Triumph Bonneville 2009 duurtest (deel 1)

Share Het overkomt iedereen meer dan eens; je ziet een foto van iets of iemand en je voelt meteen een soort verbondenheid. Voor een groot deel van de mensheid vindt dat gevoel overwegend zijn oorsprong net onder de navelstreek, maar wat wij voelden toen we de eerste beelden van de 2009 uitvoering van de Bonneville zagen, had daarmee helemaal niets te maken. De onversneden seventies styling van die motor; eerlijk gezegd, dat deed het hem, niets meer maar ook niets minder…

Triumph kondigde bovendien aan dat diverse ingrepen in het rijwielgedeelte ervoor moeten zorgen dat deze motor meer dan ooit door iedereen - kleine mensen niet uitgezonderd! - gemakkelijk te hanteren zou zijn. Het stuurgedrag zou bovendien alerter en sportiever moeten aanvoelen. Ook het besef van beheersing van het geheel zou versterkt moeten worden door onder andere de montage van een 17 duims voorwiel. Hadden wij even geluk zeg dat de redactie van motornet van meet af aan de keuze heeft gemaakt niet voor zichzelf maar wel voor zijn lezers te schrijven. Een breed publiek dan nog wel dat niet gehinderd wordt door zowel vooroordelen als specifieke voorkeuren betreffende motorrijden. Met een duurtest van de Bonneville, die volgens Triumph een gedoodverfde favoriet is als het om gemakkelijk te berijden motoren gaat, laten we dus dit gedachtegoed zeker niet in de steek, zelfs al moeten we bekennen dat we voor de Bonny altijd al een warm plekje in onze garage hebben vrijgehouden… Ja, eens een mens geluk heeft, durft dat soms een tijdje blijven duren. De kunst is om die eerste scheut geluk binnen te halen, maar dat even geheel ter zijde. We kregen niet alleen van Triumph een spiksplinternieuwe Bonneville ter beschikking voor dit project, maar bovendien bleek dat ook nog eentje in zwarte uitvoering te zijn. En net in deze kleurenstelling had de Bonny op ons indruk gemaakt, zowel op de foto als in levende lijve op het Brusselse motorsalon. De zevenspaaks aluminium gietwielen, deels zwart gepoederlakt en deels prachtig gepolijst, geven de motor een héél chique uiterlijk. De speciale ventielen maken het op druk houden van de banden niet alleen tot een fluitje van een cent, ze passen perfect in de gelikte look die de Bonny eigen is. De gave lijnen van de tank en de zijdeksels worden namelijk niet verstoord door de eenvoudige, vlakke logo's die er een plaatsje hebben gevonden. De uitlaatdempers, die veel verwachtschap laten vermoeden met die van de Thruxton, geven de Bonny dan weer een sportieve toon mee die duidelijk naar de jaren '70 verwijst.
De gevoelig lagere zadelhoogte en het stuur dat dichter bij de bestuurder uitmondt, zijn de eerste veranderingen die ons opvielen toen we bij de splinternieuwe Bonneville aan boord gingen. Starten resulteerde in op een zachte, heel geciviliseerde toon aangesproken te worden door de staande twin. Met slechts een twintigtal kilometer op de teller konden we aan de inrijperiode van onze zwarte Bonny beginnen. Die zal klaarblijkelijk gekenmerkt worden door zowel een nadrukkelijk gevoel van onthaasting als door een nog wat hakerig aanvoelende versnellingsbak. Die schakelt wel correct en trefzeker, maar vereist net dat beetje meer bedieningskracht om van de ene verhouding in de andere over te gaan. Niets alarmerend, integendeel zelfs, want elke nagelnieuwe Triumph heeft nu eenmaal dat karaktertrekje in huis. Lente, ideaal motorweer en een Bonny die van meet af aan zowel gewillig is als therapeutisch te werk gaat; je kan het minder treffen in dit leven. De motor bezorgt ons geen enkele drang om steeds hard te gaan rijden maar regelt automatisch dat we een vlot maar sociaal verantwoord tempo aanhouden. Secundaire, slingerende stuurwegen blijken onder zijn invloed zelfs een aangename omgeving te vormen bij snelheden die niet hoger liggen dan 100 kilometer per uur. En dat terwijl de Bonny van meet af aan zowel een wel erg vlot stuurgedrag als een eerlijke wegligging laat noteren. Voeg daarbij de nieuwe voorremconfiguratie die zowel heel progressief als efficiënt remmen moeiteloos toestaat en je begrijpt meteen waarom de uren ons vanachter de computer soms wel dagen leken…
In de volgende artikels uit deze reeks gaan we dieper ingaan op de verschillende facetten van het rijden met de nieuwe Bonneville. Zowel accessoires als de kosten om de Triumph op de baan te houden zullen daarbij aan bod komen. Binnenkort heeft deze motor voor de lezers van motornet dus nog maar weinig geheimen meer. En wij, we offeren er ons ten bate van de lezer geheel voor op… ;-D Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7