Triumph Bonneville 2009 duurtest (deel 2)

Share De eerste honderden kilometers zitten erop. Door het groot aantal motoren dat getest dient te worden was het rijden ervan geen vanzelfsprekende zaak. Elke man kan slechts met één motor tegelijkertijd rijden en jammer genoeg is er voor iedereen maar 24 uren in een etmaal.
Toch hebben we tijdens die aanloop naar de eerste onderhoudsbeurt al heel wat interessante informatie vergaard over de Bonny. Tijdens de "reglementair" gereden inrijperiode - maximum driekwart gas en veel schakelen - kregen we bijvoorbeeld na een rit van 239 kilometer over gevarieerd parcours slechts 12,9 liter in de brandstoftank. Het gemiddelde verbruik tijdens deze rit laat zich dus becijferen als 5,39 liter op 100 kilometer. Bepaald niet slecht voor een 865 cc grote tweecilinder die nog niet volledig ingereden is!
Het blok begint nu "los" te komen; het verschil is duidelijk voelbaar, de twin loopt nu nog soepeler dan voorheen en wil steeds sneller op toeren komen. Ook de bak is zijn pubertijd aan het ontgroeien, het ietwat hakerige gevoel dat hij eerst liet registreren, wordt met de dag minder. Dat alles zorgt ervoor dat er steeds snediger met de Bonneville gereden wordt; de wegligging en de remmen van de nieuwe Bonny laten dat niet alleen zonder meer toe, ze vragen er gewoon om… Door de 2009 Bonneville op 17 duims velgen te zetten en daarmee verbonden bandenmaten te monteren, heeft de Bonneville een reuzenstap gemaakt wat betreft stuurgedrag. Ademt de look van de motor volgens de fabrikant de sfeer van de jaren '80 uit, het stuurgedrag is identiek aan dat van een hedendaagse naked bike. Meer zelfs, door de relatief smalle bandmaten en de slanke bouw van de motor is de Bonny een motor die zo snel stuurt dat menige "moderne" motorfiets er een lastige klant zal aan hebben op bochtige banen. Daarbij steekt de uitwendige wel niet regelbare, maar overigens perfect afgestelde 41 millimeter dikke voorvork een stevig handje toe terwijl de stereovering achteraan geen roet in het eten komt gooien. De dempers staan wat betreft veervoorspanning op onze testmotor in de laagste stand en voldoen prima voor sologebruik. Een iets zachtere ingaande demping zou het comfort nog kunnen verhogen, maar al bij al hebben we echt geen klagen van de klassiek ogende schokdempers.
Bij het eerste onderhoud kregen we ook het onderhoudsschema in handen. Niet onbelangrijk want werd de onderhoudskost vroeger veeleer als een bijkomstigheid beschouwd, dan ligt dat momenteel bij prijsbewuste motorrijders wel heel anders. Bovendien loopt het aantal benodigde werkuren om het onderhoud te plegen en de door de fabrikant aangegeven onderhoudswerken van merk tot merk en soms ook van model tot model ver uiteen. Bij de Bonneville is er sprake van 5 types servicebeurten. De eerste beurt vindt plaats na 800 kilometer of na 1 maand gebruik van de motorfiets. De motorolie en de oliefilter worden daarbij vervangen. Verder worden een groot aantal punten overlopen en gecontroleerd op hun juiste afstelling en werking. In totaal is men daar ongeveer 30 minuten zoet mee. Na 1 jaar gebruik van de motor of 10.000 kilometer (wat eerst bereikt wordt) vind de servicebeurt van het A-type plaats. De motorolie en de oliefilter worden weerom vervangen, de gasschuiven worden gesynchroniseerd, de ontstekingskaarsen worden nagezien en een hele waslijst van aandachtspunten wordt geïnspecteerd. Indien er geen slijtdelen dienen vervangen te worden (banden, remblokken, tandwielen en ketting, etc.), neemt deze onderhoudsbeurt gemiddeld 45 minuten in beslag. Heeft de motor 20.000 kilometer gelopen of is hij twee jaar in dienst (wat eerst bereikt wordt) dan krijgt de Bonneville zijn eerste B-servicebeurt te verwerken. In de wandelgangen wordt die "het grote onderhoud" genoemd. Iets wat waarschijnlijk zijn oorsprong vindt in het feit dat bij die onderhoudsbeurt de klepspeling opgemeten en indien nodig bijgesteld wordt. Ook wordt het luchtfilterelement vernieuwd, worden de ontstekingskaarsen vervangen, dienen zowel de wiellagers gesmeerd te worden als de balhoofdlagers en wordt de remvloeistof vervangen. Natuurlijk besteedt men ook bij deze onderhoudsbeurt ruim de tijd aan het nalopen van een groot aantal aandachtspunten. Indien er geen slijtdelen dienen vervangen te worden (banden, remblokken, tandwielen en ketting, etc.) neemt deze onderhoudsbeurt om en bij de 3 werkuren in beslag. Bij 30.000 kilometer of na 3 jaar dienst wordt terug een onderhoudsbeurt uitgevoerd die in grote lijnen identiek is aan de A-servicebeurt. Bij 40.000 kilometer of na 4 jaar dienst ondergaat de Bonny een onderhoudsbeurt die op enkele kleine details na overeenkomt met de B-servicebeurt. Afgaande op deze gegevens en op de technische specificaties van deze roadster kan men verwachten dat de onderhoudskosten beslist binnen de perken blijven. Daardoor hou je gemakkelijker een budget over om je Triumph via het monteren van accessoires verder aan te passen aan je eigen wensen.
Met - onder andere - het oog op de nakende Triumph Consumentendag op Francorchamps op 18 en 19 april werd onze duurtest ook daadwerkelijk verwend met een aantal knap ontwikkelde toebehoren. Een sportzadel geeft de Bonny een snellere look; een vliegenscherm moet voor betere windbescherming zorgen; een tankriem beschermt de lak van de tank tegen agressieve ritssluitingen en dergelijke terwijl een zwart uitgevoerde aluminium opslagtank voor de remvloeistof op het stuur voor de verfijnde noot gaat zorgen die de ook de rest van de motor van huis uit begeleidt. De op de stuureinden gemonteerde spiegels zien er bovendien niet alleen heel gaaf uit; ze bieden een excellent zicht op wat er zich achter de motor afspeelt. En dat laatste alleen al is een niet alledaags gegeven bij achteruitkijkspiegels, laat staan als het om accessoireonderdelen gaat… Bovenstaande afbeelding geeft je een idee hoe de Bonny er - op enkele details als het uitlaatsysteem na - momenteel uitziet. Hoe hij rijdt kan je zelf ontdekken; onze duurtestmotor zal op de happening op Francorchamps ingezet worden door de importeur; kan je er meteen je eigen oordeel over vellen! Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7