Suzuki GSSR600 2006 testverslag

Share Het heeft er een tijdje op geleken dat Suzuki zijn concurrenten hun gang maar liet gaan in het segment van de sportieve naked bike middenklassers. Wellicht rekenend op het succes van de Bandit heeft Suzuki lang gewacht om met een motor uit te pakken die deze nieuwe trend volgde. Met de komst van de GSR600 rijdt het merk meteen dat gaatje dicht.

Wie de oude Katana's nog heeft gekend snuift bij het zien van deze motor een vleugje van dezelfde sfeer op die er toen om deze motoren hing. Een sfeer van durf, van vernieuwing. Kortom, de sensatie die er hangt om een motor die wat betreft zijn design niet meteen naar een motor verwijst van de andere merken. Deze motor heeft dan ook bijvoorbeeld een kontwerk dat apart is vormgegeven. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat het uitlaatsysteem uitmond in vier aparte afvoerbuizen maar dat is slechts een suggestie van de ontwerpers. De twee ronde elementen die zich tussen de echte uitlaatmondingen bevinden vormen namelijk het achterlicht van de motor. Netjes gecamoufleerd met witte lenzen valt je dat slechts op als je dichtbij komt. Een knap staaltje van vormgeving dat de motor meteen een eigen voorkomen geeft.
Bekijken we de motor op zijn flanken dan vallen meteen het stevig uitgevoerde frame op en de dito achterbrug. Waarschijnlijk heeft er een GSX-R rijwielgedeelte model gestaan bij het ontwerpen van deze componenten want zo'n van zijn stroomlijn ontdane supersport roept meteen associaties op met de ruggengraat van de GSR600. Het zwart gekleurde viercilinder motorblok wordt duidelijk als dragend geheel gebruikt in deze constructie maar valt door de gekozen kleurstelling niet meteen nadrukkelijk op. Het satijnzwarte en zilveren bodywork en de dito buddyseat vervolledigen smaakvol het geheel, wat evenzeer kan gezegd worden van de zwarte gietwielen en de zilverkleurige voorvork. Normaliter hoort daarbij nog een agressief gevormde koplamppartij maar die is op onze beelden niet zo goed te zien. De testmotor die we in handen kregen was namelijk uitgerust met een optioneel setje valblokken en een stuurkuipje en dat laatste geeft de GSR600 een wat "braver" uiterlijk.
Ondanks het feit dat het hier om een compacte middenklasser gaat ontdek je een zee van ruimte als je op de GSR600 plaatsneemt. Toch nestel je je automatisch meteen knus tegen de achterkant van de benzinetank, want dan valt het stuur als vanzelfsprekend in de hand en verkrijg je door de sportief opgestelde voetsteunen meteen de actieve zithouding waarmee Suzuki deze motor heeft bedacht. Het zadel en de tank voelen dan veeleer smal aan tussen je dijen wat maakt dat je als gegoten op deze motorfiets zit, iets wat nog versterkt wordt door de lage zithoogte van slechts 785 millimeter. En dat alles samen zorgt meteen voor veel vertrouwen; een niet onbelangrijk gegeven om een kandidaat koper ervan te overtuigen dat deze motor voor hem of haar de juiste keuze is. Wanneer je de motor start voel je meteen dat deze motor uit een ander bed komt dan dat waarin de krachtbron van de Bandit is verwekt. In tegenstelling met de luchtgekoelde Bandit, die een beetje te braaf uit de blokken schiet, ontpopt de GSR60 zich meteen als een vinnige, alerte rakker die van een ronduit flamboyant karakter is voorzien. De naald van de toerenteller danst van bij de minste aanraking van het gas opgewekt naar je pijpen en de motor maakt daarbij een geluid dat duidelijk laat weten dat de paardjes ongeduldig staan te trappelen om van stal gehaald te worden. Het vloeistofgekoelde motorblok brengt daarbij zo goed als geen mechanische geluiden voort maar doet trillingsvrij zijn ding.
De krachtbron is duidelijk modern en sportief georiënteerd. In de technische eigenschappen worden een boring en slagverhouding van 67 op 42,5 millimeter genoemd, een dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en een computergestuurde brandstofinjectie. Verder is er een zesversnellingsbak aan boord en kan je de verrichtingen van de motor aflezen op een goed gevormd en compleet uitgevoerd dashboard. De toerenteller staat centraal in dat geheel opgesteld en wordt geflankeerd door twee LCD displays waarop je onder andere de snelheidsmeter, tripmeter, benzinemeter en koelvloeistof temperatuur terugvindt. De grootte van de snelheidsmeter is een beetje krap en is dus slechts na wat oefening snel afleesbaar. Jammer, maar helemaal geen probleem eens je de GSR600 wat langer onder de hand hebt.
Ook al heeft de GSR600 een sportief en wat agressief voorkomen, de motor laat zich heel gemakkelijk rijden. De koppeling is zacht en gemakkelijk te bedienen, de bak schakelt snel en correct en er is genoeg koppel voorhanden om gemakkelijk vanuit stilstand weg te rijden. Voor een zeshonderd cc viercilinder is de GSR600 trouwens begiftigd met een niet onaanzienlijk koppel in het toerenbereik dat je normaliter aanspreekt bij het rijden op de openbare weg. Toegegeven, tegen een potente twin of driecilinder zal hij het moeten afleggen op dat vlak maar toch kom je nooit koppel te kort, zelfs al rijd je de motor af en toe wel eens in een te hoge versnelling. Hernemingen en inhaalmanoeuvres vragen dus niet steeds om even in de bak te gaan roeren. Enkel bij duo gebruik schakel je beter een versnelling terug als je snel en accuraat een inhaalbeweging wilt maken. Progressief en vergevingsgezind is de vermogensafgifte van de GSR600 in de lage en middentoeren. De brandstofinspuiting is goed afgesteld want je wordt echt niet gewaar dat die erop zit. Af-aan toestanden hebben we op deze Suzuki niet ervaren maar toch reageert het blok heel alert en potent als je de motor de sporen geeft. Eens de kaap van de 6.000 toeren voorbij zet de vierpitter een mooie sprint in die uitmondt in een acceleratie die er beslist mag zijn. Op zich niet verwonderlijk want deze GSR600 heeft maar liefst 98 pk aan boord. De motor trekt hard aan het koord en blijft dat doen tot aan de rode zone op de toerenteller die begint bij 14.000 toeren per minuut. Vanaf +/- 12.000 omwentelingen per minuut begint de motor voelbaar zijn trekkracht af te bouwen maar wie maalt daar om; met de accurate zesbak in huis hoef je op dat moment enkel de bak een tandje hoger te zetten. De sportieve sound die de motor in hoge toeren ten gehore brengt kan je dan meteen nog eens beluisteren…
Een 600cc met een vlak stuur moet als het goed is snel en viriel sturen. De Suzuki doet dat dan ook en wel met verve. De motor is enorm gemakkelijk hanteerbaar en wordt daarbij niet gehinderd door de 180 millimeter achterband. Kijken waar je heen wilt is genoeg om de GSR600 over het gewenste traject te sturen. Alles verloopt spontaan en toch ook geruststellend stabiel en volwassen. De GSR600 een schichtig stuurkarakter aansmeren is hem onrecht aandoen. Zelfs bij hoge snelheden blijft de motor mooi stabiel en blijft foutloos op koers en dat zowel in de bochten als op het rechte eind. Moet er geremd worden dan is dat ook al geen probleem. De GSR600 heeft een goed doseerbare en krachtige reminstallatie in huis en dat geldt zowel voor de voor- als de achterrem. Meer moet daarover niet gezegd worden; goede wijn behoeft geen krans. Hetzelfde geldt voor de veersystemen; die staan sportief afgesteld maar maken het rijden niet oncomfortabel. De windbescherming van de optionele kuip is bevredigend; je blijft ten allen tijde bewust van de snelheid die je rijdt en dat is maar goed ook want deze motor lust wel een sprintje naar hoogst illegale snelheden. De zithouding die de GSR600 je oplegt is ten allen tijde comfortabel maar ook sportief. Je voelt je opmerkelijk één met de motor wat waarschijnlijk niet alleen het gevolg is van een uitgekiende ergonomie maar ook bewerkstelligd wordt door het feit dat je niet op maar wel veeleer "in" de motor zit. De brandstoftank, die een inhoud heeft van 16,5 liter, vormt ondanks zijn niet spectaculair grote capaciteit samen met het zadel een ideale zitkuil waarin het goed toeven is. Ook de duo komt goed aan zijn trekken, ook achteraan is het zadel ruim en comfortabel opgevat. Spelevarend met deze GSR600 moet je al een heel tere bips hebben om met een houten kont van deze motor te kunnen stappen.
Suzuki mag dan wel een beetje lang gewacht hebben om in dit marktsegment te stappen, met de GSR600 hebben ze niet alleen dit hiaat in hun gamma teniet gedaan, ze hebben zich meteen tot een te duchten concurrent ontpopt voor de beste motoren die in deze klasse aantreden. Potent, sportief maar ook mooi comfortabel rijdend staat deze motor zijn mannetje in dit fel bevochten deel van de motorwereld. Met een prijs van 6.600 euro biedt hij bovendien héél veel waar voor zijn geld; zeker als je in acht neemt dat je met de GSR600 eigenlijk drie motoren in huis haalt: ééntje voor in de week voor woon-werk verkeer, ééntje voor de zondag om sportief de banen mee af te schuimen en ééntje om op reis mee te gaan. Dat laatste kan zonder meer want op de ruime tank kan je moeiteloos een grote tanktas kwijt en achteraan een set zadeltassen monteren zal ook geen probleem zijn. Mocht Suzuki ooit besluiten om de familie van de GSR600 uit te breiden dan hebben we daar niets op tegen; een 1000 cc versie zou zeker door de motorwereld gesmaakt worden. Ja, zelfs al is de B-King binnenkort leverbaar… Technische gegevens: Motor: Type: viercilinder, 4 kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenas Koeling: vloeistof Boring x slag: 67 x 42,5 millimeter. Cilinderinhoud: 599 cc. Compressieverhouding: 12,5:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. Max. vermogen: 98 Pk @ 12.000 o.p.m. Max. koppel: 64,9 Nm @ 9.000 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 6 verhoudingen. Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: aluminium balkenframe Voorvering: hydraulische telescoop Achtervering: monoschock Remmen voor: dubbele remschijf 310 millimeter Achterrem: enkele remschijf 220 millimeter Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 180/55 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.090 mm. Breedte: 795 mm. Hoogte: 1.075 mm. Wielbasis: 1.440 mm. Grondspeling: 130 mm. Zithoogte: 795 mm. Tankinhoud: 16,5 liter. Drooggewicht: 183 Kg. Prijs: 6.600 euro. Invoerder: www.suzuki2wheels.be