Triumph Speedmaster 2011 testverslag

Share Groot-Brittannië staat te boek als – ondermeer - een land waar zowel het verre als het nabije verleden nooit ver weg is. Niettemin heeft men er evenzeer oog voor de moderne tijd. Deze typische mix van heden en verleden is ook sommige modellen van Triumph Motorcycles aan te zien. Een goed voorbeeld daarvan is de Triumph Speedmaster.

Triumph noemt de Speedmaster een hot rod zonder franje. Als je de motor bekijkt, zal je die beoordeling in eerste instantie niet echt kunnen beamen. Er is namelijk nogal kwistig met chroom, gepolijst aluminium en blinkend kunststof omgesprongen. De laklaag - dieprood in ons geval - doet ook al rijk aan en ook de lijnen van de motor zijn echt niet van de nodige zwier verstoken. Niettemin straalt de motor, naar huidige cruisernormen, een zekere gereserveerdheid uit. Dikdoenerij is er bij hem niet bij en misschien doelt men juist wel daar op met dat "hot rod zonder franje".
Naar cruisernormen is ook de cilinderinhoud van de Speedmaster veeleer bescheiden. De compact ogende staande tweecilinder heeft een cilinderinhoud van 865 cc. De motor kan 61 pk bij 6.800 toeren opwekken en produceert al bij een regime van 3.300 omwentelingen per minuut zijn maximaal koppel van 72 Newtonmeter. Een vijfbak en een natte meerplaatse koppeling komen er aan te pas om de ketting die de eindoverbrenging vormt aan te drijven.
Oogt de Speedmaster slanker en compacter dan de meeste cruisers, in de praktijk is het wel een volwassen, zelfs lange motor. Van kop tot staart meet de Speedmaster 2.367 millimeter en heeft hij een wielbasis van 1.606 millimeter. Het stuur is 825 millimeter breed. In de tank gaat 19,3 liter benzine en rijklaar brengt de Speedmaster exact 250 kilogram op de weegschaal. Geheel zoals het op een cruiser hoort, is de zithouding laag. 690 millimeter om precies te zijn, wat maakt dat iedereen gemakkelijk met de voeten bij de grond kan eenmaal op deze Triumph gezeten.
Fysiek sterk moet je ook al niet zijn om met deze motor te rijden. Het mooi centraal en laag geplaatste zwaartepunt maakt dat de motor zich ondanks zijn gewicht en omvang gemakkelijk laat manoeuvreren en besturen. De voetsteunen staan bovendien niet extreem ver naar voor opgesteld, waardoor ook mensen met niet echt lange benen geen moeite ondervinden om de voeten op de steunen te houden. Enkel als de snelheid erg hoog oploopt, loopt de winddruk op de schoenzolen soms zo hoog op dat het contact met de voetsteunen als onzeker kan worden ervaren. Maar dan is er al lang van cruisen geen sprake meer… Het rechte stuur staat relatief hoog geplaatst tegenover de zitbank. Desondanks is de rijhouding goed te noemen voor een cruiser. De vorm van het zadel gaat ook al niet tegen dat je met een rechte rug rijdt, waardoor je in een ergonomisch verantwoorde houding op de motor zit. Niet onbelangrijk, want langdurig met een ronde rug rijden is niet echt aan te raden wil men lang en gelukkig leven.
Zit de bestuurder beslist niet oncomfortabel op de Speedmaster, de duo wordt minder verwend. Het kleine kussentje dat de duorijder ter beschikking staat is nauwelijks de naam van een zadel waardig en zal bij lange ritten dan ook gaan opspelen. Gelukkig staan de voetsteunen op een goed uitgekiende plaats en is het lichaam van de bestuurder vlakbij om zich aan vast te houden. Daarbij komt dat de veersystemen hard hun best doen om de rit zo comfortabel mogelijk te maken. De schuin gemonteerde stereo dempers slagen er natuurlijk niet in om het comfort van een progressieve monoshock vering te imiteren, ze doen hun werk wel naar behoren. Ook de werking van de voorvork vormt een bron van tevredenheid. De klassieke vork is voorzien van een goede veer- en dempingkarakteristiek en zorgt voor zowel een goed comfort als een strakke besturing.
Hebben cruisers in regel niet echt een voorliefde voor strakke rijlijnen, de Speedmaster vormt daar beslist een uitzondering op. En nog niet zo'n klein beetje; deze motor stuurt goudeerlijk, voorspelbaar en reageert alert op de impulsen van zijn bestuurder. Met dank aan het robuuste stalen buizenframe en een goed bestudeerde geometrie. Bovendien is er genoeg grondspeling voorzien om vlot bochtengedrag mogelijk te maken. Het enige minpuntje op gebied van wegligging komt de kop op steken als je de motor naar echt hoge snelheden jaagt. Dan voelt de Speedmaster in de rechte lijn op het voorwiel wat minder strak aan. Iets waar zowat elke cruiser wel last van heeft. De werking van de remmen is echter compromisloos. Zowel de schijfrem voor als die welke achteraan de dienst uitmaakt, doet zijn werk stipt en naar behoren. Er is niet alleen ruim genoeg remkracht in huis, maar ook de doseerbaarheid van de remmen is voorbeeldig. Het feit dat Triumph sinds jaar en dag standaard staalomwonden remleidingen monteert, is daar zeker niet vreemd aan. Je zal maar onder extreme omstandigheden riskeren een wiel te blokkeren. En dat is maar goed ook, want tot nader order is ABS niet leverbaar op de Speedmaster.
En dan de prestaties van het strak in zwart afgewerkte motorblok. Dat blok heeft een ontstekingsinterval van 270 graden en is onder andere daardoor zo vergevingsgezind als maar kan zijn voor een staande tweecilinder. Het vermogen komt er heel gemakkelijk doseerbaar in en het voor handen zijnde koppel dient zich vroeg genoeg en in voldoende hoeveelheid aan. In combinatie met een degelijk werkende versnellingsbak en een goed te doseren koppeling zorgt dat voor veel rijplezier. Bovendien zullen ook minder ervaren bestuurders zich rap meester voelen over de motor die weliswaar snel is, maar niet met een overdaad aan vermogen is opgescheept. Zonder franje weet je wel, maar wel duivels doeltreffend… Wie vermogen te kort komt op deze Speedmaster weegt ofwel een ton of moet zich een ander soort motor aanschaffen…
Bekijken we de uitrusting van de Speedmaster dan vormt die zeker geen reden tot klagen. Alles wat een mens onderweg nodig heeft zit erop, in het dashboard zit zelfs naast enkele verklikkerlichtjes een toerenteller ingewerkt. De plaats van dat dashboard is echter een beetje ongelukkig gekozen. Het blinkende paneel zit op de bovenkant van de brandstoftank en ligt dan ook geheel en al buiten het onmiddellijke gezichtsveld van de chauffeur. Jammer, want met name verklikkerlichtjes dienen toch om snel en automatisch opgemerkt te worden door de bestuurder. Daarbij komt dat de werking van die lichtjes bij volle zon nauwelijks opvalt en ze de montage van een tanktas in de weg staan. Inderdaad, we zijn niet echt wild van de plaats die het dashboard kreeg op de Speedmaster. Ook niet van de nochtans knap geïntegreerde tankdop en wel omdat die niet met een sleutel afsluitbaar is uitgevoerd.
Gelukkig staat de kilometerteller wel goed afleesbaar boven de koplamp. Maar die heeft bij zonnig weer dan weer te kampen met een sterk reflecterend glas dat de bestuurder onder bepaalde omstandigheden soms even wil verblinden. De achteruitkijkspiegels zorgen dan weer voor een goed en ruim zicht naar achteren. Op gebied van bouwkwaliteit heeft Triumph Motorcycles zijn reputatie eer aangedaan. Alles is tot in de puntjes afgewerkt, de bedrading is heel strak aangebracht en weggewerkt, de lak is foutloos aangebracht en elk onderdeel is van eenzelfde hoogstaande kwaliteit. Zelfs over het uiterlijk van elk boutje en moertje is blijkbaar nagedacht. We hebben het eerlijk gezegd al anders geweten bij zelfs heel gereputeerde motormerken…
Concluderend kunnen we stellen dat Triumph met zijn Speedmaster een heerlijk sturende, gemakkelijk te berijden cruiser heeft neergezet die zowat door iedereen in de baan kan worden gebracht. Met zijn tijdloos design zal deze motor niet alleen motorisch maar ook esthetisch voor lange tijd voor voldoening zorgen. Wat betreft kostprijs valt de Speedmaster al even goed mee. 8.790 euro is geen te hoge investering indien men uit is op een motor met niet alleen respectabele prestaties maar ook een look die zowel van vandaag als morgen is.