Triumph Bonneville 2009 duurtest (deel 7)

Share Of er veel verschil zit tussen de New Bonneville en de Bonneville's die met het 19 duims voorwiel uitgerust de baan op gaan. 't Is een vraag waarmee men ons van bij het begin van deze duurtest als het ware achtervolgt. Het zou niet eerlijk zijn van ons om daarop geen uitgebreid antwoord te geven nu de conclusie van de duurtest een feit is; tenslotte zijn wij de gelukzakken die de laatste maanden wanneer we er ook maar zin in hadden met de New Bonneville de baan op konden… De technische verschillen tussen de New Bonneville en zijn voorgangers zijn niet zo groot als men wel eens zou kunnen denken. Waar de oudere modellen van de Bonny een 19 duims voorwiel voerden met daarop een 10/90 voorband staat de New Bonneville op een gegoten 17 duims voorwiel dat geschoeid is met een 100/70 voorband. Het voorwiel is dus niet alleen kleiner wat betreft velgmaat maar de band zelf is ook beduidend lager uitgevoerd.

De balhoofdhoek en de naloop verschillen ook. De naloop van die Bonnevilles die met een 19 duims voorwiel door het leven gaan is met 110 millimeter 4 millimeter groter dan die van de New Bonneville. De balhoofdhoek van de New Bonneville is echter met 27 graden één graad steiler dan die van de voorgaande modellen. Samen met de kleinere doormeter van de voorband zorgt dat voor sneller stuurwerk en een daaruit voortvloeiende grotere hanteerbaarheid. Dat wordt nog versterkt door de lagere zithoogte; die bedroeg 775 millimeter maar is op de New Bonneville teruggebracht naar 751 millimeter waardoor het zwaartepunt van de combinatie motor en piloot gevoelig lager komt te liggen. Deze verschillen bestaan niet alleen op papier; in de praktijk zorgen ze overduidelijk voor een geheel ander stuurgedrag. Terwijl het sturen op een Bonneville met 19 duims voorwiel altijd wel aan het rijden op een klassieker deed denken is dat gevoel - op gebied van sturen - op de New Bonneville volledig verdwenen. Door de aanpassingen is het stuurgedrag van de New Bonneville gelijk gebracht met die van de geheel nieuwe motoren van deze tijd; Triumph heeft met de New Bonneville met andere woorden een motor op de markt gebracht die wat rijgevoel perfect in het begin van de 21ste eeuw te situeren is. Toch heeft de New Bonneville nog steeds dat typische dat elke Bonny siert; een stijlvol voorkomen gecombineerd met een karakter dat volledig uniek is in de motorwereld.
Wat de remmen betreft heeft Triumph ervoor gekozen om een andere hoofdremcilinder te monteren. Die oogt niet alleen moderner maar verleent de New Bonny ook een pittiger voorrem die gemakkelijker aan te voelen is dan voorheen en dus ook beter doseerbaar is. En dat is natuurlijk nooit weg op een motor die niet meteen snel lijkt maar dat wel degelijk is. 865 cc, 68 pk en 5 versnellingen; op papier lijkt dat misschien allemaal niet veel maar als je aan de New Bonneville zijn gas draait zal je er zeker niet op in slaap vallen… Maandenlang hebben we met de nieuwe Triumph Bonneville opgetrokken. Onze bedoeling was niet alleen uit eerste hand te weten komen hoe deze motor zich in de meest uiteenlopende situaties zou gedragen maar ook ontdekken hoe het publiek - zowel motorrijders als volslagen leken - zou reageren op de neo-klassieker die deze Triumph tenslotte toch is. Zou hij compleet uit de toon vallen naast al dat sprankelend modern tuig dat de dag van vandaag over de banen raast? Niemand kon het ons voorspellen en dat was natuurlijk één van de meest aantrekkelijke aspecten van deze opdracht.
Het gerucht dat Triumph met deze versie van de Bonneville de sfeer van de jaren '70/'80 wenste te evoceren mag dan misschien niet wijd verspreid zijn geworden, in de praktijk zijn ze daar wonderwel in geslaagd. Niet weinig motorrijders die in die tijd al in het zadel zaten betrapten we erop om met heimwee in hun ogen naar de Bonneville te staan loeren. Ze moesten eens weten hoe knap deze motor reed, dachten we dan meer dan eens, en prezen ons gelukkig dat Triumph aan dit project zijn steun had willen verlenen. We hadden anders nooit kunnen ondervinden hoe goedlachs de Bonny in het dagelijkse leven staat, hoe veelzijdig zijn talenten zijn, hoe onthaastend zijn karakter wel is… terwijl de twin nooit onze aansporingen negeerde als we hem de vrije teugel boden. En dat tegen een prikje, want wat betreft onderhoud en verbruik moet de Bonny van niet veel motoren nog lessen krijgen in zuinigheid, zoveel is zeker. Met een brandstofverbruik dat onder gelijk welke omstandigheden nooit hoger opliep dan een schamele 5,65 liter per 100 kilometer kunnen we echt geen andere conclusies trekken…
Niet meteen spotgoedkoop maar wel goed bedacht en zeer degelijk uitgevoerd waren de accessoires waarmee we de Bonneville hebben uitgerust. En dat betekent op middellange en lange termijn een goede zaak doen terwijl je vanaf het eerste moment dat je er gebruik van maakt er plezier aan beleeft. Bovendien kregen we ook heel wat complimentjes over het uiterlijk van onze aangeklede Bonneville. Zowel in zijn roadster look als in zijn toerplunje bleek hij in goede aarde te vallen bij het gros van de mensen die hij tegenkwam. En dat waren niet altijd motorrijders natuurlijk. Het was trouwens ronduit opvallend hoeveel niet-motorrijders meteen voor zijn charmes vielen. Zijn aangename, mannelijke voorkomen dat goddank gespeend bleef van het gehekelde haantje-de-voorste imago is daar zeker de oorzaak van. Het grote publiek - man en vrouw - ervaart daardoor dat er van hem geen dreiging uitgaat maar veeleer een sympathieke zelfzekerheid die iedereen - jong én oud - wel aanspreekt. Het mooie is bovendien dat zowat iedereen met deze motor kan (leren) rijden. Hij is dus niet de typische natte droom die voor velen om diverse redenen altijd onbereikbaar zal blijven. De Bonny is namelijk op alle vlakken zeer goed hanteerbaar en vergevingsgezind. Een beginnende motorrijder zal er een goedgemutste, joviale partner in vinden om de stiel te leren en eenmaal de rijervaring zich heeft opgestapeld zal deze motor zich manifesteren als een trouwe vriend die heel veelzijdig uit de hoek weet te komen.
Maar 't is niet omdat deze motor in verhouding tot zijn cilinderinhoud een enorme hanteerbaarheid tentoon spreidt dat hij de eigenschappen van een volwassen en gedegen motor moet missen. Deze Triumph koop je ook niet voor slechts een korte periode van je leven; deze karakterfiets heeft het in zich om echt een groot deel van je motorcarrière tot volle tevredenheid de dienst uit te maken. Demoderen kan hij niet daar zowel zijn inborst als zijn uiterlijk altijd klassieke waarden zullen blijven vormen. Gedurende de gehele periode dat we de Bonneville in test hadden, is er niets, maar dan ook niets, aan stuk gegaan, noch zijn er mankementen opgetreden. Binnen- of buiten slapen maakte hem niets uit, starten deed hij steeds vanaf de eerste poging, zelfs al vergaten we met de regelmaat van de klok de toerentalverhoging te gebruiken. Ook bloedwarm gereden startte de twin altijd van bij de eerste druk op de knop. Voor wie nog met de eigenschappen van de antieke Triumphs in zijn hoofd zit, willen we ter volledigheid melden dat er nooit ergens olie lekte, ook al hadden we voor de zoveelste keer de Bonny laten bewijzen dat hij zijn sportieve naam niet gestolen had.
Het lijkt er sterk op dat Triumph de Bonneville de komende decennia in zijn aanbod zal houden. De evolutie van het model gaat traag en volgt de normen die aan moderne motoren gesteld worden op de voet zonder dat er compromissen wat betreft uiterlijk en beleving worden gesloten. Niettemin worden de modernste productietechnieken gebruikt waardoor een technisch hoogstaand geheel ontstaat. De New Bonneville zoals wij hem reden is verkrijgbaar in de kleuren Fusion White en Jet Black en dat voor een prijs van 8.190 euro. 't Is een prijs die niet meteen aan de lage kant lijkt maar als men alle eigenschappen van de New Bonneville op een rijtje zet, en niet vergeet dat het hier om een 865 cc grote tweecilinder gaat, zal men met zekerheid concluderen dat er geen euro te veel voor wordt gevraagd. En als je er al eentje tweedehands vindt, dan weet je meteen dat het met de ontwaarding van de Bonny ook wel goed zit. Iets wat je dezer dagen maar van weinig zaken, laat staan motoren, kunt zeggen…
Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7