Voorstelling Triumph Modern Classics 2014


De Modern Classics van Triumph Motorcycles zijn een klasse apart in de motorwereld. Slechts weinig fabrikanten hebben tot nog toe het voorbeeld van Triumph gevolgd en dat alleen al is opmerkelijk, want dat de Classics Triumph geen windeieren leggen op gebied van imago en verkoopscijfers is genoegzaam bekend. Dat alles maakt echter niet dat men in Engeland op zijn lauweren rust. Voor 2014 heeft Triumph Motorcycles zijn Modern Classics dan ook op diverse punten aangepast. De essentie is bij alle modellen onversneden gebleven, 't zijn veeleer interessante details die het verschil gaan maken. Wie dacht de geruchten uit de wandelgangen te mogen geloven - dat de Modern Classics voor modeljaar 2014 met een grotere cilinderinhoud zouden leverbaar zijn - komt bedrogen uit. De krachtbronnen kregen enkel een iets ander uiterlijk, dat verkregen werd door de koelvinnen van de cilinders en de cilinderkop anders vorm te geven. Een operatie die de motoren een nieuwe frisse look meegeeft zonder dat hun roots in het gedrang worden gebracht; neen, Triumph heeft alles behalve de nood gevoeld om het kind met het badwater weg te gooien…
Dat het tunen van het uitlaatgeluid nu schering en inslag is, bewijst Triumph door zowel het Bonneville-aanbod als de Thruxton nieuwe dempers mee te geven die een ander uitlaatgeluid ten gehore brengen. De Thruxton heeft om zijn sportieve inborst in de verf te zetten zelfs megafoonvormige dempers aangemeten gekregen. Ook hebben alle modellen andere handgrepen, wat de look en feel van deze retro geïnspireerde motoren ten goede komt.
Zoals reeds gezegd zijn het de details die voor het verschil met de vorige edities zorgen. Zo heeft de Bonneville nu standaard de driedimensionale badge op de tank die voorheen optioneel was. Er is ook een nieuw zadel van de partij en een in zwart uitgevoerde handgreep moet het hanteren van de motor gemakkelijker maken. Op de Bonneville T100 is diezelfde handgreep - net als de kettingkast - met chroom afgewerkt. Er is ook een Jet Black-versie verkrijgbaar, naast de nieuwe kleuren die voor modeljaar 2014 zijn geïntroduceerd. De 2014 SE versie van de Bonneville is wat kleuren betreft geïnspireerd op de laatste modellen die in 1982 van de band liepen in de Meriden fabriek. De kleuren zwart en zilver zorgen voor een onmiskenbaar uiterlijk van deze variant. De kleuren voor de T100 zijn Crystal White/Aurum Gold en Jet Black/Cranberry Red. De Bonneville is leverbaar in in de kleuren Phantom Black, Lunar Silver en Crystal White/Sapphire Blue.
De Thruxton, zeg maar de caféracer van het merk, heeft nu standaard een flyscreen boven de koplamp met centrale streep voorzien. De Thruxton is er in de kleuren Phantom Black en Brooklands Green. De Scrambler krijgt op diverse vlakken een zwarte afwerklaag en een nieuw ontworpen zadel draagt bij tot een meer ontspannen zithouding. Twee nieuwe kleuren zijn beschikbaar: Matt Pacific Blue en een opvallende Lunar Silver/Diablo Red combinatie.
Zijn de nieuwe versies van de Modern Classics voor modeljaar 2014 bedoeld, ze staan nu al bij de dealers. De consumentenadviesprijzen zijn de volgende: Bonneville: € 8.390,- Bonneville T100: € 9.650,- Bonneville T100 SE: € 9.850,- Bonneville T100 Black: € 9.450,- Thruxton: € 9.650,- Scrambler: € 9.650,-