Moto Morini Corsaro Veloce 2007 testverslag

Share Toen we de Moto Morini 9½ testten waren we onder de indruk van de prestaties van deze motor. De Veloce, zeg maar de supersportieve telg van de Moto Morini familie, beloofde echter op papier een nog flamboyantere inborst te hebben dus keken we reikhalzend uit om deze aan de tand te voelen. Toen we de motor gingen ophalen bleek die echter al goed gebruikt te zijn; de Veloce had net de Ronde van België voor motoren achter de rug en aan de banden te zien was er met hem beslist niet zachtzinnig omgesprongen.

Op enkele details na was de Veloce standaard uitgerust. De handkappen die erop zaten worden niet van de fabriek uit gemonteerd maar stonden de Corsaro Veloce echter beeldig; ja, de Italiaan zag er zo mogelijk nog pontenter uit dan op het ogenblik dat hij de fabriek verliet. Ook in standaard trim ziet de Corsaro Veloce er heel sportief uit. De grote V-twin krachtbron is nadrukkelijk aanwezig in de Veloce's voorkomen en wordt geaccentueerd door een rijwielgedeelte dat er beslist mag zijn. Het stalen buizenframe dat in vakwerkstijl is uitgevoerd, de Marzocchi upside down voorvork met maar liefst 50 millimeter (!) diameter, de Brembo remsystemen en een koetswerk dat gerust origineel gevormd mag genoemd worden; 't is een cocktail die een pittige afdronk laat verwachten… De technische gegevens van de Moto Morini Corsaro Veloce versterken nog dat vermoeden. Het 1.187cc metende motorblok wordt opgegeven voor 140 pk bij 8.500 toeren per minuut en zou 2.000 omwentelingen eerder 123 Newtonmeter koppel laten registreren. Voeg dat bij een zesversnellingsbak, een rijklaar gewicht van 196 kilogram (zonder benzine in de tank) en volledig regelbare veersystemen en je krijgt een motor die theoretisch beslist wel zijn mannetje kan staan bij de "grote jongens". Desondanks oogt de Veloce niet echt groot als je hem ziet staan, het feit dat er een bijna 1.200cc grote krachtbron aan boord is zou je hem op het eerste gezicht nauwelijks toeschrijven. Er is duidelijk moeite gedaan om deze motor zo compact mogelijk te bouwen wat meteen een eerste indicatie vormt van wat je te wachten staat als je met deze snelle rakker aan het werk gaat.
Ondanks zijn sportieve, ja, zelfs agressieve voorkomen biedt de Corsaro Veloce een ontspannen zithouding aan zijn bestuurder. Het kloek uitgevoerde stuur noodzaakt de bestuurder om de romp iets voorover te kantelen, de voetsteunen staan sportief maar niet ongeriefelijk opgesteld, de brandstoftank zit je als gegoten tussen de billen en een doorsnee bestuurder kan gemakkelijk met beide voeten aan de grond. Met andere woorden: de ergonomie van de Veloce is erg goed gekozen en suggereert dat je deze Italiaan van meet af aan de baas bent. Eens de grote twin tot leven komt, en je zijn stem door de Termignoni sportdempers kunt horen, weet je echter meteen dat je maar beter niet onbesuisd met hem kunt omgaan. Tjonge, wat maakt deze motor een krachtige indruk op je op het moment dat je hem aan de praat brengt!
Diepe, kracht suggererende geluiden ontsnappen meteen vanonder het duozadel van zodra de motor op gang is gebracht. Om dat gedaan te krijgen moet je verrassend weinig doen; het contact aanzetten en één korte druk op de startknop geven is genoeg. De motor bepaalt zelf hoelang zijn startmotor moet draaien en slaat een tweetal seconden na je startsein fluks aan. Zittend in het zadel voel je dat er onder je gewerkt wordt maar verder dringen geen hinderlijke trillingen tot je door, en dat zal zo blijven onder gelijk welk motorregime en bij eender welke belasting die je de Veloce voor de voeten werpt tijdens je ritten. Ondanks het indrukwekkende gezang dat de Veloce ten gehore brengt gaat hij gemakkelijk van zijn plaats. De koppeling is dan wel niet boterzacht, de versnellingsbak laat zich soepel en zonder morren bedienen. Met een streepje gas erop vertrekt de Veloce heel beschaafd… hoogmoed komt echter voor de val, zegt het spreekwoord; vermoed op dat moment niet dat deze Veloce zijn naam gestolen heeft want nog voor de twin 4.000 toeren op zijn toerenteller tovert zal je daar met zekerheid héél anders over denken.
Vanaf 3.000 toeren slooft de Italiaan zijn mouwen op en eens de 4.000 toeren bereikt zijn trekt hij aan het koord alsof zijn leven ervan afhangt. Hij blijft dat doen in zijn hele toerenbereik en met zoveel overgave dat zelfs de meest veeleisende piloot erdoor zal gecharmeerd zijn –correctie- er diep vanonder de indruk zal komen. Bovendien gedraagt de motor zich voortreffelijk stabiel onder de brute acceleratie. De rode zone op de toerenteller begint bij 9.500 toeren en die wordt, indien je er het gas nog maar een beetje op houdt, sneller bereikt dan je pap kan zeggen. Power zat is er dus aan boord, wat maakt dat enkel ervaren, vooruitziende handen deze krachtpatser meester kunnen worden indien hij toegelaten wordt om even de benen te strekken. Met zijn 140 pk en 123 Newtonmeter, die zonder twijfel daadwerkelijk voltallig aanwezig zijn, en zijn zesversnellingsbak maakt de Veloce zulke grote stappen dat zelfs gerenommeerde hardgaanders hem maar moeilijk bij zullen houden, zelfs al zijn ze in een volle stroomlijn verpakt en hebben ze namen die ook in het WK Superbike geregeld te vallen.
Met een beetje handigheid en een gezonde dosis zelfbeheersing is de Veloce gelukkig ook op een meer beschaafde manier te hanteren. Eenmaal je door hebt dat je omzichtig met het gas dient om te springen om een plotse explosie van kracht te vermijden laat de Corsaro zich moeiteloos temmen. Gelukkig maar, want zoniet zou deze pk- en koppelbraker nauwelijks op de baan te houden zijn op momenten waarop de grip van de banden door omstandigheden wat minder wordt. Dat deze twin zich schakellui laat rijden is een verademing in het dagelijkse leven, bij gelijk welk toerental en in gelijk welke versnelling is er meer dan genoeg power in boord om als de bliksem te versnellen. Door een versnelling hoger te rijden dan strikt nodig overhaal je de Veloce bovendien meteen moeiteloos om het wat kalmer aan te doen, maar ook dat is echt wel relatief; zelfs dan laat het hart van deze Morini zich niet zomaar in slaap wiegen… Om de prestaties van een dergelijke sterke krachtbron in goede banen te leiden heb je een perfect presterend rijwielgedeelte nodig. Moto Morini heeft dat begrepen en heeft alles uit de kast gehaald om een evenwichtig geheel tot stand te brengen. Het frame moet oersterk zijn want het geeft zelfs geen krimp als het blok in alle glorie zijn vermogen op tafel gooit. De vering van zijn kant heeft het in zich om alles onder controle te kunnen houden en staat zo goed als perfect afgesteld. Ze bezorgt de Corsaro Veloce een absoluut neutraal stuurgedrag onder alle denkbare omstandigheden en reageert perfect indien er iets aan haar afstelling veranderd wordt. Een iets minder stroeve ingaande demping verkregen we meteen door de voorvork- en de achterschokbreker een tikje bij te stellen waardoor de motor dadelijk comfortabeler afgeveerd werd. Goed voor lijf en leden én perfect sturen op minder goede wegen…
Met de remkracht die aan boord aanwezig is heb je meer dan genoeg om de teugels van de Veloce aan te halen indien dat nodig is. De 320 millimeter grote remschijven en de vierzuiger remklauwen vooraan kwijten zich met overgave van hun taak. Ze vragen wel nadrukkelijk om respect van diegene die hen aan het werk zet, zoniet durven ze wel eens bijterig antwoorden. Anderzijds laten ze de piloot duidelijk hun drukpunt aanvoelen waardoor die steeds haarfijn weet hoe hard hij in de ankers gaat. Dat de Veloce een opvallend stevige voorvork in huis heeft die goed is afgesteld weet je meteen als je die voorrem op de proef stelt. De motor zakt op dat moment niet meer dan wenselijk door de knieën waardoor het geheel stabiel op de baan blijft. De achterrem, een 220 millimeter remschijf met tweezuiger remklauw, doet onopvallend zijn werk. Een massa aan vertragingskracht moet je er niet van verwachten maar met de spierballen van de voorrem in gedachten is dat helemaal niet erg. Een goed werkende vering, remmen die feilloos werken en een motor die niets liever heeft dan dat je er de zweep op legt… Het enige dat je je als sportieve rijder dan nog kunt wensen is een hanteerbaarheid die uitnodigt om met je oren over de grond door de bochten te jagen. Door de Moto Morini Corsaro Veloce word je daarvoor op je wenken bediend. De motor laat zich verdomd gemakkelijk op één oor leggen, voelt zich duidelijk in zijn element op hellingshoek en volgt als een volleerde balletdanser de figuren die je hem oplegt. Veranderingen in de gasstand onder hellingshoek noodzaken hem niet om spontaan grote koersveranderingen uit te voeren en ook eventjes bijremmen op de voorrem ontaardt niet in een onbedwingbare wil om meteen rechtop te gaan staan. Dat alles zorgt ervoor dat de prestaties van de Veloce in de bochten op een hoog peil staan en de piloot vertrouwen heeft in dit raspaard, ook al gaat de horizont regelmatig als een dronkeman tekeer. Wat betreft windbescherming doet het kleine kuipje zijn best maar kan toch niet verhinderen dat snelheden boven de +/-160 kilometer per uur een aanslag plegen op je nekspieren.
De gebruikte componenten zijn kwalitatief boven elke twijfel verheven. Zelfs op de details is gelet want de Veloce heeft onder andere standaard stalen remleidingen aan boord. Alles ziet er bovendien netjes afgewerkt uit en functioneert zoals het hoort. Het dashboard is ook al meteen een schot in de roos want de analoge toerenteller is erg gemakkelijk af te lezen en het LCD scherm ernaast geeft niet alleen de snelheid aan maar ook nog een pak andere, minstens even handige waarden die je het leven gemakkelijk maken onderweg. De leesbaarheid van het LCD scherm is bovendien aanpasbaar aan de omstandigheden door een regelbare verlichting. Simpel maar verdomd doeltreffend… Het is Moto Morini perfect gelukt om een vurig raspaard neer te zetten dat terecht de naam Veloce mag dragen. De snelste versie van de Corsaro is een heel goed uitgebalanceerd geheel die een harde noot zal vormen om te kraken. Voorzien van een echt wel héél krachtig motorblok en een rijwielgedeelte om U tegen te zeggen, moet deze motor in staat zijn om met de beste creaties uit de motorwereld te kunnen concurreren. Dat dat best gebeurt in ervaren handen én geleid door iemand met genoeg gezond verstand om te weten waar wat kan en waar niet, is duidelijk. Even haarscherp staat het als een paal boven water dat, indien Moto Morini dit pakket van een volle stroomlijn voorziet en een set clipons, er koppen zullen rollen in het superbike segment. Geef toe, 't is niet elk motormerk gegeven om meteen na een heropleving zo zwaar uit te pakken. We kijken dan ook vol spanning uit naar de komst van nieuwe Morini's want wat tot nu toe te koop wordt aangeboden tart wel degelijk elke verbeelding van gelijk welke sportieve motorliefhebber…
Technische gegevens Motor: Type: 87 graden V-twin, vierklepskop, dubbele bovenliggende nokkenas Koeling: Vloeistof Cilinderinhoud: 1187 cc Boring x slag: 107 x 66 mm Compressieverhouding: n.b. Max.vermogen: 140 pk @ 8.500 o.p.m. Max.koppel: 123 Nm @ 6.500 o.p.m. Koppeling: natte meerplaats koppeling Versnellingsbak: 6 bak Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: Stalen buizenframe Voorvering: Upside down, 50mm, volledig regelbaar Achtervering: monoshock volledig instelbaar Remmen: voor schijfrem 320mm met vierzuiger remklauwen, achter 220 mm remschijf met tweezuiger remklauw. Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 180/55 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: n.b. Breedte: n.b. Hoogte: n.b. Zithoogte: 830 mm Wielbasis: n.b. Drooggewicht: 196 kg Tankinhoud: 18 liter Prijs: 14.660 € Importeur: www.msainternational.com