meer de paardenkrachten zijn die in toom gehouden moeten worden, maar wel de Newtonmeters. Iets waar veel motorrijders een verkeerde kijk op hebben maar wat in de praktijk keer op keer bewezen wordt. Wie met weinig ervaring de MT-01 probeert te temmen wensen we dus veel geluk en een leger van engelbewaarders toe.
Een motor die bijna steeds overenthousiast reageert op de allerminste aansporing kan maar beter voorzien zijn van een stevig rijwielgedeelte. Gelukkig voor ons is dat bij de MT-01 weldegelijk het geval. Het speciaal voor de MT-01 ontwikkelde frame bleek oerstevig te zijn en de van de Yamaha sportmotoren overgenomen veercomponenten bleken zelfs in staat om daarbij de zaak perfect op de baan te houden. Met een beetje onderstuur en wat aandrang laat de MT-01 zich gewillig in de bochten leggen, houdt eenmaal op hellingshoek aangekomen zo goed als neutraal zijn lijn aan en zorgt daarmee bij zijn bestuurder voor een veilig, zelfzeker gevoel. Of het om korte of om lange bochten gaat maakt blijkbaar niets uit. Snel opeenvolgende bochten sportief meesteren vraagt wel om wat gewenning, maar dat is niet echt verwonderlijk. Tenslotte is deze motor gezegend met een wielbasis van maar liefst 1.525 millimeter lang en weegt hij droog aan de haak 240 kilogram. En dat zijn waarden die je zelfs met een mooi laag zwaartepunt en een recht stuurtje niet zomaar aan de kant zet. Het voordeel van een lange wielbasis –een goede rechtuitstabiliteit- heeft deze Yamaha dan ook van in de wieg meegekregen. Strak als een trein vervolgt de MT-01 op lange rechte wegen zijn traject en behoeft van zijn bestuurder dan ook geen nadrukkelijke instructies om de weg te vinden. Wat maakt dat je het -ondanks de duidelijk voelbare rijwind- lang kunt uithouden op deze motor. Zelfs al leg je er de zweep op.
Om het gevaarte af te stoppen heeft Yamaha werkelijk wel de grote middelen uit de kast gehaald. Vooraan zijn er twee 320 millimeter grote remschijven gemonteerd die via radiaal geplaatste vierzuigerremklauwen het voorwiel afremmen, kortweg dezelfde reminstallatie als op de R1. De bedieningskracht die deze voorrem vergt is gelukkig niet in verhouding tot het postuur van de motor, maar echt streelzacht kan je de MT-01 nu ook weer niet noemen op dat vlak. Je voelt dat je een stevige brok techniek tot staan wilt brengen wanneer je in de remmen gaat en je bent je er ten allen tijde ervan bewust dat het hier niet om een vederlichte supersport gaat. De 267 millimeter grote remschijf achteraan laat zich met evenredige overtuigingskracht bedienen. De MT-01 laat zich desondanks perfect gedoseerd afstoppen en doet dat met overtuiging. Gelukkig maar; zoniet hadden we het zeker niet kunnen navertellen… Op het gebied van comfort en gebruiksgemak staat de MT-01perfect zijn mannetje. Eens je de brute kracht van het blok hebt weten te beheersen staat niets een goede verstandhouding met deze geweldenaar nog in de weg. Als bestuurder zit je mooi ergonomisch in het zadel en heb je al snel het gevoel dat je dit vat pure dynamiet volledig kunt beheersen. De instelbare vering zorgt voor een goed veercomfort en maakt dat de MT-01 zich perfect laat afstellen voor zowel mono- als duogebruik. De zitplaats voor de duo is –zeker voor dit soort motoren- mooi ruim en de slim opklappende duovoetsteunen staan op een plaats die een sportieve, doch ook comfortabele zithouding toelaat.
Alles op de MT-01 lijkt zowat 20 procent groter dan op een doordeweekse motorfiets, maar dat wil niet zeggen dat de zin voor detail daarmee verloren is gegaan. Integendeel zelfs. Komt de MT-01 op zijn toeschouwers in eerste instantie over als enkel en alleen bestaande uit een enorm motorblok met daaraan vastgemaakt twee wielen; al snel zullen die ontdekken dat er naast die stoere aanblik nog heel wat mooie details te vinden zijn. Het simpel vormgegeven, maar ook meteen rijkelijk afgewerkte dashboard, de bijna geboetseerde vorm van de brandstoftank, de zwarte, trompet-vormige uitlaatdempers, de hypermoderne voorvork en de driedimensionaal uitgevoerde achtervork zijn slechts enkele van die zaken die de MT-01 zijn unieke uitzicht geven. Kort daarna ontdek je wellicht de prachtige koplamp, de mooi vormgegeven en functioneel geplaatste olietank en nog heel wat andere bijzonderheden die je in eerste instantie volledig ontgaan waren, maar die er wel voor zorgen dat de MT-01 er zo goed als puntgaaf bijstaat. Ja, we zijn er zeker van dat veel motorrijders –en ook niet motorrijders- voor het uiterlijk van deze motor zullen vallen…
We durven dan ook te besluiten dat veel kopers van de MT-01 de rijcapaciteiten misschien wel ondergeschikt zullen vinden aan de uitstraling van deze motor. Zeker als ze weten dat er voor de MT-01 een heel arsenaal speciale toebehoren is ontwikkeld. Iets wat op zich natuurlijk perfect mag, maar ook een zeker gevaar met zich meebrengt. De MT-01 eist namelijk een ervaren bestuurder en staat op gedisciplineerd gedrag van zijn eigenaar als het erop aankomt waar en wanneer die er het gas wil op zetten. Kom je bijvoorbeeld net van een custom vandaan of van een lichte motor en wil je het voortaan op deze zware roadster proberen, dan raden we je aan om de motor met heel wat respect te bejegenen. Zoniet is het te verwachten dat je veeleer vroeg dan laat in de problemen komt. Brute schoonheid mag dan wel enorm mooi zijn, ze kan ook verdomd hard bijten. En de MT-01, wel, die heeft wat betreft zijn bijtkracht véél meer van een échte Bulldog weg dan zijn voorganger! Technische gegevens: Motor: Type: Luchtgekoelde 2 cilinder, 4 kleppen per cilinder Koeling: Lucht Boring x slag: 97 x 113 millimeter. Cilinderinhoud: 1.670 cc. Compressieverhouding: 8.36:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. Max. vermogen: 90 pk @ 4.750 o.p.m. Max. koppel: 151,1 Nm @ 3.750 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 5 verhoudingen. Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen ruggengraatframe Voorvering: upside-down voorvork Achtervering: monoshock Remmen voor: dubbele 320 mm remschijf met radiale vierzuigerremklauwen Achterrem: enkele 267 mm remschijf met tweezuigerremklauw Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 190/50 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: mm. Breedte: 2.185 mm. Hoogte: 1.160 mm. Wielbasis: 790 mm. Grondspeling: 140 mm. Zithoogte: 825 mm. Tankinhoud: n.b. Drooggewicht: 240 Kg. Invoerder: www.yamaha.be