Suzuki SV650S 2009 duurtest (deel1))

Share De SV650S is terug van nooit weg geweest op de Belgische motormarkt. En dat is voor velen een verrassing want tenslotte vind je van deze motor totaal geen spoor terug op de website van de importeur. Vreemd, want de bekende twin zit wel degelijk nog altijd in het aanbod. Mee zelfs, hij is standaard voorzien van een ABS systeem en gaat momenteel de deur uit voor – schrik niet!- ABS én BTW inbegrepen 5.930 euro. Voor de niet gekuipte versie, de SV650A, betaal je zelfs 100 euro minder.

Toegegeven, het concept van de SV650S is al enkele jaartjes oud. De laatste grote update dateert van 2003, waarna het geheel jaar na jaar in alle stilte verder werd geoptimaliseerd. In 2004 reden we een testrit met de naakte versie van de SV650 en we schreven 2007 toen we de SV650S aan de tand voelden; die motor kostte toen -ABS inbegrepen- 7.830 euro. Wie nog zijn twijfels heeft over de huidige prijzenstelling weet daarmee meteen genoeg; 7.830 min 5.930 is 1.900 en dat is het aantal euro's dus dat de SV650S heden ten dage minder kost dan vroeger. Maar wat krijg je nu voor deze toch wel opmerkelijke prijs? Een motor die zo gedateerd is dat Suzuki hem voor een habbekrats buiten gooit? Misschien een motor die drinkt als een koe water? Of een luiaard die niet vooruit te branden is in vergelijking met de jeugd van vandaag? Om daar achter te komen vroegen – en kregen- we een exemplaar van de importeur voor enkele maanden in bruikleen. Konden we deze zaak rustig doch niettemin tot op het bot uitspitten…
Je eigen testverslag erop nalezen; 't doet wat vreemd aan moeten we toegeven maar toch waren we benieuwd naar wat we destijds over de SV650S wisten te berichten. Tot ons genoegen bleek wat we dik twee jaar geleden neerpenden nog steeds te gelden; de twin presteerde zowel toen als nu zeer goed binnen zijn vooropgesteld gebruiksgebied. Als een semi sportieve motorfiets in de middenklasse –met kopkuip en stuurhelften- staat de SV650S nu nog altijd zo goed als alleen in de lijsten… De tijd schrijdt verder en natuurlijk staan ook de ontwikkelingen in de motorwereld verre van stil. Het zou ons dan ook benieuwen of we niets oubollig aan de SV650S zouden ontdekken nu het ontwerp ei zo na zeven jaar oud is. Nu, dat viel ons in de praktijk lelijk tegen; de SV650S voelt nog steeds aan alsof hij nog maar net van de tekentafels is gerold, hetgeen een sterke prestatie is voor een motorfietsconcept van die leeftijd. Het enige waar we - met héél veel moeite!- zijn ouderdom een beetje konden aan schatten was de lengte van zijn benzinetank. Die voelt een fractie langer aan dan anno 2009 gangbaar is bij supersport motoren maar daarmee is ook alles gezegd. Op de vraag of Suzuki met de SV650S een verouderde motorfiets voor een zacht prijsje wil dumpen antwoorden we dan ook volmondig neen. Meer zelfs, er zijn gloednieuwe motoren die aan deze twin nog een hele kluif zouden hebben op de weg…
De zorg voor het milieu én onze portemonnee hebben ons bewust gemaakt van het nut van een motorfiets die mooie prestaties aan een veeleer bescheiden brandstofverbruik weet te koppelen. Tijdens de normale testritten hechten we geen waarde aan de verbruikcijfers omdat de rijomstandigheden té zeer afwijken van wat als doorsnee gebruik kan gezien worden. Acceleraties testen, de wegligging uitproberen, de remmen op de proef stellen, het motorblok op elke mogelijke manier tot het uiterste drijven; 't heeft allemaal een nefaste invloed op het benzineverbruik… Bij een duurtest hebben we wel de tijd en de kans om de motor wat betreft zijn brandstofverbruik op de rooster te leggen. De motor wordt dan namelijk ingezet voor taken die als twee druppels water lijken op hetgeen zijn spitsbroeders voorgeschoteld krijgen in het "echte" leven.
De Euro normen hebben de dorst van onze motoren aan banden gelegd zonder dat die daarvoor hun spierballen dienden in te ruilen. Tot die conclusie kwamen we toen we het brandstofverbruik becijferden na een tank lang met onze twee handen aan het gas van de SV650S te hebben gehangen. Zowel op de snelweg als op de secundaire wegen hadden we ons rijbewijs bijna constant in de weegschaal gelegd. We hadden geen enkele kans om het gas compleet in de hoek te zetten tijdens het accelereren onbenut gelaten, op de snelweg hadden we kruissnelheden van plus 150 kilometer per uur aangehouden en pieken bereikt die met de 200 kilometer per uur flirtten… Toegegeven, 't getuigd allemaal van onvergefelijk asociaal gedrag, maar we hebben ons enkel en alleen zo gedragen om jullie een juist beeld te kunnen verschaffen van het brandstofverbruik van deze –op het eerste gezicht- misschien wel een beetje belegen Suzuki. En als jullie dat geloven dan maken we jullie in de volgende paragraaf natuurlijk nog wat anders wijs… ;-D Maar dat volledig ter zijde. Ondanks deze echt wel héél "vlotte" rijstijl stonden er niet minder dan 269 kilometer op te dagteller voor we de tank van de SV650S openden om hem terug vol te gooien. Met een beetje goede wil en wat wurmen kregen we echter maar 13,53 liter in de tank hetgeen betekend dat de twin –zelfs onder de hiervoor beschreven extreme omstandigheden- genoegen had genomen met gemiddeld 5,02 liter benzine per 100 kilometer. Geloof ons, er is een tijd geweest dat iedereen je voor leugenaar had uitgescholden mocht je dit van een motorfiets – en zeker van een Suzuki!- geschreven hebben…
Dat het de SV650S –wat betreft benzineverbruik- echt niet veel uitmaakt of je al dan niet veel van zijn motorblok vergt bleek enkele honderden kilometers later. Na een tankvulling lang als een écht brave weggebruiker te hebben gereden beloonde de Suzuki ons daarvoor met een verbruik van 13,21 liter voor 278 kilometer. Een beetje meer secundaire banen en een beetje meer stadverkeer lagen waarschijnlijk aan de basis van deze opmerkelijke cijfers (4,75 liter op 100 kilometer) maar toch vinden we dit verbruikscijfer ongehoord laag, zeker voor een motorconcept dat –in zijn jongste vorm- weldra zeven kaarsjes op zijn verjaardagstaart heeft staan. Zoeken naar de reden waarom de SV650S zo zuinig is onder het rijden –ook van hoge snelheden- moeten we niet echt. De kopstroomlijn die de motor een ietwat breed en hoog voorhoofd bezorgt verschaft de bestuurder namelijk een ideale bescherming tegen de rijwind en stroomlijnt het geheel met andere woorden dus zeer goed. Van een cabrio effect is ook al niets te merken –zelfs niet bij erg hoge snelheden- waardoor we er zo goed als zeker van kunnen zijn dat de turbulenties achter de motor heel bescheiden blijven. En ook dat scheelt een slok op een borrel als het op benzineverbruik op aan komt. De keerzijde van de medaille is dan weer dat je door de geringe gewaarwording van de rijwind erg goed moet opletten hoe snel je rijdt met deze Suzuki; 't is dan wel "maar" een twin met een vermogen van 72 pk, voor de kaap van de 200 en kruissnelheden van om en bij de 160 kilometer per uur draait hij echt zijn hand niet om! Zijn sportieve inborst komt naarmate de kilometers oplopen trouwens al langs om meer in het vizier… in de volgende aflevering van deze duurtest gaan we dan ook wat dieper op deze eigenschap in. Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
SV650S 2009 Duurtest (deel 1)
SV650S 2009 Duurtest (deel 2)
SV650S 2009 Duurtest (deel 3)
SV650S 2009 Duurtest (deel 4)
SV650S 2009 Duurtest (deel 5)